Vánoční hudební televize jsou stále v kurzu. Užijí si je však jen satelitní diváci
Letošní rok by se neměl v období Vánoc v televizi ničím zásadním lišit. Na českém trhu je obvykle rozhodující, která televize má aktuálně práva k pohádce Tři oříšky pro Popelku. Přítomnost vánočních TV kanálů v jiných zemích však prozrazuje, že toto období lze programově vytěžit různým dalším obsahem s cílem maximalizovat efekt vánočních kampaní.
Na Britských ostrovech u této příležitosti obvykle vzniká až půltucet specializovaných hudebních kanálů od různých programových skupin. Amerika je zas pověstná neustálým natáčením nových „pohádek pro dospělé“, tedy romantických televizních filmů, kde vánoční dekorace a světla hrají důležitější roli než samotný děj.
Nejaktivnějším producentem v této oblasti je televizní značka Hallmark, kterou mohli znát i čeští a slovenští diváci kabelové a satelitní televize před 14 a více lety. Na americkém trhu však tato značka stále působí, a obsahově ji konkuruje televize Lifetime. Obě značky se vyznačují tím, že svůj celý program staví na romantických celovečerních filmech a rovněž vysílají nespočet rodinných seriálů. Ve vánočním období však obvykle přináší několik premiérových filmů a seriálů. Samotné období svátků pak ještě obohacuje doplňková tvorba pro děti, například speciální klipy živých zvířat u stromečku.
Na Britských ostrovech u této příležitosti obvykle vzniká až půltucet specializovaných hudebních kanálů od různých programových skupin. Amerika je zas pověstná neustálým natáčením nových „pohádek pro dospělé“, tedy romantických televizních filmů, kde vánoční dekorace a světla hrají důležitější roli než samotný děj.
Programy s celodenním vánočním obsahem vysílají v Británii i v Nizozemsku
Pokud jde o samotné vysílání, kanály Hallmark a Lifetime fungují jako základní placené stanice prakticky u všech amerických pay-tv operátorů. Značka Lifetime je částečně k dispozici i v Evropě. V obou případech však jde o stanice, které vysílají i reklamu.
Na americkém trhu i přesto působí jedna rodinná televize, která postavila svůj model na vysílání bez reklamy, a svůj program financuje výhradně z poplatků od operátorů placené televize. Tato televize má název PiXL, a vyznačuje se tím, že vysílá archivní rodinné filmy, které nakupuje od obsahových partnerů, ovšem vlastní dramatická díla neprodukuje.
Na vánoční programy však můžete narazit i v Evropě, a nejedná se jen o britské hudební televize. Dva vánoční programy vysílají u pay-tv operátorů i v Nizozemsku, ovšem jde jen o přechodnou programovou změnu u již existujících kanálů. Nejedná se o dočasný program pod novou značkou, nýbrž o již existující filmový a seriálový kanál, který dočasně přechází výhradně na vánoční filmy.
V České republice a na Slovensku nemají vánoční televize prakticky žádnou tradici. Jedinou jistotou je, že Česká televize vyprodukuje novou výpravnou pohádku v koprodukci s jinými televizemi veřejné služby. Ovšem nonstop vysílající vánoční kanál v češtině nebo slovenštině neexistuje.
Jediný způsob, jak se dostat k rodinným vánočním filmům ze západních zemí je prostřednictvím streamingových platforem. Vánoční filmy kupuje například slovenská Markíza, která je umísťuje na svou dámskou televizi DOMA, a tyto filmy jsou následně dostupné i v streamingové službě VOYO. Posílení vánočního filmového obsahu lze očekávat i od televizí Nova Lady a Prima LOVE.
V České republice a na Slovensku nemají vánoční televize prakticky žádnou tradici. Jedinou jistotou je, že Česká televize vyprodukuje novou výpravnou pohádku v koprodukci s jinými televizemi veřejné služby. Ovšem nonstop vysílající vánoční kanál v češtině nebo slovenštině neexistuje.