Skupina CBS má své hlavní sídlo v New Yorku. Kredit za ilustrační fotografii: Michael Pewny, Pixabay.comKolik by měli klienti pay-tv operátorů platit za komerční televizní stanice, které jsou volně dostupné na běžnou anténu? Zajímavý spor se črtá v USA, kde jeden z největších operátorů AT&T přišel o vysílání televize CBS ve své IPTV službě DIRECTV NOW a výpadek se dotkl i dceřiných kabelových společností ve 14 městech. AT&T přitom vede komplikovaná jednání i s dalšími televizemi. V případě CBS však jde o celostátní vysílací síť, která je dostupná i na běžnou anténu.
Podstata sporu tkví v tom, že volně dostupné televize požadují stále větší peníze za to, že budou k dispozici operátorům placeného vysílání. A navzdory tomu, že jde o vzálený americký trh, podobné spory lze čas od času sledovat i jinde ve světě, ČR nevyjímaje.
Například, naše komerční televize Nova a Prima v rámci každého vyjednávání požadují po operátorech placeného vysílání vyšší sumu. Vyjednávání se pravidelně opakuje, když se blíží konec předchozích smluv. Obdobná situace na Slovensku dokonce dospěla do fáze, že jeden z operátorů začal nabízet TV Markíza a TV JOJ za zvláštní příplatek, aby nemusel zvedat cenu základního balíčku pro všechny.
Nyní však zpět do Ameriky…
AT&T je stále silnější a dostává se pod větší tlak
Operátor AT&T se dostává pod stále větší tlak poté, co před několika lety převzal a integroval satelitní platformu DIRECTV do svého portfolia a následně rozvinul streamingovou službu DIRECTV NOW bez nutnosti satelitní antény. Loni však ještě výrazněji zahýbal trhem, kdy koupil jinou obří mediální skupinu Time Warner, jejíž součástí je i Turner Broadcasting. Díky tomu se AT&T stala fakticky hegemonem amerického trhu placené televize a významným konkurentem jiných hráčů.
AT&T nyní vlastní nejen infrastrukturu, ale i velmi významné produkční a programové zázemí. Kromě telekomunikačních služeb – pevných linek a mobilní sítě – má pod kontrolou i kabelové, satelitní a internetové televize. Dále ovládá televizní společnosti a značky HBO, Cinemax, TBS, TNT, CNN, Cartoon Network a další. Do portfolia skupiny patří i různí významní producenti obsahu, filmová studia v Hollywoodu a obří archivy filmů, seriálů a další produkce. Díky tomu se z AT&T stala skupina s obrovským vlivem na televizním trhu.
To se přirozeně nelíbí konkurentům, kteří nechtějí dovolit, aby stále silnější operátor využíval svou pozici na trhu. Z tohoto důvodu se v pravidelných intervalech objevují spory se společnostmi, které mají vlastní programové portfolio. Nedávno jsme psali o sporu s Viacomem a posléze i s A+E Networks. Nejnovější roztržka se však týká ještě významnějšího hráče – celostátní televizní sítě CBS.
Značka CBS patří k těm nejstarším na americkém trhu. Své první televizní vysílání zahájila v roce 1941. Fakticky jde o jednu ze tří celoplošných televizních sítí, které v USA historicky působily od počátků televizního vysílání.
CBS je pro americké operátory stejně důležitá jako Nova pro ty české
Značka CBS patří k těm nejstarším na americkém trhu. Své první televizní vysílání zahájila v roce 1941. Fakticky jde o jednu ze tří celoplošných televizních sítí, které v USA historicky působily od počátků televizního vysílání. Trio CBS, NBC a ABC patří k nesmrtelným značkám amerického televizního trhu. Čtvrtá síť FOX začala vysílat až v roce 1986. Původní trio však díky celostátnímu pokrytí a dlouholeté tradici patří k nejsledovanějším programům v USA.
Amerika však už dávno není zemí, kde by většina obyvatel upřednostňovala běžnou televizní anténu. Příchod kabelové televize v 50. letech a následný výrazný rozmach v 70. a 80. letech minulého století přispěl k tomu, že většina Američanů dnes sleduje TV programy jinak než terestricky. Starší ročníky setrvávají u kabelové televize, mladší ročníky – především miléniálové – upřednostňují OTT aplikace. Pro každého poskytovatele placených TV služeb je však klíčové mít v programové nabídce programy velké čtyřky, tedy čtyři celonárodní sítě včetně zmíněné CBS.
Otázkou ovšem je, jak vysoký poplatek mají operátoři platit těmto televizím, které jsou jinak dostupné zdarma na běžnou anténu. Rozpor mezi přáním televizní sítě a realitou operátora orientovaného na optimalizaci nákladů dobře ilustruje i veřejné prohlášení, kterým AT&T informovalo své klienty o vypnutí programů CBS.
„CBS přivedlo své zákazníky do středu jednání tím, že znemožnilo sledování lokálních programů pod značkou CBS ve 14 městech. My jsme měli zájem pokračovat v jednáních a nabídli jsme CBS bezprecedentní zvýšení sazeb. Toto zvýšení by znamenalo, že CBS bychom platili nejvyšší poplatky ze všech významných vysílacích skupin (major broadcast network group) a to navzdory skutečnosti, že stanice CBS jsou volně dostupné terestricky (over the air),“ uvedla skupina AT&T v prohlášení pro média.
Glosa: Americká televize NBC v předvolebních debatách zabila televizní vysílání
Klient pay-tv platí za programy, které jsou jinak dostupné zdarma. A plné reklamy
Operátor neměl jinou možnost než programy CBS vypnout, jelikož mu vypršela platnost distribuční smlouvy. Zástupci CBS totiž odmítli její dočasné prodloužení. Začernění se dotklo i klientů ve dvou nejvýznamnějších městech, v New York City a Los Angeles.
Své prohlášení pochopitelně vydala i televizní síť CBS. Ta naznačila, že absence programů v TV službách od AT&T může trvat delší dobu. „I když pokračujeme v jednání v dobře víře a doufáme, že AT&T brzy přistoupí na férové podmínky, tato ztráta stanic CBS může trvat dlouho,“ uvedlo tiskové oddělení CBS.
Konkrétní suma, kterou CBS od AT&T požaduje, je důvěrnou informací. Celá situace však poukazuje na zvláštní paradox, se kterým se potýkají pay-tv operátoři po celém světě, včetně České republiky. Pokud určitá televize vysílá volně na běžnou anténu, sama platí značné poplatky terestrickým operátorům. Jakmile však umístí svůj obsah mimo terestriky, požaduje poplatky od diváků placené televize.
Jinými slovy, divák u pay-tv operátora platí i za programy, které jsou jinak dostupné zdarma. A navíc jsou plné reklamy. Není divu, že operátoři placené televize se těmto praktikám brání a snaží se vyjednat s televizemi poplatky v rozumné výši. Vyřazení určité skupiny programů je vždy vnímáno až jako nejkrajnější řešení. I v Americe jde v případě stanic CBS o bezprecedentní krok.
Na českém trhu zatím žádný operátor nebyl nucen vyřadit žádnou významnou terestrickou TV skupinu. Mezi operátory a komerčními televizemi zatím vládne mír. Narušit ho může jen snaha televizí omezit přetáčení reklam u IPTV operátorů. I tato snaha televizí však může být vnímána spíš jako způsob, jak si vyjednat lepší finanční podmínky až se v příštích letech bude jednat o nových smlouvách.
Pokud určitá televize vysílá volně na běžnou anténu, sama platí značné poplatky terestrickým operátorům. Jakmile však umístí svůj obsah mimo terestriky, požaduje poplatky od diváků placené televize.
Možné řešení? Hybridní set-top-boxy
Představme si ovšem černý scénář. Někdy v budoucnu se mohou představy komerčních televizí a pay-tv operátorů významně rozcházet. V důsledku toho může některý z operátorů vyřadit komerční programy nebo je přesunout do zvláštního balíčku – jako to udělal slovenský operátor SATRO. Dokud však budou televize vysílat volně terestrickou cestou, budou mít pay-tv operátoři v ruce významný trumf.
V případě rozdílných představ totiž mohou svým klientům doporučit kombinovaný příjem volné anténní a placené satelitní nebo IPTV nabídky. Tyto možnosti přináší hybridní set-top-boxy, které už operátoři testují.
Nejdál je v tomto směru O2 TV, kde lze už nyní sledovat programy jak z IPTV, tak z antény. V případě výpadku internetu tak nepřijdete o signál úplně všech programů. Zároveň má operátor jistotu, že i když bude nucen ze své nabídky vyřadit Novu, Primu nebo TV Barrandov, divákům přesto zůstanou v rámci terestrické nabídky.
Strategicky to znamená, že jakmile operátor těmito boxy pokryje většinu svých klientů, bude mít mnohem lepší vyjednávací pozici právě vůči komerčním terestrickým televizím. Hybridní set-top-boxy sice nejsou zatím na trhu standardem, pro satelitní nebo IPTV operátory však představují zajímavou příležitost.
Doporučujeme další zajímavé články o dění na americkém TV trhu
Pay-tv operátoři a komerční televize se potřebují navzájem
Komerční televize mají rovněž omezené možnosti. Pokud budou příliš tlačit na pilu, je možné, že přijdou o své stabilní místo v placených nabídkách. Reálnější předpoklad však je, že obě strany se nakonec domluví na přijatelných podmínkách, jelikož se vzájemně potřebují.
V americkém případě lze bezpečně předpokládat, že AT&T nemůže dlouhodobě fungovat bez programů CBS. A pro skupinu CBS jsou důležité příjmy od placených služeb AT&T. Nyní si do této rovnice můžete dosadit kteréhokoliv jiného operátora v USA nebo v Evropě a dospějete k podobnému závěru.
Příběh z USA zatím nemá konec. Jednání v zákulisí pokračují. AT&T v mezidobí nabídla svým klientům kompenzační slevu od 5 do 10 dolarů. Tato sleva však není automatická, klient si ji musí vyžádat prostřednictvím telefonátu nebo chatu se zákaznickým oddělením. Samozřejmě, pouze za předpokladu, že dotyčný divák skutečně přišel o program CBS.
AT&T nemůže dlouhodobě fungovat bez programů CBS. A pro skupinu CBS jsou důležité příjmy od placených služeb AT&T. Do této rovnice si můžete dosadit kteréhokoliv jiného operátora v USA nebo v Evropě a dospějete k podobnému závěru.