Tradiční sledování televize stagnuje, ovšem pokles není zdaleka tak výrazný
Navzdory tomu, že analytici předpovídají jasnou dominanci streamingu a videa na vyžádání, způsob sledování televize se v podstatě nemění. Většina diváků stále sleduje televizní programy tradičním způsobem, tedy živě. Mění se jen distribuční platformy, kde jednotlivé programy vysílají.

Nabídka internetové televize pro domácnosti je stále bohatší. Ilustrační foto: Pixabay.com
Tato studie tvrdí, že pouhých 7 procent diváků sleduje televizi výhradně tradičním způsobem, tedy výhradně lineárně. Jedná se o podíl domácností, které nevyužívají žádnou ze streamingových služeb, ani žádnou internetovou televizní platformu. Tento způsob sledování by se měl týkat výhradně starších diváků,
Na druhé straně roste počet těch, kdo sledují televizní obsah výhradně nelineárně, tedy na vyžádání. Podle předmětně studie už každý čtvrtý divák přijímá televizní obsah pouze ve formě internetového streamu na vyžádání.
I když podíl výhradně lineárního sledování televize ve výši 7 procent působí na první pohled hrozivě, není třeba tuto hodnotu přeceňovat. Drtivá většina domácností totiž kombinuje tradiční živé sledování televize se zpětným zhlédnutím nebo streamingovými platformami. Podíl těch, kdo sledují lineární i nelineární televizní programy každý den, díky tomu přesahuje 70 procent. Žádný soumrak lineárního vysílání se tedy nekoná, právě naopak. Lineární televizní vysílání stále zůstává nejziskovějším odvětvím pro komerční televize.
Zatímco před 5 lety diváci nejvíce upřednostňovali anténu, kabel nebo satelit, nyní se postupně dostáváme do stavu, kdy víc než polovina domácností sleduje televizní programy přes internet.
Reklamní klienti jsou i nadále ochotni platit výrazně více za tradiční vysílání svých reklamních spotů pro miliony diváků živě. Pochopitelně roste i podíl streamované videoreklamy. Ovšem tradiční televizní společnosti dosahují své zisky zejména díky běžnému lineárnímu televiznímu vysílání.
Analytici sice předpovídají jasnou dominanci streamingu a videa na vyžádání. Jsou to ale tradiční způsoby sledování televize klíčové, které přináší zavedeným televizním skupinám nejvyšší tržby. Platí to nejen o živé neplacené televizi, ale rovněž o placených programech v rámci kabelové televize nebo satelitního příjmu.
Tradiční televizní programy lze samozřejmě sledovat i přes internet, kde má divák možnost plynule přepínat mezi živým vysíláním a odloženým sledováním. Funkcionalita odloženého sledování je však možná jen díky tomu, že televizní společnosti i nadále vysílají živě.
Zvyky diváků se tedy výrazně nemění. Živá lineární televize je stále nejoblíbenější. Mění se jen způsob distribuce živých programů. Zatímco ještě před 5 lety diváci nejvíce upřednostňovali anténu, kabel nebo satelit, nyní se postupně dostáváme do stavu, kdy víc než polovina domácností sleduje televizní programy přes internet.
I když podíl výhradně lineárního sledování televize ve výši 7 procent působí na první pohled hrozivě, není třeba tuto hodnotu přeceňovat. Drtivá většina domácností totiž kombinuje tradiční živé sledování televize se zpětným zhlédnutím nebo streamingovými platformami. Podíl těch, kdo sledují lineární i nelineární televizní programy každý den, přesahuje 70 procent.