Tradiční placená televize v ohrožení? K apokalyptickým předpovědím není důvod
U části diváků lze očekávat přesun od lineárních výhradně k nelineárním platformám. Není však důvod k apokalyptickým předpovědim o 75procentním globálním poklesu počtu abonentů tradičních pay-TV služeb.
Operátoři placené televize mají před sebou poměrně turbulentní období. Vzhledem ke vstupu globálních obsahových hráčů do světa streamingu by v nejbližších letech mělo dojít k poměrně zásadnímu překreslení podílů na trhu. Konsolidace na trhu tradičních pay-tv operátorů však naznačuje, že i tito hráči s tím počítají. Nepříliš optimistické předpovědi analytiků se zatím nevyplňují. Místo masového odlivu abonentů od tradičních platforem lze spíš očekávat určité přeskupení zákazníků u jednotlivých hráčů, přičemž i tradiční pay-tv operátoři jim svůj obsah nabídnou různými cestami, tedy “lineárně” i “nelineárně”.Nepríliš světlé zítřky prognózuje studie společnosti Grabyo, která tvrdí, že až 75 procent klientů v příštích pěti letech opustí tradiční placenou televizi. Pod tím si lze představit všechny tradiční cesty distribuce placeného obsahu – tedy kabelovou, satelitní a případně i terestrickou televizi. Ovšem bylo by předčasné domnívat se, že tradiční operátoři přijdou globálně o tak masivní počet klientů. S tím nelze počítat vzhledem k tomu, že pay-tv operátoři už dnes přichází s různými nabídkami jak si své zákazníky udržet.
Klienti, kteří mají zájem o různé OTT služby typu Netflix nebo Disney+ nemusí nutně odcházet od tradičních operátorů. Jen se změní způsob, jakým budou jejich obsah konzumovat. Velcí hráči typu Sky/Comcast nebo Canal+ a jejich dceřiné společnosti už dnes nabízejí svým klientům možnost sledovat vybrané placené programy na základě krátkodobého předplatného. Tomuto trendu se postupně přizpůsobují i další společnosti provozující placenou televizi. Největší OTT hráči typu Netflix tak postupně přichází o svou největší konkurenční výhodu, která spočívá v možnosti sledování obsahu bez dlouhodobých smluv a vázanosti. Jelikož na podobný model přechází i tradiční placená televize, nelze očekávat tak strmý odliv jejich klientů.
Klienti, kteří mají zájem o různé OTT služby typu Netflix nebo Disney+ nemusí nutně odcházet od tradičních operátorů. Jen se změní způsob, jakým budou jejich obsah konzumovat. Výraznější problém pro tradiční hráče nastane v otázce prémiového obsahu.
Mnohem výraznější problém pro tradiční hráče nastane v otázce prémiového obsahu. Společnosti jako CBSViacom, Disney, NBCUniversal nebo Netflix plánují investovat v souhrnu desítky miliard dolarů ročně do exkluzivního obsahu, který nabídnout pouze svým abonentům. Podobným obsahovým investicím nemůže efektivně konkurovat žádný pay-tv operátor. Na druhou stranu, ani v této situaci se nelze domnívat, že drtivá většina diváků bude volit pouze exkluzivní obsah na vyžádání. Právě naopak, lze očekávat, že exkluzivní obsah bude pro mnoho diváků doplňkem k tradičnímu obsahu, který si budou platit přes svého pay-tv operátora.
Podobný trend lze vysledovat už dnes, kdy tradiční operátoři do svých set-top-boxů integrují obsah například od Netflixu, který slouží jako nadstavba k tradičním placeným programům. Podobné dohody uzavírá i nová služba Disney+ s různými operátory. Zatím to platí především pro Severní Ameriku, ale podobný vývoj lze očekávat i globálně. Spolupráce “lineárních a nelineárních” operátorů tak může působit příznivě pro obě strany. Globálním OTT hráčům pomůže v dalším růstu a tradičním pay-tv operátorům pomůže v udržení velké části klientů, kteří by jinak možná odešli.
Pochopitelně, u části diváků lze očekávat přesun od lineárních výhradně k nelineárním platformám. Není však důvod k apokalyptickým předpovědim o 75procentním globálním poklesu počtu abonentů tradičních pay-TV služeb. Horizont následujících pěti let je příliš krátký na to, aby se chování většiny diváků tak radikálně změnilo.
Doporučujeme: Podíl satelitní televize je stabilní, neohrožuje ji ani výrazný růst IPTV