Tradiční placená televize roste díky přesunu diváků od satelitní a kabelové televize na internet
Diváci dnes mají k dispozici mnoho různých zdrojů obsahu od úplně bezplatného po částečně placený, a nepotřebují sledovat tradiční kabelovou nebo satelitní televizi. Tak nějak byl charakterizován fenomén tzv. cord cuttingu, do češtiny volně přeloženého jako „přestřihnutí drátu“. Nyní se však zdá, že se negativní předpovědi nenaplnily, a placená televize je mnohem populárnější než v minulosti.
V průběhu posledních pěti až deseti let jsme slýchali různé ponuré, někdy dokonce až katastrofické předpovědi týkající se tradiční placené televize. Diváci dnes mají k dispozici mnoho různých zdrojů obsahu od úplně bezplatného po částečně placený, a nepotřebují sledovat tradiční kabelovou nebo satelitní televizi. Tak nějak byl charakterizován fenomén tzv. cord cuttingu, do češtiny volně přeloženého jako „přestřihnutí drátu“. Nyní se však zdá, že se negativní předpovědi nenaplnily, a placená televize je mnohem populárnější než v minulosti. Jen se diváci přesouvají od tradičních přijímových platforem, tedy od satelitní a kabelové televize, na internet.Tento fenomén se nejvýrazněji projevil především na americkém trhu, kde kabelová a satelitní televize dlouhodobě patří k nejdražším způsobům televizního příjmu.
Americký divák kabelové a satelitní televize dostává za své peníze až několik stovek různých placených kanálů podle místa, kde žije. Ovšem jeho účet za kabelovou televizi rovněž překračuje stovky dolarů měsíčně. Tyto výrazné ceny jsou způsobeny ohromnými poplatky za sportovní kanály, za základní čistě kabelové programy, ale i za tradiční volně vysílající televizní kanály, které jsou dostupné zdarma přes anténu. Proto není překvapením, že průměrný Američan ruší svou kabelovou přípojku, případně ukončuje svůj drahý kontrakt týkající se satelitní televize. Místo toho si totiž může pořídit – na americké poměry – výrazně levnější variantu placené televize přes internet.
Internet je i pro tradiční placené operátory poměrně novým médiem, kde si mohou dovolit experimentovat. Spuštění internetové placené televize tak umožňuje tradičním operátorům ohromnou míru flexibility, která se projevuje například tím, že u většiny internetových platforem jednoduše nemáte přístup k základním TV programům. Díky tomu může operátor ušetřit ohromné peníze na poplatcích televizím, a nemusí je účtovat svým zákazníkům.
Nenaplnily se katastrofické předpovědi, které se pravidelně objevovaly v posledních 10 letech. Placená televize neklesá, právě naopak, výrazně roste. Klesají pouze tradiční lineární platformy kabel a satelit, které byly ještě před 10 lety prakticky jedinými způsoby, jak šlo sledovat placenou televizi.
Když opustíte kabelovou nebo satelitní televizi, většinou ji vyměníte za internetovou
Cord cutting se za těchto okolností tedy projevuje jinak než jak byl tento pojem původně zamýšlen. Divák neopouští placenou televizi, jen se přesouvá od nejdražší varianty k těm levnějším. Jinými slovy, když v Americe ukončíte kontrakt se satelitním DISH Network nebo DIRECTV, a následně přecházíte na Sling TV nebo DIRECTV NOW, není to cord cutting v pravém smyslu. Jde jen o výměnu dražší služby se stovkami nepotřebných placených kanálů za její levnější variantu, kde jsou „pouze“ desítky programů, ale takových, které opravdu sledujete.
O tom, že diváci i nadále preferují placenou televizi jen v jiné formě, svědčí nejnovější čísla skupiny provozující satelitní televizi DISH a internetovou platformu Sling. Tradiční satelitní operátor DISH Network sice ve třetím kvartále 2023 ztratil 181 tisíc klientů, ale jeho sesterská platforma Sling získala 117 tisíc nových klientů. Sice se i tak jedná o čistou ztrátu 64 tisíc klientů, ovšem toto číslo už není tak hrozivé. Vedení skupiny si zaslouží uznání alespoň za to, že dokázalo minimalizovat odchod svých satelitních klientů ke konkurenci. Až 64 procent odcházejících totiž u této firmy zůstalo, jen se přesunuli ze satelitu na internet.
U zbylých 36 procent odcházejících klientů je otázkou, kde skončili. Zda úplně opustili placenou televizi, nebo se jen přesunuli k jiné internetové platformě. Na americkém trhu je totiž velmi silná konkurence OTT platforem, a je velmi pravděpodobné, že většina diváků, kteří „přestřihli drát“, nakonec zakotví u jiné placené platformy. Mezi největší hráče se kromě streamingových platforem Netflix a Disney+ již řadí i technologické firmy Google, Amazon a Apple, které mají rovněž své placené televizní služby.
Nenaplnily se tedy katastrofické předpovědi, které se pravidelně objevovaly v posledních 10 letech. Placená televize neklesá, právě naopak, výrazně roste. Klesají pouze tradiční lineární platformy kabel a satelit, které byly ještě před 10 lety prakticky jedinými způsoby, jak šlo sledovat placenou televizi.
Nyní můžete televizní programy mnohem pohodlněji „ladit“ přes internet. Satelit a kabel sice technologicky stále ještě vyniká díky vyšší kvalitě obrazu i výraznější stabilitou příjmu. Internetové platformy však v boji o diváka vítězí díky širší programové nabídce a výrazně větší flexibilitě předplatného.
Internet je i pro tradiční placené operátory poměrně novým médiem, kde si mohou dovolit experimentovat. Díky tomu jsou internetové televizní balíčky obvykle levnější, a doba předplatného je velmi flexibilní.