Tradiční kino je pro distribuci nových filmových titulů stále klíčové
Filmová studia a distributoři si nemohou dovolit odklon od tradiční kinodistribuce. Zatímco v pandemické době mělo smysl část premiér odklonit na internet, po pandemii se většina producentů vrací k tradičním modelům fungování.
Rozvoj placených streamingových služeb od globálních hráčů může přinést revoluci v distribuci nových filmových titulů, které si už bude moci každý pustit za poplatek v pohodlí domova místo toho, aby musel osobně navštívit kino. Společnost Ampere Analysis však naznačuje, že tradiční kino je pro filmová studia stále klíčové v procesu distribuce nových filmových titulů. Příjmy z placených VOD platforem rozhodně nestačí k tomu, aby se film „zaplatil“ z tržeb, které streaming vygeneruje.Ukazuje se, že návštěvnost kina stále tvoří větší část tržeb filmových studií a to i v případech, kdy je film dostupný souběžně v kinech i na placených streamingových platformách. Přibližně dvě třetiny potenciálních diváků stále upřednostňují osobní návštěvu kina před placeným sledováním premiéry doma. Kino zkrátka přináší divákům jiný druh zážitku, který nelze nahradit sledováním obsahu ani na větší televizi v pohodlí domova.
Odhad o dvou třetinách diváků je založen na modelu analytické agentury. Model vychází z různých dat týkajících se 61 kinopremiér. Zdá se, že ani pandemie Covid-19 významně neovlivnila zvyklosti diváků, kteří navštěvují kina. Pokud divák navštěvoval kino před pandemii, pokračuje v tom i nyní. Znamená to, že návštěvnost kin bude i v následujících letech klíčová pro tržby filmových studií, a rozmach placeného streamingu ji v tomto směru zatím příliš neovlivní.
Původně se očekávalo, že právě pandemie bude mít výrazný vliv na pokles návštěvnosti tradičních kin a multiplexů. K tomu samozřejmě došlo vlivem tvrdých protipandemických opatření. Mnoho analytiků ještě před rokem očekávalo, že díky dlouhé době v domácím lockdownu si uživatelé navyknou „konzumovat“ filmové premiéry v domácím prostředí, a do kin se nakonec nevrátí. Tento předpoklad se nenaplnil.
Přibližně dvě třetiny potenciálních diváků stále upřednostňují osobní návštěvu kina před placeným sledováním premiéry doma. Kino zkrátka přináší divákům jiný druh zážitku, který nelze nahradit sledováním obsahu ani na větší televizi v pohodlí domova.
Další informace: Rozmach placených TV a video služeb přispívá k výraznému snížení televizního pirátství
Klíčové důvody tohoto vývoje podle TVKOMPAS.cz:
1) Tradiční divák je v mnohem jiný než současná „streamingová generace“. Je zvyklý na zážitek z kina, který nelze tak věrně replikovat v domácím prostředí. Navíc, i za domácí „kinopremiéru“ je nucen zaplatit, což snižuje jeho motivaci sledovat nejnovější filmy doma, a jeho kroky tak přirozeně směřují do tradičního kina nebo multiplexu.
2) Streamingové platformy Disney+, Netflix a další nabízí poměrně velké množství exkluzivních filmových premiér, které nejsou dostupné v kinech. Diváci tak mají k dispozici filmy, které mohou zhlédnout jedině doma. Pokud se však určitý film objeví v kinech, je to pro tuto skupinu diváků vítaná změna, a nechtějí se o návštěvu kina ochudit.
3) Filmová studia a distributoři si nemohou dovolit odklon od tradiční kinodistribuce. Promítání nových filmů v kinech totiž stále ještě představuje obrovský trh, který bude po odeznění protipandemických opatření výrazně růst. Zatímco v pandemické době mělo smysl část kinopremiér odklonit na internet, po pandemii se většina producentů vrací k tradičním modelům fungování.
Poznámka na závěr:
Tradiční cyklus uvedení nového filmu na trh se v posledních 40 letech příliš nezměnil. Prvním krokem je pochopitelně promítání v kinech. Přibližně po dvou měsících následuje distribuce v rámci placeného streamingu, která nahradila dlouhodobě zavedenou distribuci prostřednictvím VHS, DVD a Blu-ray. Dalším pilířem je uvedení filmu na prémiových filmových kanálech HBO, Showtime a jiných. A nakonec se film po zhruba 18-24 měsících od kinopremiéry může objevit v neplaceném televizním vysílání.
Mnoho analytiků očekávalo, že díky dlouhé době v domácím lockdownu si uživatelé navyknou „konzumovat“ filmové premiéry v domácím prostředí, a do kin se nakonec nevrátí. Tento předpoklad se nenaplnil.