Ilustrační foto: Pixabay.comPro většinu uživatelů to zřejmě nebude žádným překvapením, ovšem klienti streamingových platforem v různých průzkumech opakovaně poukazují na fakt, že výběr vhodného obsahu je ve světě streamingu stále komplikovanější. Jednotlivé prémiové, ale i bezplatné služby, přinášejí divákům stále víc různých filmů a seriálů, ovšem u části publika se postupem času začíná projevovat efekt, který se zjednodušeně nazývá „streamingová únava“ z anglického výrazu streaming fatigue. Toto označení vyjadřuje stav, kdy mají klienti různých platforem problém zvolit si to, co chtějí sledovat.
V podobné situaci mají velkou konkurenční výhodu prémiové platformy, které vedle nového obsahu nabízejí divákům i poměrně velkou porci dlouhodobě prověřeného archivního obsahu. I tak ale diváci mají problém se v dostupném obsahu orientovat. Zároveň dochází k přesunům některých filmů a seriálů mezi jednotlivými službami na základě platných licenčních dohod.
Mezi nejpopulárnější seriály v streamingovém světě obvykle patří nejen nová exkluzivní díla, ale především starší sitcomy, které se už léta nevyrábí. Diváci si je však najdou právě v online platformách. Globální streamingové společnosti každoročně vynakládají stovky milionů dolarů jen na to, aby si udržely práva k těmto pořadům i pro další období.
Různí odborníci se zatím neshodnou na tom, jak lze bojovat proti efektu streamingové únavy. Nejjednodušší cestou je nabídnout divákům ročně tříděný obsah, a různá doporučení pro každou cílovou skupinu zvlášť. Tato doporučení však musí být dělaná pomocí „skutečné lidské inteligence“, nelze tedy spoléhat jen na umělé algoritmy, které vám nabídnou pouze díla podle vaší historie.
Mezi nejpopulárnější seriály v streamingovém světě obvykle patří nejen nová exkluzivní díla, ale především starší sitcomy, které se už léta nevyrábí. Globální streamingové společnosti každoročně vynakládají stovky milionů dolarů jen na to, aby si udržely práva k těmto pořadům i pro další období.
Průnik streamingových služeb do světa lineární televize
Velmi citlivě zvažovanou možností je i průnik streamingových platforem do světa lineární televize. Zatím se o to žádná z globálních prémiových platforem nepokusila, ovšem podobnou cestou již úspěšně kráčí několik bezplatných platforem. Zjednodušeně řečeno lze vedle bohatého nelineárního katalogu pořadů nabízet i živě – tedy lineárně – vysílané televizní programy, které by kombinovaly obsah z tohoto katalogu, a vysílaly by jednotlivé pořady v předem stanovených časech nebo blocích.
Díky tomu by publikum nemuselo přemýšlet o tom, na který pořad má náladu se dívat. Každý divák by mohl přepínat jednotlivé lineární kanály, a zůstat u sledování pořadu, který ho zrovna zaujme. Tento model se v tradičním televizním vysílání osvědčil, a mohl by fungovat i ve světě prémiového streamingu.
Nad podobným modelem už v minulosti uvažoval lídr globálního trhu Netflix, zatím jej však neuskutečnil. Podobnou cestu však razí bezplatné služby Pluto TV, Plex TV, Tubi nebo Sling free TV. Jejich specialitou jsou desítky lineárních programů, kde můžete sledovat různé pořady, filmy a seriály, v rámci žánrových kanálů nebo dokonce jednotlivě ve smyčce. Typické je, že každý divák sleduje stejný obsah ve stejném čase, ale zároveň může využít i zpětné zhlédnutí nebo se na jednotlivé tituly může podívat v rámci videotéky.
Tímto způsobem mohou streamingové platformy oslovit i diváky preferující lineární vysílání, a mohou tak efektivněji konkurovat placeným televizním službám v on-line prostoru. Navíc lze do lineárního vysílání jednoduše zařadit i reklamní bloky a personalizovanou reklamu.
Díky lineárně vysílaným pořadům by průměrný divák už nemusel přemýšlet nad tím, na jaký pořad má náladu se dívat. Každý by mohl přepínat jednotlivé lineární kanály, a zůstat u sledování pořadu, který ho zrovna zaujme. Tento model se v tradičním televizním vysílání osvědčil, a mohl by fungovat i ve světě prémiového streamingu.
Popularita lineární televize se vrací
Příklon k tradičním lineárním programům zároveň naznačuje, že lineární televize, kterou divák sleduje pasivně, je i v dnešní době stále nejvýznamnějším a s určitostí nejpopulárnějším způsobem sledování audiovizuálního obsahu. Zjednodušeně lze říci, že popularita lineárně vysílaného televizního obsahu se vrací. Nebo přesněji, oblíbenost tohoto způsobu sledování televize nikdy nezmizela. Jen mladší generace se naučila konzumovat audiovizuální obsah na vyžádání. Stejný obsah jim ale můžete nabídnout i lineárně.
Streamingové platformy se této realitě postupně přizpůsobují, a vychází tím vstříc tradičním diváckým skupinám. Kromě efektivnějšího využití vysílacích práv tím zároveň řeší i problém těch diváků, kteří se už dostatečně neorientují v obsahové nabídce jednotlivých hráčů. Jak jsme už naznačili v titulku dnešní úvahy, výběr vhodného obsahu je u streamingových platforem stále složitější. Postupný rozvoj lineárních programů v on-line platformách je aktuálně nejúčinnějším řešením tohoto problému.
Další informace k této problematice si můžete přečíst ve dvou analýzách, které jsme přinesli v průběhu listopadu. Odkazy jsou na konci tohoto textu. Pokud vás zajímá svět streamingu, podívejte se i na další články z této naší specializované sekce.
Svět streamingu: Podíl zrušených a nových předplatných se postupně vyrovnává
Další informace: Tradiční placená televize roste díky přesunu diváků od satelitní a kabelové televize na internet