Svět streamingu: Stamiliony dolarů za práva k jednomu seriálu? V globální konkurenci je to realita
Streamingové války dospěly v globálním měřítku do absurdní roviny, kdy dvě konkurenční skupiny jsou ochotny platit vyšší stovky milionů dolarů za právo mít jeden konkrétní titul ve své videotéce. Přitom jde o seriál, který je sice stále populární, ovšem svá nejlepší léta má dávno za sebou.
Streamingové platformy postupně zdražují. Několik let příjemných cen, kdy jediným cílem bylo přilákat co nejvyšší počet nových klientů, nyní střídá nové období, kdy se jednotlivé globální platformy orientují především na zisk. S výjimkou Netflixu a částečně služby Disney+ se však žádnému významnému hráči nedaří dlouhodobě dostat do černých čísel. Některé platformy počítají roční ztráty v miliardách dolarů. Ti šťastnější hráči ztrácejí „jen“ stamiliony dolarů ročně.Nyní se však ukazuje, že stamilionové nemusí být jen ztráty za každý rok, ale i platby za některé velmi žádané seriály. Streamingové války dospěly v globálním měřítku do absurdní ekonomické roviny, kdy dvě konkurenční skupiny jsou ochotny platit vyšší stovky milionů dolarů za právo mít jeden konkrétní titul ve své videotéce. Přitom jde o seriál, který je sice stále populární, ovšem svá nejlepší léta má dávno za sebou.
Řeč je o ikonickém South Parku, jenž si v amerických kulturních válkách mezi levicí a pravicí vysloužil kultovní status. Vděčí za to zejména faktu, že jeho tvůrci si pohodlně dělají legraci nejen z různých náboženských skupin, které jsou většinou pravicové, ale i z „náboženství“ na levé, tzv. progresivní straně. Dělají si legraci z politické korektnosti, a neváhají ukazovat na ohromné pokrytectví na obou stranách ideologického spektra. I proto je South Park oblíben napříč americkou společností.
V posledních letech se však tento seriál dostal do centra tzv. streamingových válek. Historicky totiž patří skupině Paramount, která pod sebe integrovala původní mediální skupinu Viacom. Ta South Park dlouhodobě produkuje prostřednictvím své dceřiné televize Comedy Central. Práva k celé sérii však před pěti lety odkoupila konkurenční Warner Bros. Discovery pro svou platformu MAX. A za tato exkluzivní práva zaplatila WBD v roce 2019 celkem 500 milionů dolarů!
Tím ale celý příběh nekončí. Skupina Paramount se totiž rozhodla, že svůj ikonický seriál nehodlá jen tak jednoduše přenechat konkurenci. Proto v roce 2021 podepsala exkluzivní kontrakt s dvojicí tvůrců tohoto seriálu, kteří pro platformu Paramount+ produkují nové díly seriálu, i nové speciální filmy. Tato exkluzivní spolupráce vyšla Paramount na 900 milionů dolarů!
Tento fakt se pochopitelně nelíbí zástupcům Warner Bros. Discovery, kteří si stěžují, že tím byla porušena původní smlouva, a narušena jejich exkluzivita k celé sérii South Park. Podali sice žalobu u soudu, zatím však nic nezmohli. Spor s Paramountem se totiž může táhnout ještě několik let. I proto skupina WBD neprodloužila smlouvu k exkluzivnímu streamování.
Soudní spor obou skupin však pokračuje, a bude velmi zajímavé sledovat, zda WBD nakonec vysoudí určitou kompenzaci. Jelikož se tu bavíme o stovkách milionů dolarů ročně, případná kompenzace může být velmi zajímavá.
Psali jsme: Diváci dávají najevo nespokojenost s roztříštěností nabídky streamingových služeb
South Park je jedním ze symbolů globálních streamingových válek
I tento spor však ukazuje, jak moc se v streamingovém světě cení exkluzivita. Globální mediální skupiny jsou ochotny zaplatit vyšší stovky milionů dolarů za práva k jednomu jedinému titulu ve své videotéce. Archiv South Parku je sice velmi bohatý – přes 300 epizod – ovšem stále jde jen o jeden titul ve velmi široké nabídce platformy Paramount. Navíc jde o titul, který už většina diváků zhlédla buďto v televizi nebo u jiných platforem.
V tomto případě však jde o jeden ze symbolů streamingových válek, o který se vede největší boj. A pokud má South Park pro skupinu Paramount hodnotu až 900 milionů dolarů, pravděpodobný zisk ze streamování tohoto titulu by měl být ještě vyšší… alespoň teoreticky.
Obávám se však, že praxe nebude tak příznivá. Právě streamingová služba Paramount+ patří k těm, kterým se v globální konkurenci zatím moc nedaří. Letošní rok sice může signalizovat obrat, jelikož poprvé se službě podařilo dostat do kladných hodnot, zatím jen v desítkách milionů dolarů. Ovšem celkové ztráty z předchozích let jsou v miliardách.
I proto je zřejmé, že jeden South Park celou službu nezachrání. Popularita tohoto seriálu je sice značná, ovšem úspěch každé streamingové služby nezávisí od jednoho titulu, nýbrž od neustálého přísunu nových titulů mnohdy i metodou pokus-omyl. V tomto ohledu je velmi úspěšný Netflix, ovšem pomalu se začíná prosazovat i Disney+.
Pokud chce Paramount+ v této konkurenci uspět, bude muset pravidelně přinášet desítky různých nových filmů a seriálů. Je zřejmé, že produkce nových titulů musí být za výrazně příznivějších ekonomických podmínek než doposud. Skupina však za 19 nových epizod vyprodukovaných v letech 2021-2024 zaplatila už zmíněných 900 milionů dolarů. To vychází na astronomických 47 milionů dolarů za každou novou epizodu! Tak vysoká cena za jeden díl ikonického seriálu se nemusí dlouhodobě vyplatit.
Uvidíme, zda se v dalších letech najde dostatek nových diváků a zarytých fanoušků, aby se Paramountu tato obří investice vyplatila. Mnohem pravděpodobnější však je, že South Park bude jen dalším symbolem megalomanských výdajů v globální bitvě placených streamingových služeb.
Pokud chce platforma Paramount+ uspět v silné globální konkurenci, musí produkovat nové tituly za výrazně příznivějších ekonomických podmínek než doposud. Skupina však za 19 nových epizod South Parku vyprodukovaných v letech 2021-2024 zaplatila už zmíněných 900 milionů dolarů. To vychází na astronomických 47 milionů dolarů za každou epizodu!