Svět streamingu: Patří sport do placených streamingových platforem?
Pokud se tento experiment podaří, patrně uvidíme mnohem víc živého obsahu v globálních streamingových platformách i v dalších letech. Vstup globálních hráčů do světa sportovních přenosů však potvrzuje domněnky některých analytiků, že jen výpravný filmový a seriálový obsah už není dostatečným lákadlem k udržení dlouhodobých předplatitelů. Živý sport může být mnohem účinnějším produktem.
Streamingová platforma Disney+ poprvé výrazněji vstoupila do světa sportu, když získala vysílací práva ke klubovým soutěžím UEFA pro Dánsko a Švédsko. Sportovní přenosy nabídne svým klientům v základní ceně bez zvláštního příplatku. Jak lze hodnotit tento krok? Patří vůbec sport do prémiových streamingových platforem? Nebo jde o potvrzení domněnky, že jen původní filmový a seriálový obsah už nové diváky nepřitáhne?Sportovní přenosy patří k nejžádanějším pořadům nejen v tradičním lineárním televizním vysílání, ale i ve streamingových platformách, které provozují samotné televizní společnosti. První sportovní přenosy se na webech televizí začaly objevovat zhruba před 15 lety, tehdy však šlo striktně jen o doplněk nebo částečné rozšíření klasického vysílání o přenosy, které se již do tradičního programu nevešly. Dnes je však sport velmi žádanou součástí vybraných streamingových platforem, zvláště televizních služeb přes internet, které se zaměřují na poskytování tradičního televizního vysílání, a zpětného zhlédnutí.
Jenomže pak je tu ještě druhá skupina streamingových platforem, a to jsou ty, které divákovi poskytují širokou videotéku pořadů, a původních filmů a seriálů. Jde například o Netflix, Disney+, SkyShowtime a další služby, kde hlavním produktem jsou filmy a seriály, nikoliv sport. Mediální skupiny vlastnící tyto platformy investují každoročně miliardy dolarů do natočení původních filmů a seriálů, a další produkce, která má za cíl přilákat platícího diváka, a následně ho udržet v roli předplatitele.
V posledních letech se však manažeři některých globálních služeb přesvědčují o tom, že jen původní dramatický obsah už nové diváky netáhne. Americké služby Disney+ nebo Peacock jsou v hlubokých ztrátách, a i když se s těmito ztrátami předem počítalo, jejich představitelé hledají cestu, jak přilákat nové diváky. A ukazuje se, že jen filmy a seriály už nemusí stačit. Jejich produkce je totiž extrémně finančně náročná, a studia nestíhají produkovat tolik nového obsahu, kolik by si „zmlsaný“ platící divák žádal.
Předchozí roky totiž byly ve znamení až přehnaně vysokých investic právě do původního obsahu. Pokud však má být byznys model globálních streamingových platforem dlouhodobě udržitelný, je potřeba přinést divákům nové produkty, které budou mít mnohem víc „epizod“ než má tradiční seriál. Proto jednotlivé služby zvažují příklon ke sportovním přenosům.
Když divákovi nabídnete nový seriál nebo film, každý titul se v lepším případě dočká maximálně 10 epizod za sezónu. Důvodem jsou extrémně vysoké produkční náklady. Deset dílů je průměrný divák schopen zhlédnout v průběhu jednoho měsíce, a následně mu musíte nabídnout další obsah, který ho zaujme, a udrží jako předplatitele. Právě sport může být v tomto směru vhodným řešením, ale pouze v případě, že se globální hráči vyhnou cenovým válkám v tendrech o vysílací práva.
Psali jsme: Služba Disney+ by mohla časem přidat lineární streamy oblíbených seriálů
Právě možné cenové závody jsou důvodem, proč jsou vedoucí představitelé globálních platforem tak velmi opatrní v příklonu ke sportu. Streamingový lídr Netflix se zatím zaměřuje jen na sportovní dokumenty a vybrané exhibiční eventy, a nehodlá se ucházet o balíky nejžádanějších sportovních práv. Mnohem aktivnější na tomto poli je Amazon, jenž v USA již vysílá vybrané zápasy profesionální soutěže amerického fotbalu, a ve Francii kontroluje klíčový balík práv k tamní fotbalové Ligue 1.
Třetím do party je Disney, jenž úspěšně vysoutěžil balík práv k Evropské lize a Konferenční lize UEFA pro Dánsko a Švédsko. Platforma Disney+ díky tomu získá přístup až ke 340 živým fotbalovým zápasům ročně s početným klubovým i hráčským zastoupením z obou zemí. To je ideální prostor, jak si může Disney vyzkoušet atraktivitu živého sportovního vysílání v streamingové platformě zaměřené převážně na filmový a seriálový obsah.
Pokud se tento experiment podaří, patrně uvidíme mnohem víc živého obsahu v globálních streamingových platformách i v dalších letech. Vstup globálních hráčů do světa sportovních přenosů však potvrzuje domněnky některých analytiků, že jen výpravný filmový a seriálový obsah už není dostatečným lákadlem k udržení dlouhodobých předplatitelů. Živý sport může být mnohem účinnějším produktem. Až čas ukáže, zda mohou streamingové platformy reálně nahradit lineární televizní vysílání v oblasti sportu.
Když divákovi nabídnete nový seriál nebo film, každý titul se v lepším případě dočká maximálně 10 epizod za sezónu. Důvodem jsou extrémně vysoké produkční náklady. Deset dílů je průměrný divák schopen zhlédnout v průběhu jednoho měsíce, a následně mu musíte nabídnout další obsah, který ho zaujme, a udrží jako předplatitele. Právě sport může být v tomto směru vhodným řešením, ale pouze v případě, že se globální hráči vyhnou cenovým válkám v tendrech o vysílací práva.