Svět streamingu: Nová služba prima+ je na scéně. Jaké jsou její vyhlídky?
Přinášíme vám podrobnější pohled na novou streamingovou službu prima+, která bude spuštěna ve středu 8. února, tedy už za 14 dní. V nejbližších letech nás čeká poměrně zajímavý souboj dvou původně českých služeb o přízeň diváka. Jen tentokrát se souboj Novy s Primou odehraje v poněkud jiné aréně než na jakou jsme byli doposud zvyklí.
Na české televizní scéně je nový streamingový hráč s potenciálem výrazně zamíchat poměry na trhu. Televizní skupina Prima oznámila spuštění dlouze očekávané streamingové služby s názvem Prima+. Původně české VOYO tímto dostává poměrně vážnou konkurenci, přičemž Prima již realizuje poměrně smělé investice do původní tvorby určené čistě pro svou streamingovou službu. V nejbližších letech nás tak čeká poměrně zajímavý souboj dvou původně českých služeb o přízeň diváka. Jen tentokrát se souboj Novy s Primou odehraje v poněkud jiné aréně než na jakou jsme byli doposud zvyklí.Související článek: Skupina Prima uvádí na trh novou streamovací videoslužbu prima+
Základní fakta o streamingové službě prima+
Prima u představení své nové video služby neponechala nic náhodě. Hned v úvodu textu musím zmínit, že PR oddělení zaslalo novinářům velmi bohatý presskit. Bohatá byla – soudě dle fotografií – i tisková konference k uvedení služby. Základní fakta z bohaté tiskové zprávy jsme publikovali v samostatném článku.
Nová služba plynule navazuje na dosavadní fungování služby iPrima.cz, která před několika lety navázala na původní VOD službu Prima PLAY. Zástupci Primy avizují více než dva tisíce titulů, české koprodukční filmy, předpremiéry současných televizních pořadů, dokumentů, pořadů pro děti a podobně. To vše bude doplněno původní tvorbou určenou pouze pro stránku prima+, a samozřejmostí je živé vysílání kanálů skupiny Prima.
Ve zkratce jde tedy o vše, co doposud přinášely předchozí VOD služby skupiny Prima. Zásadní rozdíl je však v tom, že management spustil výrobu původních pořadů nejen pro televizní prostředí, ale i právě pro VOD službu.
Prima ovšem avizuje poměrně významnou investici v řádu více než jedné miliardy korun, přičemž tuto investici rozfázuje do nejbližších tří let. Právě tento fakt se však může ukázat jako velmi podstatný při konkurenčním boji se službou VOYO. Manažeři Primy – zřejmě i s ohledem na poměrně fenomenální úspěch konkurenční služby – dospěli k závěru, že právě vlastní dramatická tvorba jim může pomoci přilákat rozhodující masu platících diváků.
Marek Singer, generální ředitel skupiny Prima: „Aktuálně je pro platformu prima+ vyrobeno nebo se v těchto dnech vyrábí třináct prémiových seriálů a dalších dvacet osm projektů plánujeme v blízké budoucnosti realizovat. V horizontu nejbližších tří let plánujeme investici v řádu více než jedné miliardy korun, jedná se dosud o naši největší investici do seriálové tvorby.“
Prima zavádí značku prima+ ORIGINALS
Nová značka prima+ ORIGINALS může přilákat k streamingové službě nejen skalní fanoušky televize Prima, ale právě i diváky konkurence, kteří rádi sledují původní obsah za poplatek. Zároveň je potřeba zmínit, že nové seriály se po určité době ve streamingové službě následně objeví i v klasickém televizním vysílání, ale zhruba až po jednom roce. Značka prima+ ORIGINALS tak přinese zejména tvorbu, kterou mohou uživatelé prima+ zhlédnout exkluzivně až rok před uvedením v televizi. Jedná se o prémiové formáty natáčené předními českými tvůrci. Do rozvoje těchto formátů skupina Prima během let 2023 až 2025 výrazně investuje.
„Aktuálně je pro platformu prima+ vyrobeno nebo se v těchto dnech vyrábí třináct prémiových seriálů a dalších dvacet osm projektů plánujeme v blízké budoucnosti realizovat. V horizontu nejbližších tří let plánujeme investici v řádu více než jedné miliardy korun, jedná se dosud o naši největší investici do seriálové tvorby,“ prozrazuje generální ředitel skupiny Prima Marek Singer.
Prima tak v otázce původní tvorby volí mírně odlišnou strategii než konkurenční Nova. Své nové původní seriály nejprve zhodnotí v on-line prostředí, a po roce je následně dokáže zhodnotit ještě jednou prostřednictvím svých lineárních kanálů a reklamy. Tato strategie umožní Primě rozšířit dosavadní cyklus uvádění původní tvorby.
Streamingová platforma může v tomto směru fungovat jako předstupeň vysílání v televizi. Jen místo kinodistribuce se film objeví v rámci placeného streamingu, aby po roce doputoval na tradiční televizní obrazovku, a zhodnotil se především tam.
Osobně jsem zvědav, kdy k podobnému modelu přistoupí konkurenční Nova, jelikož v oblasti původní prémiové televizní tvorby může jít o velmi zajímavý způsob zhodnocení původního díla. Nova však prozatím striktně odděluje původní tvorbu pro televizního diváka, a prémiovou tvorbu pro platícího klienta streamingové služby.
Svou náročnější startovní pozici vůči konkurenci může prima+ vykompenzovat díky tomu, že nabízí divákům i FREE tarif s reklamou. Tento fakt může být klíčový pro další růst služby.
Posedlost originální produkcí pro platícího internetového diváka
Rád bych se ještě přistavil u původní dramatické produkce, která je klíčovou součástí všech významných streamingových služeb. Nynější konkurenční závody o co nejvýpravnější seriály v on-line prostředí paradoxně způsobují, že nejen kvalita, ale zejména cena produkce nových seriálů jde strmě nahoru. Českému prostředí se zatím daří tomuto fenoménu odolávat, ovšem to se může změnit právě s ohledem na fakt, že do původní tvorby nyní výrazně investuje i skupina Prima.
Přitom zkušenosti z globálního trhu ukazují, že úspěch jakékoliv streamingové platformy nemůže být závislý jen na prémiové vlastní tvorbě. Právě naopak, každá životaschopná služba se opírá o několik historicky prověřených titulů. Například, u Netflixu se mezi dlouhodobě nejsledovanějšími tituly vyskytují některé velmi populární sitcomy, které vznikly dávno před začátkem působení Netflixu coby globální streamingové služby.
Původní tvorba vám samozřejmě může pomoci zviditelnit vaši značku, a přilákat určité procento platících diváků. Ovšem tito diváci mohou po krátké době znovu odejít, jen co zhlédnou obsah, na který jste je nalákali. Udržet silnou skupinu dlouhodobých předplatitelů může být v současném konkurenčním prostředí mnohem náročnější než se na první pohled zdá. Zvláště v českém prostředí, kde je divák velmi citlivý na placení za televizní obsah.
Proto se domnívám, že originální produkce určená primárně pro streaming nemůže v našich podmínkách dlouhodobě fungovat. Investice do původního obsahu se mohou reálně vrátit jen v případě, že se předmětné dílo objeví i v televizním vysílání. Z tohoto pohledu je strategie Primy určitě správná. Ovšem i tak lze očekávat, že po odeznění prvotního boomu budou muset televizní manažeři investice do některých originálních pořadů a seriálů přehodnotit.
Nová značka prima+ ORIGINALS může přilákat k streamingové službě nejen skalní fanoušky televize Prima, ale právě i diváky konkurence, kteří rádi sledují původní obsah za poplatek. Zároveň je potřeba zmínit, že nové seriály se po určité době ve streamingové službě následně objeví i v klasickém televizním vysílání, zhruba po jednom roce.
Může český trh uživit dvě srovnatelné služby?
Nicméně, i tak je velmi prospěšné, že o diváckou přízeň se budou ucházet až dvě velmi významné streamingové služby poháněné lokálními špičkovými producenty obsahu. Nova se službou VOYO se tímto dostává pod tlak, jelikož přichází o svou konkurenční výhodu, kterou měla v původní produkci určené výhradně pro streaming. I tak lze ovšem předpokládat, že obě služby budou bez problémů fungovat vedle sebe, a mají i přes vzájemnou konkurenci poměrně zajímavý růstový potenciál.
Nova si již v posledním roce vyzkoušela, že může růst skutečně rychlým tempem, kdy v průběhu jednoho a půl roku přilákala až 400 tisíc nových abonentů služby VOYO. Prima bude mít v tomto směru náročnější pozici, ovšem v prvotní fázi může rovněž získat vyšší desítky tisíc nových předplatitelů. Následně bude pro ni klíčové, aby si tyto diváky udržela dlouhodobě.
Svou náročnější startovní pozici vůči konkurenci může prima+ vykompenzovat díky tomu, že nabízí divákům i FREE tarif s reklamou. Tento fakt může být klíčový pro další růst služby. Díky tomu si může Prima do statistik zapsat i ty diváky, kteří se jednou zaregistrují, a nejen ty, kdo reálně za obsah platí. Proto by nebylo překvapením, kdyby i sama Prima v následujících měsících vykázala i několik stovek tisíc abonentů své nové streamingové služby.
Svět streamingu: Proč jsou seriály na streamingových platformách atraktivnější než v televizi?
Další exkluzivní analýzy v sekci Svět streamingu – klikněte pro zobrazení.