Situace s dlouhodobě největším hráčem na globálním trhu se však začíná postupně obracet k lepšímu. Podle nově zveřejněných výsledků za třetí kvartál získal Netflix přibližně 2,4 mil. nových předplatitelů, díky čemuž smazal své ztráty z předchozích dvou období. A vedení platformy nyní věří v další růst, k němuž má pomoci avizované zavedení levnějšího balíčku s reklamou.
Vedení společnosti zároveň avizovalo, že do budoucna už nechce svůj úspěch měřit jen přes růst počtu předplatitelů. V nejbližším období se totiž očekává, že předplatné už nebude jediným důležitým zdrojem příjmů pro Netflix, byť výnosy z něj budou i nadále klíčové. K tomu se však přidají příjmy z reklamy, jelikož nabízený reklamní prostor je už nyní takřka vyprodaný. Za velmi důležitý mezník se považuje i omezení sdílení hesel k placeným účtům, kde platící uživatelé budou moci přizvat ke svému účtu další členy rodiny nebo kamarády za nižší poplatek. Díky tomu sice opticky dojde k razantnímu zvýšení počtu předplatných, ovšem poklesne průměrný příjem na jednoho platícího zákazníka.
Z tohoto pohledu má do budoucna mnohem větší smysl zaměřit se právě na příjmy jako na rozhodující metriku. Počty platících klientů budou jen vedlejším ukazatelem, byť právě na to se globální média nejvíce zaměřují. Netflix je totiž fenomén, který plní stránky novin a webů v případě úspěchu, i v případě poklesu.
K tématu: Předplatné s reklamou u Netflixu by mohlo přilákat 15-20 procent nových diváků
Netflix slibuje smysluplné možnosti sdílení hesel
Mezi velmi diskutovaná témata patří stále i problematika sdílení hesel. V tomto směru Netflix slibuje smysluplný kompromis, aby neodlákal své stávající platící diváky, případně aby je motivoval platit plnohodnotné předplatné i nadále. V souvislosti se sdílením se totiž očekává, že část nynějších uživatelů se zařadí do skupin, aby si mohli snížit celkovou sumu, kterou Netflixu platí. Vedení platformy tomu chce pochopitelně zabránit, a funkcionalitu přidání nových členů do existujících účtů vnímá spíše jako možnost ke kompenzaci části nákladů, které vznikají tím, že desítky milionů lidí sledují streamingový obsah „zdarma“.
Dokud celkový počet klientů strmě rostl, sdílení hesel se nemuselo jevit jako významný problém. Ve výsledku vždy totiž rozhodovala celková velikost zákaznické báze. Nyní, když se růst výrazně zpomalil, se vedení platformy ohlíží po možnostech, jak optimalizovat své příjmy, a jak může získat alespoň část peněz, o které přichází v důsledku sdílení hesel.
V této souvislosti se očekává větší tlak na „sdíleče“ především na trzích, kde bude k dispozici nejlevnější balíček poháněný reklamou. Netflix jej totiž nasadí prozatím jen na některých trzích, rozhodně nepůjde o globální věc. A právě v těchto zemích bude mít snahu o to, aby „černých pasažérů“ bylo co nejméně.
Zatím není jasné, jaká omezení pro sdíleče hesel nasadí, ovšem tato funkcionalita by se měla výrazněji uplatnit v průběhu jara 2023. Vedení společnosti z pochopitelných důvodů slibuje, že se pokusí, aby omezující funkcionalita nijak nepostihla poctivé předplatitele.
Po vstupu největších mediálních hráčů na trh streamingu je totiž zjevné, že v počtu předplatitelů budou nejúspěšnější skupiny jako je Disney nebo Paramount, tedy společnosti kombinující streamingový obsah s velmi populární televizní tvorbou.
Svět streamingu: Pokud Netflix zpoplatní sdílení hesel, může víc ztratit než získat, tvrdí analytici
Zima může být pro streamingové platformy náročnější, ovlivní ji šetření domácností
Nynější úspěch Netflixu není pro mnohé analytiky překvapením. Část z nich ale upozorňuje před rizikem poklesu v průběhu zimních měsíců, které budou pro spotřebitele v mnoha zemích náročné vzhledem k vzrůstajícím cenám energií. Podle některých názorů je za nynějším růstem Netflixu především sezónní trend, k němuž dopomohla extrémní popularita seriálu Stranger Things. Netflix totiž celou sérii letos rozdělil tak, aby její závěr měl přesah až do třetího kvartálu. Řada diváků z léta mu tak zůstala, jelikož se chtěli dodívat na rozkoukané dílo.
Seriál Stranger Things zároveň přitáhl i úplně nové diváky do třetího čtvrtletí. Šlo především o ty, kdo se chtěli podívat na celou sérii kontinuálně v průběhu několika večerů. Netflix totiž své diváky naučil, aby na nové díly nečekali, a zhlédli jednotlivé seriály za sebou. Jenomže u Stranger Things toto pravidlo porušil právě s ohledem na to, že přinutil diváky, aby si pořizovali předplatné ve druhém i třetím čtvrtletí místo toho, aby vše zhlédli již ve druhém kvartále.
I to je podle některých názorů důvod, proč část diváků může Netflix v zimě opustit. Největší seriálový tahák je už totiž na konci, a jednotlivé placené služby směřují do období, kdy si bude značná část diváků velmi pozorně hlídat své diváky.
Výsledky Netflixu však naznačují, že není nutně závislý na tom, kolik lidí udrží u své služby nepřetržitě. Mnohem důležitější je, aby si každý platící divák zaplatil za balíček alespoň jednou za tři měsíce, aby byl zahrnut ve statistikách.
Právě proto se bude velká pozornost v budoucnu soustřeďovat na reálné příjmy platformy, na výnosy z reklamy, a na reálný vývoj hodnoty jednotlivých akcí. Ostatně, tak je to u každé společnosti, která se obchoduje na burze.
V nejbližších měsících tak směřujeme do období, kdy celkový počet předplatitelů přestane být klíčovým ukazatelem u Netflixu, a zřejmě i u některých dalších streamingových platforem. Po vstupu největších mediálních hráčů na trh streamingu je totiž zjevné, že v počtu předplatitelů budou nejúspěšnější skupiny jako je Disney nebo Paramount, tedy společnosti kombinující streamingový obsah s velmi populární televizní tvorbou.
Doporučená úvaha: Proč jsou seriály na streamingových platformách atraktivnější než v televizi?