Svět streamingu: Největší hráči se bez lineárních programů neobejdou
Internet je klíčovým místem k distribuci nejen původního obsahu globálních streamingových hráčů. V případě sportovně zaměřené platformy DAZN se však ukazuje, že neméně důležitou cestou k divákovi je stále ještě tradiční lineární televize, například přes satelit. Podobné konstatování lze vyslovit o službě Disney+ nebo o programech skupiny Paramount.
Pokud jste fanouškem zajímavého obsahu, patrně jste i předplatitelem některé z globálních streamingových platforem. Netflix je dnes už součástí povinné výbavy každého filmového nebo seriálového příznivce. Rovněž DAZN je v mnoha zemích místem, kde si fanoušci platí nejatraktivnější sportovní obsah. Disney+ a HBO Max jsou místem pro všechny, jelikož nabízejí v podstatě nejširší obsahový záběr pro všechny cílové skupiny.Pro všechny zmíněné hráče s výjimkou Netlflixu však streaming nepředstavuje primární cestu distribuce jejich obsahu. Toto konstatování platí zejména o Disney+, HBO Max a Paramount+, což jsou značky reprezentující velmi bohatou nabídku nového i archivního obsahu z tradiční televize nebo stříbrného plátna.
Ano, Disney+ v rámci marketingové a mediální podpory své nové platformy zastavil lineární distribuci svého ikonického programu Disney Channel například ve Velké Británii. Na většině jiných trhů však nenabral odvahu k podobnému kroku. Disney Channel například stále vysílá lineárně na domovském americkém trhu, ale rovněž i v Německu nebo u nás. Jeho pozice v tradičním lineárním vysílání je stále ještě příliš silná na to, aby skupina tento kanál obětovala ve prospěch čistě streamingové distribuce.
Ani vypnutí ve Velké Británii přitom neproběhlo úplně hladce. Skupina sice tento krok prezentovala jako praktickou ukázku toho, že streaming postupně nahrazuje klasickou televizi. Ovšem v neoficiální rovině zaznívalo, že vypnutí lineárního programu Disney Channel v Británii je víceméně důsledkem nedohody na ceně za šíření tohoto a dalších programů. Skupina prý požadovala víc peněz, než kolik byli operátoři ochotni zaplatit za tradičně lineární šíření obsahu. Na druhou stranu, skupina Disney s mnoha operátory uzavřela partnerství s cílem zpřístupnit svůj obsah v on-line platformách a videotékách nejvýznamnějších značek placené televize.
I z toho je patrné, že streamingoví giganti se bez podpory tradičních pay-tv operátorů zatím ještě neobejdou. Pokud by chtěli úplně vynechat svět tradiční placené televize, byl by jejich náběh určitě pomalejší než je dnes, když fungují ve vzájemné symbióze s pay-tv operátory. Toto konstatování platí nejen o Disney+, ale rovněž o HBO Max nebo Paramount+.
HBO Max se nejvýrazněji prosazuje právě tam, kde je už dlouhodobě etablovaná značka HBO, tedy značka symbolizující premiovost ve světě tradiční televize. A Paramount+ sice přináší v některých zemích velmi široké portfolio pořadů skupiny Paramount. Tato skupina však i nadále výrazně spoléhá na lineární distribuci, jelikož patří k významným obsahovým partnerům tradičních pay-tv operátorů. Provozuje například notoricky známou hudební televizi MTV, ale i dětský kanál Nickelodeon a jeho klony, značku Comedy Central, a několik dalších.
Svět streamingu: Disney+ konečně v ČR. Uspěje v konkurenci Voyo, HBO Max a Netflixu?
Další informace: Reklama je pro klienty placených platforem nechtěnou překážkou, ukázal průzkum
DAZN se postupně stává stále větším provozovatelem tradičních sportovních programů
Nakonec jsme si nechali sportovní streamingovou platformu DAZN, která každým svým krokem dokazuje, že tradiční lineární distribuce je pro její přežití naprosto klíčová. DAZN sice začala své působení jako čistě on-line platforma se zaměřením na sport, postupně však musela přehodnotit model své distribuce a začala výrazně investovat i do tradiční placené televize. Výsledkem je vznik lineárních placených sportovních programů ve spolupráci s pay-tv operátory v Německu, Rakousku a Itálii.
Na všech zmíněných trzích využívá DAZN velmi silné pozice značky SKY, která je největším „tradičním“ pay-tv operátorem na evropském kontinentě. Platformu DAZN však ke spolupráci s tradiční placenou televizí donutily především okolnosti související s problematickou distribucí obsahu v době obrovského zájmu o sportovní přenosy. Řečeno natvrdo, služba měla velké problémy s uspokojením divácké poptávky zejména na italském trhu, kde je většinově exkluzivním broadcasterem Serie A od minulé sezóny.
Podobná situace by mohla nastat i v Německu, kde si DAZN postupně ukrajuje stále větší porci vysílacích práv k domácím soutěžím nebo k Lize mistrů UEFA.
Problémy s příjmem na straně diváků lze tedy vyřešit velmi elegantně – spoluprací s tradičními operátory a vytvořením speciálních kanálů vysílajících lineárně.
DAZN tak díky těsné spolupráci s pay-tv operátory dosahuje hned dvou významných cílů. Platforma odlehčí sama sobě, jelikož značná část diváků bude přijímat její obsah jinými cestami než přes internet. Zároveň DAZN nasdílí nejatraktivnější vysílací práva se silnými pay-tv operátory, což ji může přinést značné úspory a příjmy. Nemluvě o tom, že kromě standardní on-line abonence může DAZN získat významné prostředky i z poplatků za šíření v sítích tradičních operátorů – nejen satelitních, ale například i kabelových.
Je tedy zjevné, že tradiční lineární placená televize ještě neřekla své poslední slovo – ať už je šířená přes satelit, kabelové rozvody, nebo dokonce terestricky.
Další články ze sekce Svět streamingu