Svět streamingu: Manažeři pomalu zjišťují, že příliš mnoho hráčů se neuživí. Přichází období konsolidace?
Nyní, v roce 2024, vedoucí pracovníci velkých mediálních společností už konečně připouští vypínání některých méně úspěšných streamingových služeb. A není se čemu divit. Jen na americkém trhu si vzájemně konkuruje přes 100 různých placených streamovacích služeb. Pokud do konkurenčního prostředí započteme i bezplatné online televizní platformy, dostaneme se až k 150 různým službám, které soupeří o diváky.
Původně měla každá významnější placená televizní stanice, a každá mediální skupina svou vlastní streamingovou službu. V USA jste se tedy mohli přihlašovat k různým službám, které byly doplňkem k tradičnímu televiznímu vysílání – například HBO, Showtime, CBS All Access, Boomerang, NBC, ABC, ESPN+ a tak podobně.
Nyní se však vedoucí pracovníci těchto skupin snaží rušit jednotlivé streamingové aplikace, a přesouvat diváky ke svým hlavním streamovacím službám. Skvělým příkladem je služba Boomerang, streamovací služba věnovaná klasickým kresleným seriálům, která vychází ze stejnojmenné kabelové stanice. Začátkem tohoto měsíce společnost Warner Bros. Discovery oznámila, že 30. září ukončí provoz služby Boomerang a přesune ji na svou streamovací službu Max.
To přichází v době, kdy společnosti Disney, Fox a Warner Bros Discovery začaly rušit své streamovací služby věnované konkrétním kabelovým stanicím. Místo toho podporují služby Paramount+, Disney+ nebo Max.
Související článek: Zvýšení cen u streamingových služeb může některé diváky odradit. Až 60 procent uvažuje o změně
Jednotlivé skupiny se už nebojí spolupracovat. Končí tedy doba, kdy musel mít každý velký hráč svou vlastní službu. Platformy Discovery+ a HBO Max se sloučily do služby Max. Objevily se také zprávy, že zástupci služeb Paramount+ jednají s Peacockem i Maxem o možném vytvoření společné zastřešující platformy, která by nabízela obsah obou společností.
Právě zde je vidět klíčový problém nynějšího fragmentovaného trhu. Placených streamingových služeb je příliš mnoho na to, aby všechny byly úspěšné. A diváci si žádají víc obsahu za jeden poplatek. Divák nechce platit pěti různým společnostem, aby mohl sledovat vše, co měl ještě před několika lety k dispozici v rámci jednoho účtu Netflixu.
Průměrný divák dnes platí za tři nebo čtyři různé streamingové služby. Ovšem pouze dvě z nich platí celoročně. Jen dvě mediální skupiny tak dostanou peníze od celoročních předplatitelů. Další provozovatelé získávají jen „streamingové turisty“, tedy diváky, kteří zaplatí jednou nebo dvakrát za rok, aby zhlédli nově vyprodukovaný obsah.
Je tedy možné, že při současné míře fragmentace nebude dost předplatitelů na to, aby uživili vyšší desítky různých placených streamovacích služeb.
Investoři v minulosti podporovali ztrátové streamingové služby v naději, že budou mít štěstí, a právě ta jejich služba se stane úspěšnou. Nyní se ovšem jejich podpora přesouvá pouze k těm službám, které mají potenciál být skutečně úspěšné. To nutí manažery velkých mediálních korporací, aby hledali cesty, jak streamování učinit ziskovým. I za cenu, že spojí síly se svými největšími konkurenty.
Spotřebitel tak bude mít ve výsledku na výběr z méně různých značek, ale získá přístup k mnohem větším knihovnám filmů, seriálů a jiných pořadů. To je zřejmě jediná cesta, jak může být streaming ziskový pro každou zúčastněnou mediální společnost.
Investoři v minulosti podporovali ztrátové streamingové služby v naději, že budou mít štěstí, a právě ta jejich služba se stane úspěšnou. Nyní se jejich podpora přesouvá pouze k těm službám, které mají potenciál být skutečně ziskové. I za cenu, že spojí síly se svými největšími konkurenty.