Svět streamingu: Kvantita nebo kvalita?
Streamingové platformy si uvědomují, že postupně narazily na strop v podobě platících uživatelů. Boom prémiového streamingu kulminoval v období covidových lockdownů, a prakticky každá významná společnost dnes hledá způsob, jak udržet své předplatitele i s výrazně nižšími investicemi než v minulosti. Popularita prémiových streamingových služeb totiž rostla především díky unikátnímu obsahu, který nebyl k vidění v běžné televizi, a dokonce ani v běžné placené televizi.
Když například platforma Netflix přišla se svým prvním významným seriálem Dům z karet – House of Cards, tehdy šlo o velmi unikátní dílo, jaké se v televizi nikdy předtím nevysílalo. Unikátní bylo už jen samotným zpracováním, kdy divák dostal k dispozici celou sérii najednou. To se projevilo i ve zpracování seriálu, kdy scénáristé mohli psát jednotlivé díly úplně jinak. Celý průběh děje byl podstatně méně svázaný než v minulosti. Jednotlivé díly neměly přísně stanovenou délku. Počítalo se s tím, že divák bude sledovat více dílů za sebou, a nebylo tedy nutné mu v každém díle připomínat to, co se stalo předtím.
Svět streamingu: Renomovaná agentura přehodnocuje budoucnost placeného streamingu. Už nevidí prudký růst
Následně však na podobnou vlnu naskočily i další produkční společnosti, a tím se rozjel svět placeného streamingu, kdy divák má k dispozici víc hodin prémiového obsahu než kolik je subjektivně schopen zhlédnout. Navíc se projevuje určitá „unavenost“ (streaming fatigue), a to jak na straně diváků, tak i na straně tvůrců. Několikrát za poslední dva měsíce jsem se setkal s názorem, že nové seriály u prémiových platforem začínají být dost nudné. Děj, který se kdysi vešel do jednoho dobrého filmu, se dnes „roztahuje“ na deset hodinových dílů.
Vlastně se není čemu divit. Streamingových platforem je na trhu stále více, a každá potřebuje zaujmout diváka něčím novým. Jenomže zároveň je stále náročnější se odlišit. Na jednu stranu musíte neustále produkovat kvalitní díla, a zároveň jich potřebujete mnoho. Platící divák je totiž náročný, a vyžaduje přísun stále nového obsahu. Je tedy zřejmé, že kvantita časem vystřídá kvalitu.
Nový obsah si však i přesto vyžaduje výrazné investice. I na streamingovém trhu se projevuje inflace, zejména v tom, že každá platforma potřebuje neustále produkovat nová díla. Díky tomu stoupá cena práce herců, scénáristů i dalšího kreativního a produkčního personálu.
Většina streamingových služeb je i kvůli tomu ve velkých ztrátách, a přirozeně musí šetřit všude, kde se dá, včetně nové produkce. A jednou z cest, jak ušetřit, je na kvalitě některých nových seriálů. Divák sice dostane svou pravidelnou dávku emocí, dostane i předpokládaný počet dílů, ale zároveň už nezíská tak kvalitní děj jako v minulosti. Samozřejmě, všechno je relativní a po určitou dobu může být i průměrný divák stále ještě spokojený.
Zároveň však platí, že každý divák má dnes v oblasti streamingu na výběr mnoho různých možností, a nejen placených. Proto bude velmi zajímavé sledovat, jak se bude měnit streamingový trh v následujících letech. Momentálně je prakticky nemožné to odhadnout. Zatím platí, že většina hráčů na globálním trhu je ve ztrátě. A podobný stav není dlouhodobě udržitelný. Proto lze očekávat, že i prémiové služby se znovu přesunou od kvantity ke kvalitě.
Související článek: Tradiční placená televize roste díky přesunu diváků od satelitní a kabelové televize na internet