Svět streamingu: Disney+ konečně v ČR. Uspěje v konkurenci Voyo, HBO Max a Netflixu?
Disney+ nabízí exkluzivní obsah z portfolia všech globálních značek, které má společnost Walt Disney Company ve svém vlastnictví. V dnešní názorové analýze se však nebudeme podrobně zabývat obsahem, ale konkurenčním prostředím českého trhu, kam platforma vstupuje.
Může tato značka uspět i v prostředí, kde jsou poměrně konzervativní diváci ochotni konzumovat většinu televizního obsahu zdarma s reklamou? A jaké jsou šance Disney+ uspět na vysoce konkurenčním trhu, kde je většina diváků poměrně značně citlivá na cenu?
Pokud by tedy konzervativní český divák očekával na Disney+ především kreslené pohádky, najde je tam. Marketéři platformy však budou muset vyvinout velké úsilí, aby diváky přesvědčili, že tato značka už není zdaleka jen o obsahu pro děti, a že má smysl si službu předplatit i kvůli velmi široké paletě jiných titulů.
Disney je velmi silná značka. Díky tomu má velmi dobré vyhlídky
Základním předpokladem pro úspěch jakékoliv platformy je totiž dostatek diváků, kteří značku znají, a jsou ochotni si za její obsah připlatit. V tomto směru má značka Disney poměrně dobré vyhlídky, jelikož je na českém i slovenském trhu přítomna prakticky od první poloviny devadesátých let. Většina dnešních čtyřicátníků, kteří vyrůstali na vynikajících animovaných seriálech a filmech od Disney, však má tuto značku spojenou především právě s kvalitním animovaným obsahem.
Disney je však obrovský mediální konglomerát, který nabízí především velmi žádaný filmový a seriálový obsah, produkuje nejžádanější kinofilmy a v Americe velmi výrazně promlouvá i do světa sportu. Z toho je patrné, že v českých podmínkách bude velká část tohoto obsahu spojována s jinými značkami než je Disney.
Pokud by tedy konzervativní český divák očekával na Disney+ především kreslené pohádky, najde je tam. Marketéři platformy však budou muset vyvinout výrazné úsilí, aby diváky přesvědčili, že tato značka už není zdaleka jen o obsahu pro děti, a že má smysl si službu předplatit i kvůli velmi široké paletě jiných titulů.
Další zajímavé analýzy přinášíme v sekci Svět streamingu na TVKOMPAS.cz.
VOYO naučilo diváky platit za původní streamovaný obsah. Disney+ je však dražší
Tím se dostáváme k druhému problému. Průměrný český divák, který se orientuje v streamingových službách, byl v posledních 12 měsících vytrvale „masírován“ velmi masivní kampaní české služby VOYO, a to nejen v exteriérech, ale i přímo ve vysílání české komerční jedničky Novy. Díky této masivní kampani získala služba VOYO podle dosavadních prohlášení více než 300 tisíc nových klientů.
Tito noví klienti ve většině případů platí za službu VOYO kolem 159 korun měsíčně. Část klientů mohla v minulosti využít výhodné akce a platí 99 korun měsíčně.
V obou případech je však měsíční cena za platformu Disney+ vyšší. Pokud jste zvyklí u VOYO na cenu 159 korun měsíčně, nebude vám měsíční cena za Disney+ připadat nikterak přehnaná. Ovšem pokud jste zvyklí platit jen 99 korun měsíčně, je pravděpodobné, že tituly od Disney raději oželíte.
Je samozřejmě možné, že Disney+ přiláká část předplatitelů VOYO navzdory vyšší ceně, a je rovněž pravděpodobné, že získá i poměrně významnou část úplně nových abonentů, kteří si dnes neplatí žádnou streamingovou službu. I tak ale bude mít poměrně náročnou pozici, jelikož český divák je nejen velmi konzervativní, ale je i velmi citlivý na cenu.
Pokud dnes platíte za televizi 400 korun měsíčně, budete ochotni platit ještě dalších 150-200 korun navíc jen za Disney+? Vzhledem ke kvalitě nabízeného obsahu zřejmě ano. Ovšem i tak platí, že pro Disney+ bude přesvědčování diváků opravdu běh na velmi dlouhou trať.
Ti, kdo za televizi platí, nemusí chtít platit výrazně více
Zástupci českých televizních společností mnohdy zdůrazňují, že český divák nejraději volí bezplatnou anténní televizi přes DVB-T2. Podle dlouhodobých odhadů má tato platforma stále ještě podíl přes 40 procent primárních domácností. V praxi to znamená, že více než 40 procent domácností nemá v úmyslu za televizní obsah platit. A zbylých 60 procent si už v určité formě televizi platí, buďto prostřednictvím kabelových, satelitních nebo IPTV operátorů, v menšině i skrz platformy typu VOYO, HBO Max, Netflix a další.
Disney+ tak může přilákat velkou část těchto diváků, ovšem musí počítat i s tím, že ti, kdo si už za obsah platí, nemusí být ochotni platit výrazně více. Nynější klienti pay-tv operátorů platí za televizi v průměru 300 až 400 korun měsíčně. Ovšem zástupci operátorů vám mimo záznam potvrdí, že jakékoliv mírné zvýšení ceny se potýká s výrazným nesouhlasem klientů. A nižší procenta klientů jsou dokonce ochotni zrušit službu úplně, než aby se podřídili mírně vyšší ceně.
Disney+ tak bude mít co dělat s přesvědčováním lidí, že platit víc za prémiový obsah má svůj smysl. Pokud dnes platíte za televizi 400 korun měsíčně, budete ochotni platit ještě dalších 150-200 korun navíc jen za Disney+? Vzhledem ke kvalitě nabízeného obsahu zřejmě ano. Ovšem i tak platí, že pro Disney+ bude přesvědčování diváků opravdu běh na velmi dlouhou trať.
Podle různých odhadů počtu předplatitelů můžeme dojít k tomu, že domácností ochotných platit za exkluzivní televizní obsah je v České republice přibližně 1,5 milionu. U nového hráče je otázkou, jak velkou část těchto domácností může získat.
Má cenu platit za další streamingovou službu? Rozhodne kvalita obsahu
V neposlední řadě se musí Disney vyrovnat s tím, že konkurenční trh je v České republice už víceméně rozdělen. Neplacenému streamingu poháněnému reklamou dominuje Nova s Primou, a příznivce ochotné platit za televizní obsah už z velké části získala Nova pro svou službu VOYO nebo konkurenční služba Netflix. Za úspěch lze považovat i platformu HBO Max, především díky dlouholeté přítomnosti této značky na trhu prémiových placených programů, a rovněž díky předchozí platformě HBO GO, kterou měli k dispozici všichni předplatitelé obsahu HBO i přes svého pay-tv operátora.
Pokud tedy má značka Disney+ na trhu uspět, bude muset především získat pozornost dosavadních českých předplatitelů výše zmíněných služeb, což jsou diváci prokazatelně ochotni platit za audiovizuální obsah. Podle různých odhadů počtu předplatitelů můžeme dojít k tomu, že domácností ochotných platit za exkluzivní televizní obsah je v České republice přibližně 1,5 milionu, možná dokonce i 2 miliony.
Ovšem u nových hráčů na trhu je otázkou, jak velkou část těchto domácností mohou nakonec získat. Disney+ aktuálně nenabízí žádné omezené předplatné zdarma, ani nepřišel s akční cenovou nabídkou, která by byla výrazně výhodnější než u konkurence. Marketéři služby tak patrně sází na kvalitu a šíři obsahu, která by mohla přesvědčit platící diváky konkurenčních služeb, že má cenu si připlatit za jednu prémiovou službu navíc.
V článku byly použity materiály Disney+ Logo and Product Assets dostupné v mediální sekci na oficiálních webových stránkách Disney.com.