Svět streamingu: Až u třetiny diváků se projevuje přesycenost obsahem i citlivost na cenu
Období předchozích tří let se vyznačovalo ohromným boomem nových předplatitelů streamingových služeb. Tento fenomén byl z velké části důsledkem lockdownů v období covidové pandemie. V posledních měsících se však život vrátil do normálu, a klienti streamingových služeb si začínají uvědomovat, že za tyto služby platí stále vyšší celkové částky.
Podle Aluma Insights se až 35 procent zákazníků streamingových platforem domnívá, že platí za tyto služby víc peněz než by měli. Toto konstatování nutně neznamená, že by požadovali slevu. Diváci však začínají vnímat, že není příliš konstruktivní mít předplacených několik streamingových platforem současně.
Čím víc služeb si platíte, tím víc obsahu potenciálně nestihnete zhlédnout. Proto se u značné části diváků projevuje přesycenost, a následně i citlivost na cenu, jelikož ztrácejí pocit, že za celkovou zaplacenou sumu dostanou adekvátní protihodnotu.
Svět streamingu: Kolik různých zdrojů sledování obsahu může využít běžný divák?
Netflix se zatím nemusí obávat odlivu klientů
Pro největšího streamingového hráče Netflix nemusí současná situace zatím představovat zásadní problém. Netflix je dlouhodobě vnímán jako „nejvíce nepostradatelná služba“, díky čemuž si jej platící uživatelé rádi ponechají, i kdyby některou službu zrušili. U jiných konkurentů Netflixu se však růst může zpomalit nebo může počet klientů pomalu klesat.
Podle Aluma Insights totiž jen zhruba 5 procent platících klientů streamingových služeb zvažuje, že si zaplatí další službu k těm, co už sledují. To znamená, že velká část klientů již nehodlá objednávat další placený obsah případně zvažuje, že některou ze služeb vypoví.
Někteří klienti placených streamingových platforem v diskusních fórech popisují i nový fenomén. V zájmu úspory rotují jednotlivé služby. Každý měsíc si platí maximálně 2-3 různé služby, a jednotlivé značky průběžně střídají.
Tato rotace jim umožní, aby se postupně dostali k obsahu těch nejdůležitějších značek alespoň dvakrát za rok. Za tu dobu se obsah v těchto službách obmění, a díky tomu může průměrný Američan v průběhu jednoho roku zhlédnout veškerý dostupný prémiový obsah. Právě rotace jednotlivých služeb může být odpovědí průměrného konzumenta na přílišnou fragmentaci na trhu prémiového streamingu.
Svět streamingu: Netflix překvapil nejnovějšími čísly, omezení hesel se projevilo růstem
Počet nespokojených klientů za tři roky narostl ze 17 na 35 procent
Rotace placených streamingových služeb zatím není masovou záležitostí, ovšem průzkumníci varují, že počet diváků citlivých na cenu roste. Aby si streamingové platformy tyto nespokojené diváky udržely, budou muset přejít k agresivnějšímu on-line marketingu a nabídnout svým klientům výraznější slevy než doposud.
V této souvislosti je zajímavý i fakt, že v roce 2020 bylo jen 17 procent diváků nespokojených s celkovou cenou, kterou platili za streaming. Drtivá většina lidí – přes 80 procent – tedy proklamovala, že nemají důvod na svém předplatném něco měnit. O rok později se však nespokojenost projevila u 24 procent platících klientů. Nyní, v roce 2023, je zmíněný „index nespokojenosti“ na úrovni 35 procent platících klientů, tedy alespoň na nejlukrativnějším americkém trhu.
V USA navíc stále běží velká stávka hollywoodských scénáristů i herců, což komplikuje produkci nového obsahu pro příští roky. Stávka scénáristů se už protáhla na tři měsíce, stávka herců zatím běží necelých 14 dní.
V důsledku toho se očekává výrazné zdražení produkce nového obsahu, což postihne všechny globální hráče. A ti budou nuceni promítnout vyšší náklady do výsledné ceny za placený streaming.
V roce 2020 bylo jen 17 procent diváků nespokojených s celkovou cenou, kterou platili za streaming. Nyní, v roce 2023, je zmíněný „index nespokojenosti“ na úrovni 35 procent platících klientů.
Další zajímavé analýzy, postřehy a komentáře vám přinášíme ve specializované sekci Svět streamingu.