Streamovací platformy chtějí přesouvat diváky k levnějším balíčkům s reklamou. Prémiové balíčky se jim nevyplatí
Cena levnějších balíčků s reklamou se obvykle odvíjí od úrovně, kde předtím byla cena prémiových balíčků. Jinými slovy, globální streamingové platformy mohou zvýšit ceny, a tím si zajistit lepší příjem z každého uživatele, aniž by výrazně musely zvyšovat úroveň nabízeného obsahu.
K podobnému závěru už dospělo několik na sobě nezávislých výzkumných agentur. Balíčky s reklamou jsou pro prémiové streamingové platformy výhodnější, protože díky tomu mohou zvýšit ceny bez přidání další hodnoty. Samotná hodnota dražších balíčků je už jen v tom, že jsou bez reklamy.
Glosa: Netflix je – a zatím zůstane – neohrožený
Pravděpodobnost, že si diváci zvolí streamingový balíček s reklamou, se liší podle platformy. Výrazně si tímto způsobem mohou pomoci především platformy Peacock nebo Paramount+, které se potřebují přiblížit k vyrovnanému hospodaření. Zatím jsou totiž ve výrazných ztrátách, a podobné konstatování platí i o službě Disney+.
Jediným vítězem streamingových válek je globální lídr Netflix. Ten si jako jediný může dovolit nespoléhat příliš na reklamní balíčky. Zároveň ale může nabídnout svým komerčním partnerům největší a nejvěrnější obecenstvo, které má pro inzerenty mnohem vyšší hodnotu. Díky tomu může Netflix zařazovat méně reklam než jeho konkurenti, při zachování stejné úrovně příjmů.
Netflix je ve velmi komfortní situaci. Kromě toho, že nemusí diváky výrazně obtěžovat reklamou, rovněž nemusí za každou cenu navyšovat příjmy. Místo toho jde cestou snižování nákladů, aby jeho zisk rostl i v případě přechodně nižších příjmů.
Nejvíc diváků, kteří využívají streamingové balíčky podporované reklamou, má služba hulu, která patří skupině Disney. Tato služba má mnohem víc klientů než konkurenční služby Peacock nebo Paramount+. Hulu z velké části těží z toho, že se orientuje především na tradiční lineární programy. Společnosti Peacock a Paramount+ sice mají vyšší podíl diváků v reklamních balíčcích, ovšem hulu jich má víc v absolutních hodnotách.
Největší nárůst počtu diváků podporovaných reklamou očekávají platformy Disney+ a Netflix. Zatím jen nižší procenta jejich abonentů využívají reklamní balíčky, proto je u těchto služeb největší prostor k růstu.
Související analýza: Jediným vítězem „streamingových válek“ je Netflix. Konkurenti strádají, včetně Apple TV+