Svět streamingu: Podle někdejších předpovědí měl být Netflix globálním lídrem ještě zhruba 6 let
Z předpovědí různých analytiků a výzkumných agentur lze vyčíst určité trendy pro příští roky, ovšem nelze je brát doslova. Na mnoha trzích mohou zamíchat karty lokální hráči. Toto konstatování platí především pro nejlidnatější trhy jako je Čína nebo Indie, ale částečně i pro Evropu.
Globální lídr v oblasti placeného videostreamingu Netflix měl mít svou pozici jistou minimálně do roku 2028. Vyplývá to z předpovědi analytické společnosti Digital TV Research, která podobnou prognózu přinesla ještě začátkem loňského roku. V rámci globální streamingové konkurence se počítalo a počítá ještě s poměrně silnou pozicí služeb HBO Max a Paramount+. Ani jedna z nich se však k Netflixu nebo Disney ani zdaleka nepřiblíží. Zatímco počet abonentů Netflixu se bude i v následujících letech počítat ve stovkách milionů uživatelů, HBO Max a Paramount budou atakovat jen samotnou hranici 90-100 milionů platících lidí.Na trhu jsou však i další hráči, kteří měli ambice prorazit i na globálním trhu. Myslí se tím například americká freemium služba Peacock, kterou provozuje NBCUniversal jako součást ComCastu. Rovněž je potřeba vzít v potaz platformy Amazon Prime Video, YouTube TV, DAZN nebo streamingové služby platformy SKY v různých zemích.
Právě Amazon Prime Video je nyní považován za největšího skokana, podle amerických médií má dokonce na domovském americkém trhu více aktivních platítích uživatelů než Netflix. I toto konstatování je ale potřeba brát s rezervou, jelikož Amazon Prime si pořizují krátkodobě především fanoušci NFL díky tomu, že Amazon má k dispozici úplně exkluzivní vysílací právo na jeden z nejsledovanějších zápasů týdně v rámci NFL. U diváků má tedy přednost i před klasickou televizí.
Obří deal na NFL nedávno podepsal i Google pro svou placenou platformu YouTube TV. Díky tomu získá přístup k balíčku nedělních zápasů NFL, které doposud držela placená služba DirecTV. Právě tento fakt může v nejbližších letech katapultovat YouTube TV do čela streamingových služeb v USA.
Na mnoha trzích mohou zamíchat karty lokální hráči. Toto konstatování platí především pro nejlidnatější trhy jako je Čína nebo Indie, ale částečně i pro Evropu, kde působí několik významných mediálních skupin v různých zemích.
Situace se pro Netflix výrazně změnila v posledních pěti letech. Stále sice jde o nezávislého obra globálního streamingu, ovšem je nucen investovat stále větší prostředky do vlastní tvorby. Zároveň neustále zvyšovat i platby za populární akviziční tituly, aby si je vůbec mohl udržet ve své knihovně.
Vzhledem k výše uvedeným změnám, ke kterým došlo v posledních měsících, lze vidět, jak velmi dynamický je trh streamingových služeb. I proto nelze předpovědi analytických agentur pro příštích 5 let brát příliš vážně. Každý rok bude docházet k výrazným změnám v předpokladech, z nichž tyto prognózy vycházejí.
Z těchto předpovědí ovšem lze přece jen vyčíst alespoň určité trendy. Především platí, že na mnoha trzích mohou zamíchat karty lokální hráči – a to včetně amerického trhu, kde se bude místo Netflixu a Disney přetahovat o pozornost diváka především Amazon s Googlem. Jenomže silní lokální hráči budou mít rozhodující slovo i na největších a nejlidnatějších trzích jako jsou Čína nebo Indie. A podobné konstatování lze vyslovit i o některých evropských zemích, kde vzhledem k jazykovým a kulturním rozdílům mohou velmi silnou pozici obsadit lokální hráči patřící do portfolia několika významných mediálních skupin. Právě do této kategorie lze zařadit i platformu VOYO od CME, která bude mít alespoň v nejbližších letech velmi silnou pozici vůči své globální konkurenci.
Rovněž nelze spolehlivě odhadnout, jak se bude vyvíjet pozice Netflixu v dalších letech v neustále sílící globální konkurenci. Netflix má totiž poměrně komplikovanou pozici v otázce programových licencí, které kupuje od různých vlastníků práv. Nejen, že je nucen investovat stále větší prostředky do vlastní tvorby, ale musí zároveň neustále zvyšovat i platby za populární akviziční tituly, aby si je vůbec mohl udržet ve své knihovně.
Netflix je v náročné situaci. Jeho konkurenti mají velmi bohaté archivy filmů i seriálů
Situace se pro Netflix výrazně změnila v posledních pěti letech. Stále sice jde o největšího průkopníka globálního streamingu, ovšem konkurence mu už nepropůjčuje zdaleka tolik obsahu, co měl k dispozici ještě v relativně nedávných letech. Právě fenomenální úspěch Netflixu na globální scéně podnítil další mediální skupiny, aby si založily své vlastní streamingové služby.
A právě to přináší určité problémy pro Netflix, který nemůže svou šíří svého původního obsahu konkurovat dlouhodobě zavedeným vlastníkům obsahu typu Walt Disney Company nebo Warner Bros Discovery. Výraznou konkurencí jsou však i na první pohled „menší hráči“ typu NBC Universal/Comcast nebo Paramount. Tyto společnosti mají i dnes mnohem bohatší archivy, které sahají prakticky do začátku filmové, seriálové a televizní produkce v USA.
Právě fakt, že tyto společnosti si postupně vytvořily své vlastní streamingové platformy, má za následek zvětšení legálně dostupné nabídky různé audiovizuální tvorby pro běžného diváka, tedy konzumenta streamingu. Má to však háček. Čím více hráčů se etabluje na globálním streamingovém trhu, tím více bude docházet k fragmentaci obsahu. V praxi to znamená, že divák musí za obsah, na který byl zvyklý u jedné platformy, nyní zaplatit více platformám. A to znamená v souhrnu vyšší cenu, jelikož místo jednoho předplatného k Netflixu je nucen si zaplatit více předplatných u několika jiných společností.
Část diváků to může řešit přechodem ke konkurenční službě, která subjektivně nabízí víc atraktivního obsahu – například od Netflixu k Disney+ nebo k Paramount+, pokud divák tyto služby subjektivně vyhodnotí jako lepší nebo atraktivnější. Případně může předplatné jednotlivých služeb střídat každý měsíc.
Podobná situace příliš nehraje do karet právě Netflixu, jelikož ten je se svou 223milionovou klientskou bází sice největším hráčem světovém trhu, ovšem zároveň může i nejvíce ztratit.
V Netflixu si tuto situaci dobře uvědomují, a proto stále více prostředků investují do nového původního obsahu. Pro letošní rok 2022 by měl Netflix uvést až 400 nových původních seriálů a filmů, což je rekordní počet. Původní tvorba vyšla tuto společnost až na 14 miliard dolarů. V roce 2020 investoval Netflix do své vlastní tvorby 10,8 miliardy dolarů a v roce 2019 to bylo 9 miliard dolarů podle dat Kagan Research.
Netflix má momentálně přibližně 223 milionů platících uživatelů po celém světě. Do roku 2027 by se tento počet mohl zvýšit až na 282 milionů. Podobný „strop“ v roce 2027 předpovídají analytici i službě Disney+. Služba HBO Max by ve stejném období mohla mít až 90 milionů a nově se rozjíždějící platforma Paramount+ dosáhne rovněž zhruba 90 milionů, včetně své sesterské služby SkyShowtime, která bude dostupná i v České republice a na Slovensku.
Většina streamingových služeb nabízí možnost předplatného na 1 měsíc bez vázanosti. Netflix je se svou 222milionovou klientskou bází sice největším hráčem světovém trhu, ovšem zároveň může i nejvíce ztratit.
Globální streamingová konkurence v číslech. Odhadované podíly nejvýznamnějších hráčů
-
Netflix: 222 milionů uživatelů, v roce 2027 až 282 milionů - 55%
55%
-
Disney Plus: 130 mil., v roce 2027 až 276 milionů - 20%
20%
-
HBO Max: momentálně 73 milionů uživatelů - 10%
10%
-
Paramount Plus: momentálně 56 milionů uživatelů - 6%
6%
-
Ostatní hráči a lokálni služby - 9%
9%
Procentuální podíly jednotlivých služeb jsou pouze kvalifikovaným odhadem vycházejícím z různých studií a analýz, které v průběhu posledních let přinášejí různé agentury. Tyto hodnoty je potřeba brát s rezervou. Analytici se mohou mýlit vzhledem k tomu, že streamingový svět je skutečně nevyzpytatelný. Na mnoha trzích mohou zamíchat karty lokální hráči. Toto konstatování platí především pro nejlidnatější trhy jako je Čína nebo Indie, ale částečně i pro Evropu, kde působí několik významných mediálních skupin v různých zemích.