Streaming je klíčový pro budoucnost, tradiční vysílání je ale klíčové pro akcionáře
Streaming sice představuje budoucnost v oblasti distribuce audiovizuálního obsahu, ovšem televizní vysílání přináší mediálním skupinám podstatně vyšší zisky než streaming. Navíc, tyto tradiční mediální společnosti stále ještě nenašly udržitelný byznys model pro své placené streamingové platformy.
Americký trh je nejlepším indikátorem aktuálních trendů. A právě tento trh nám v posledních dvou týdnech dal poměrně spolehlivou odpověď na to, zda je pro velké mediální korporace důležitější soupeřit o platícího diváka na poli streamingu nebo v oblasti tradiční lineární televize. A ukazuje se, že přinejmenším v nejbližších několika letech budou velké mediální korporace investovat vyšší prostředky do vybraných práv pro tradiční televizi než pro streaming.Tento závěr lze vydedukovat z faktu, že mediální skupina Warner Bros. Discovery na americkém trhu přišla o svá dlouholetá vysílací práva k populární basketbalové lize NBA. Televizní společnosti TBS a TNT byly partnerem NBA po dobu téměř 40 let. Ovšem v nejbližších 11 letech se budou muset obejít bez basketbalu ve svém vysílání. Práva si totiž udržely tradiční televizní společnosti ABC+ESPN a NBC. Televize NBC totiž získala většinu celostátních zápasů, které připadaly právě na TNT.
Skupina Warner Bros. Discovery měla právo dodatečně překonat konkurenční nabídku NBC pro lineární vysílání basketbalových přenosů. Tohoto práva sice využila, ovšem NBA její nárok odmítla. To mělo za následek, že skupina WBD o práva úplně přišla. Nyní se hodlá o ně soudit, ovšem podle analytiků nejsou její šance na úspěch příliš vysoké.
WBD totiž oficiálně podala vyšší nabídku na streamingová práva, jenomže její „právo rozhodující nabídky“ se vztahovalo na lineární kabelové vysílání, nikoliv na streaming. WBD tedy mohla dodatečně podat vyšší nabídku i po skončení tendru, pokud by se týkala tradičního lineárního vysílání. Skupina mohla tedy prodloužit své partnerství s NBA o dalších 11 let za sumu přesahující 2,5 miliardy dolarů ročně, ovšem neudělala to.
Společnost totiž podala podstatně levnější nabídku. Chtěla získat alespoň streamingová práva. Jenže u tohoto typu práv neměla možnost dodatečně překonat nabídky svých konkurentů. Asociace NBA právě kvůli tomu nabídku WBD odmítla, a předmětná práva udělila zmíněným konkurenčním televizním sítím.
Když si akcionáři uvědomili, že skupina WBD o práva k NBA definitivně přišla, akcie skupiny v důsledku toho zaznamenaly bezprostřední pokles hodnoty o 11 procent. Ztráta těchto práv totiž může způsobit výrazný odliv diváků TNT směrem ke konkurenci, což bude mít za následek výrazné snížení příjmů z reklamy, a následně i tlak na snižování tzv. carriage fees, tedy poplatků od pay-tv operátorů. To může mít pro televizní společnost TNT i pro skupinu WBD vážné následky.
I tento fakt názorně ilustruje, že navzdory všem prognózám je tradiční lineární TV byznys stále ještě klíčový pro velké mediální skupiny i jejich akcionáře. A není se čemu divit. Streaming sice představuje budoucnost v oblasti distribuce audiovizuálního obsahu, ovšem televizní vysílání přináší mediálním skupinám stále ještě podstatně vyšší zisky než streaming. Navíc, tyto tradiční mediální společnosti zatím nenašly udržitelný byznys model pro své placené streamingové platformy.
Doporučená analýza: Jediným vítězem „streamingových válek“ je Netflix. Konkurenti strádají, včetně Apple TV+