Stávka scénáristů a herců v USA může trvat ještě několik měsíců. Jak to ovlivní TV produkci?
Momentálně není jasné, jak dlouho ještě potrvá stávka tvůrčích profesí v Hollywoodu. Neformální strategii producentů je nechat stávkující profese tzv. „finančně vyhladovět“, aby byli zejména scénáristé nuceni ustoupit od některých svých požadavků.
Podzimní program televizních stanic by měl být ve znamení reality shows. Částečně to bude platit na českém i slovenském trhu, kde Nova s Markízou plánují oživení první „kontejnerové“ reality show Big Brother. Prima rovněž dlouhodobě podporuje pořady částečně inspirované realitou, dokonce si pro ně již před nějakou dobou vyhradila i samostatný kanál Prima SHOW.Pořady připomínající reality shows však budou mít velmi silné zastoupení i v programech amerických televizí, které určují trendy pro zbytek západního světa. V USA totiž už několik měsíců probíhá stávka scénáristů, která se nedávno rozšířila o stávku herců. Dokud běží programově slabší letní měsíce, je vše v pořádku. Jakmile však přijde řada na podzimní program, velké televizní společnosti budou muset zvážit, jak naplnit svá schémata.
Stávka totiž fakticky znamená zastavení veškeré hollywoodské produkce. Dokonce se nesmějí točit ani žádné talkshows, na nichž by se podílely tváře a osobnosti Hollywoodu. Vzhledem k tomu, že velká část populárních seriálů a talkshows se produkuje na západním pobřeží, televize musely ustoupit tlaku stávkujících profesí, a výrazně utlumily veškerý vlastní obsah s výjimkou zpravodajství.
Českých ani slovenských televizí se hollywoodská stávka bezprostředně netýká, ovšem její důsledky se mohou projevit v příštím kalendářním roce, kdy bude k dispozici výrazně méně nového původního obsahu. Velká část plánovaných seriálů a filmů se bude muset odložit, a příští rok tak může patřit k těm vůbec programově nejchudším.
Televize však mohou na podzim vyrábět jiné žánry, kde nepotřebují využít služby herců a scénáristů ze západního pobřeží. A produkčně vhodným žánrem jsou právě reality shows s co nejvyšším podílem spontánního děje.
Momentálně není jasné, jak dlouho ještě potrvá stávka tvůrčích profesí v Hollywoodu. Scénáristé nicméně stávkují od 2. května, a zatím nic nenaznačuje tomu, že by mělo dojít k brzké dohodě. Mnohem pravděpodobnější je scénář, že stávka potrvá minimálně do jara 2024. Neformální strategii producentů je nechat stávkující profese tzv. „finančně vyhladovět“, aby byli zejména scénáristé nuceni ustoupit od některých svých požadavků (potvrzení tohoto faktu v angličtině zde).
Stávka výrazně ovlivní i původní nabídku globálních streamingových platforem. Letošní nasazování nových původních filmů a seriálů sice nebylo výrazně dotčeno, ovšem příští rok mohou mít streameři problém. Většina globálně působících platforem si nicméně tento problém uvědomuje, a v posledních letech se někteří významní hráči postupně zbavují závislosti na americké produkci. Například Netflix už zhruba polovinu svých původních filmů a seriálů produkuje mimo USA. Po urovnání stávky v USA je zřejmé, že ještě více omezí služby těch lidí, kteří aktuálně stávkují.
Českých ani slovenských televizí se hollywoodská stávka bezprostředně netýká, ovšem její důsledky se mohou projevit v příštím kalendářním roce, kdy bude k dispozici výrazně méně nového původního obsahu. Velká část plánovaných seriálů a filmů se bude muset odložit, a příští rok tak může patřit k těm vůbec programově nejchudším.
Netflix už zhruba polovinu svých původních filmů a seriálů produkuje mimo USA. Po urovnání stávky v USA je zřejmé, že ještě více omezí služby těch lidí, kteří aktuálně stávkují.