Nelze se operátorům divit, že na komunikační podporu státu nespoléhají a plánují vlastní kampaně. Avizovaná kampaň k vypínání DVB-T má poměrně dlouhé zpoždění. Ministerstvo průmyslu a obchodu se navzdory proklamacím zmohlo jen na aktualizaci zvláštní sekce na svém webu, kde došlo k doplnění již publikovaných informací.
Zatím poslední významná kampaň na podporu televizního vysílání v režii státu proběhla v letech 2008-2011. Tehdy se přecházelo z analogového televizního vysílání na digitální standard DVB-T. Součástí kampaně byl denně aktualizovaný web s poradnou pro běžné diváky, telefonická infolinka, několik etap letákové kampaně (DIGINOVINY), promotion hlídky v ulicích, workshopy pro starosty v regionech a několik tiskových konferencí.
Soukromé televize Nova, Prima a Barrandov zatím neodkryly své konkrétní představy o informování diváků. Není tedy ani jasné, zda plánují větší komunikační kampaně, nebo zda se omezí pouze na určitá poselství přes obrazovku případně reportáže ve zpravodajských relacích.
Na kampaň v režii státu už nikdo nespoléhá
Letošní avizovaná kampaň k vypínání DVB-T má poměrně dlouhé zpoždění. Původně se s ní počítalo ještě v průběhu loňského roku. Dokonce se mluvilo o konkrétní částce až 350 mil. korun, která měla být k dispozici pro potřeby komplexní informační a komunikační kampaně. Tato suma však nikdy nebyla vládou vyčleněna. Následně se předpokládalo, že jednotlivé části kampaně budou financovány přímo z rozpočtu MPO.
V roce 2018 se rovněž očekávalo vypsání veřejné soutěže na státní web a další složky kampaně. Ministerstvo průmyslu a obchodu nutné kroky odsouvalo a reálně soutěž nezrealiozovalo. Nelze se divit, že operátoři už na komunikační podporu státu nespoléhají a plánují vlastní kampaně.
Součástí této strategie je například informační kanál k DVB-T2 z dílny Českých Radiokomunikací. Tento prvek má povahu licencované soukromé televizní stanice a na rozdíl od státní kampaně nemusí být technologicky neutrální. Operátor tak může propagovat jim preferovanou platformu a svůj pohled a názory.
Určitá aktivita se očekává i od druhého významného terestrického operátora, společnosti Digital Broadcasting. Ta avizovala vlastní informační web, který se ještě připravuje. Zatím nepotvrdila, zda spustí také svůj videotextový infokanál.
Televizní operátoři však mají k dispozici mnohem účinnější zbraň. Diváky mohou informovat přímo ve vysílání DVB-T programů, které se budou vypínat. Do vysílání lze zařadit piktogramy a textové informační lišty. Důležitou podmínkou je, že s touto aktivitou musí souhlasit televizní stanice, v jejichž programu vy se měly informační prvký objevit.
Informačních aktivit v podání soukromých televizí se patrně dočkáme na začátku příštího roku. Až koncem ledna se totiž uskuteční plošné vypnutí všech DVB-T programů vysílajících na území Prahy a středních Čech z vysílaců Praha-Žižkov, Praha-Cukrák a Votice-Mezivrata.
Informovanost obyvatel zajišťují nezávislé weby
Zároveň je k dispozici několik nezávislých webů, které informují o vypínání DVB-T nebo o přechodu na DVB-T2. Kromě známých značek Digizone.cz nebo RadioTV.cz se informacím o DVB-T2 do značné míry věnuje web TVKOMPAS.cz, jehož autor před deseti lety participoval i na tehdejší státní kampani k DVB-T. Informace lze najít i na webech České televize a Českého rozhlasu. Vlastní sekci k DVB-T2 má dokonce i web Parabola.cz, který se primárně zaměřuje na satelitní vysílání.
Jeden z informačních webů, který se přímo věnuje DVB-T2 je k dispozici na doméně DVB-T2.cz. Přináší základní informace i on-line poradnu přes e-mail a chat.
Soukromé televize Nova, Prima a Barrandov zatím neodkryly své konkrétní představy o informování diváků. Není tedy ani jasné, zda plánují větší komunikační kampaně ve vlastní režii, nebo zda se omezí pouze na určitá poselství přes obrazovku případně reportáže ve zpravodajských relacích. Na letošní konferenci DIGIMEDIA se však zástupci největších soukromých televizí nechali slyšet, že by v kampani byli rádi za podporu státu. Stát si totiž prostřednictvím zákonů vynucuje vypnutí DVB-T navzdory tomu, že Evropská unie po státech podobný zásah nepožaduje.
Zástupci Novy s Primou v červnu uvedli, že zatím nedošlo ke koordinační schůzce ohledně kampaně, kterou by zastřešilo MPO. Pokud by podobná schůzka proběhla později, úředníci ministerstva by zcela jistě informovali diváky a novináře prostřednictvím tiskové zprávy. Pravděpodobnější tedy je, že žádná koordinace s televizemi neprobíhá a ministerstvo spoléhá pouze na informační aktivity České televize, která zahájí vypínání DVB-T už v listopadu letošního roku.
Reálných informačních aktivit v podání soukromých televizí se patrně dočkáme na začátku příštího roku. Až koncem ledna se totiž uskuteční plošné vypnutí všech DVB-T programů vysílajících na území Prahy a středních Čech z vysílaců Praha-Žižkov, Praha-Cukrák a Votice-Mezivrata. Pro komerční televize je tak dnem „D“ až 31. leden 2020.
Televizní operátoři mají k dispozici mnohem účinnější zbraň. Diváky mohou informovat přímo ve vysílání DVB-T programů, které se budou vypínat. Do vysílání lze zařadit piktogramy a textové informační lišty. S touto aktivitou ovšem musí souhlasit televizní stanice, v jejichž programu vy se měly informační prvký objevit.