Analytici upozorňují, že tyto služby si budou muset výrazně utáhnout opasky, jelikož reklamní investice budou v nejbližším období velmi omezené. AVOD může být zajímavým nástrojem k přilákání nových diváků k určitému typu obsahu, je však otázkou, zda může být podobná služba dlouhodobě profitabilní, pokud je závislá jen na příjmech z reklamy.
Streamingové platformy poskytující video na vyžádání financované reklamou patřily v posledních dvou letech k zajímavým investičním příležitostem napříč různými televizními trhy. Řada televizních společností je vytvářela nebo poskytovala s cílem dostat svůj obsah k divákům, kteří jsou zvyklí “konzumovat” televizní relace v on-line prostředí. V USA, v Německu nebo ve Velké Británii vzniklo několik lokálních značek poskytujících přístup k živému lineárnímu vysílání nebo videotéce zdarma. V globálním měřítku však mělo být AVOD dalším zajímavým směrem pro největší mediální korporace.
Díky tomu vznikly platformy jako Pluto TV, Tubi nebo Peacock, které nabízí divákům přístup k ohromné porci obsahu bez poplatku a v některých případech i bez registrace. Těmto službám se předpovídala velká budoucnost. Nemají sice natolik atraktivní obsah jako SVOD streamingové služby typu Netflix nebo Disney+. Výhodou streamingových platforem postavených na reklamě (AVOD) je to, že mohou přilákat jiný typ publika, který už nesleduje tradiční televizi, ale zároveň nemá zájem ani o placené streamingové služby na bázi SVOD.
Současná situace kolem koronaviru a s ní související omezení investic do reklamy může výrazně ovlivnit budoucnost těchto služeb. Přitom v loňském a letošním roce se uskutečnilo několik zajímavých akvizic souvisejících s AVOD platformami. Momentálně nejznámější globální platforma Pluto TV se za 340 milionů dolarů stala součástí portfolia Viacomu. Konkurenční a méně rozvinutou Tubi letos koupila skupina FOX odhadem za 440 milionů dolarů. Vyšší pořizovací cena za méně známou službu souvisí s tím, že k obchodu došlo později než v prvním případě. Apetít investorů tak byl silnější a vítězný hráč musel zaplatit mnohem větší částku.
K tomu všemu je potřeba zmínit ještě platformu Peacock od ComCastu, která je sice jen v začátcích, ovšem její vlastník si od ní hodně slibuje. V tomto případě však nejde o AVOD v pravém slova smyslu, jelikož Peacock hodlá kombinovat free obsah s předplatným.
AVOD platformy zřejmě nebudou takovým hitem jak se původně předpokládalo. Na rozdíl od placeného streamingu však mají tito provozovatelé jednu obrovskou výhodu. Při nabízení obsahu zdarma nemusí tolik dbát o exkluzivní produkci, vystačí si s méně atraktivním obsahem.
Související analýza: Domácí streaming zatím neohrožuje tradiční promítání v kinech. Jde o dva odlišné světy
Analytici ovšem upozorňují, že tyto služby si budou muset výrazně utáhnout opasky, jelikož reklamní investice budou v nejbližším období velmi omezené. AVOD může být zajímavým nástrojem k přilákání nových diváků k určitému typu obsahu, je však otázkou, zda může být podobná služba dlouhodobě profitabilní, pokud je závislá jen na příjmech z reklamy. Každý AVOD operátor potřebuje mnoho diváků, kteří zhlédnou co nejvíce reklamních spotů. Zároveň platí, že mnoho provozovatelů bude soupeřit o stejný balík peněz, který se v nynějším období citelně zmenšuje.
AVOD služby tak zřejmě nebudou takovým hitem z hlediska příjmů, jak se původně předpokládalo. Přibližně do dvou let se však mohou přiblížit k hodnotám, které původně očekávaly. Na rozdíl od placeného streamingu služeb však mají tito provozovatelé jednu obrovskou výhodu. Při nabízení obsahu zdarma nemusí tolik dbát o exkluzivní produkci, vystačí si s méně atraktivním obsahem.
Pokud jde o zmíněný zpoplatněný streaming (SVOD) na bázi předplatného, je budoucnost o něco jasnější. Disney, Netflix a další momentálně těží z toho, že většina lidí je nucena být doma. Díky tomu mohou mít tito operátoři výrazně vyšší příjmy i sledovanost, než je běžné. Vzhledem k omezení původní produkce seriálů a filmů může zejména Netflix ušetřit obrovské částky, přičemž příjmy mu mohou ještě stoupat.
Idylka však zřejmě nepotrvá dlouho vzhledem k tomu, že rozpočty rodin budou po této krizi rovněž omezené. Diváci budou mnohem citlivěji zvažovat, komu své peníze pošlou, jakou službu si předplatí, za kolik a jak často. V tomto směru nelze úplně předpovídat divácké chování po koronavirové krizi. Druhým, neméně důležitým faktorem je očekávaná “streamingová válka” SVOD operátorů, která povede ke zvýšeným investicím do původní tvorby, přičemž příjmy od předplatitelů budou mít svá omezení.
Doba, kdy bylo vše dostupné jen na Netflixu, je pryč. Pokud bude divák chtít sledovat vše co měl doposud na jednom místě, bude se muset poohlédnout minimálně po třech předplacených službách. A platit si každý měsíc tři různá předplatná nezní pro velkou část lidí příliš lákavě. Proto se očekává, že diváci budou jednotlivé služby střídat a SVOD operátoři budou spolu soutěžit o menší balík peněz než původně předpokládali.
Poznámka: Inspirací pro tento text byly články na webech Digital TV Europe a Television Business International. Titulní fotografii k článku poskytla agentura WS Czech.
Výhodou streamingových platforem postavených na reklamě (AVOD) je to, že mohou přilákat jiný typ publika, který už nesleduje tradiční televizi, ale zároveň nemá zájem ani o placené streamingové služby na bázi SVOD.