Služba Zapni TV ukončila provoz, klientům nabízí přechod ke Kuki TV
Služba ZAPNI.TV se pokusila oslovit diváky poměrně jednoduchou programovou nabídkou s dobrým poměrem ceny a výkonu. Provozovatelů s podobným modelem je však na trhu několik a je opravdu náročné získat nového klienta a dlouhodobě si ho udržet.
Provozovatel internetové placené televizní služby ZAPNI.TV oznámil ukončení provozu této služby k 15. květnu. Za důvod tohoto kroku označil především stále komplikovanější legislativu, silnou konkurenci na trhu a rovněž dlouhodobé minimální marže i stále rostoucí náklady, se kterými všechny IPTV služby na českém trhu pracují.„V průběhu posledního roku jsme se snažili najít nejen nový, inovativní obchodní model, ale i nové příležitosti, keré by umožnily dále rozšiřovat portfolio nabízených služeb – ani jedno se však příliš nezdařilo. Za situace, kdy se provoz ZAPNI.TV dlouhodobě pohybuje na hranici pokrytí nákladů, a kdy se nám během poledního roku nepodařilo dosáhnout významěnějšího růstu, jsme dospěli k závěru, že služby ZAPNI.TV nebude možno dále provozovat,“ uvedl provozovatel v prohlášení na svých webových stránkách krátce před vypnutím služby.
V tomto týdnu svým abonentům rozeslal nabídku přechodu ke konkurenční televizní službě KUKI, kterou mohou dosavadní klienti ZAPNI.TV získat na dva měsíce zdarma. Stačí při vytváření účtu na webu Kuki.cz použít promo kód ZAPNITV a klient automaticky získá dvouměsíční sledování placené nabídky zdarma bez úvazku. Z tohto pohledu se doporučuje zvolit při registraci větší programový balíček.
Jedinou cestou pro malého operátora jak udržet náklady v rozumné výši, by bylo provozovat pay tv službu jako nadstavbu k anténnímu příjmu, tedy bez některých základních programů. Podobnou cestou se však zatím žádný IPTV operátor nevydal, jelikož případná absence programů Novy a Primy by spolehlivě odradila většinu zájemců o placenou televizi.
Služba ZAPNI.TV se pokusila oslovit diváky poměrně jednoduchou programovou nabídkou s dobrým poměrem ceny a výkonu. Provozovatelů s podobným modelem je však na trhu několik a je opravdu náročné získat nového klienta a dlouhodobě si ho udržet. Pokud k tomu připočteme rostoucí náklady vůči autorským organizacím a rovněž rostoucí cenu za samotné šíření základních TV programů, jde o běh na velmi dlouhou trať. V takové situaci je potřeba, aby provozovatel získal alespoň 10 tisíc platících klientů, aby se mu při nízké marži dlouhodobě vyplatilo službu provozovat.
Operátor ZAPNI.TV však podle našich informací měl jen nižší jednotky tisíc klientů, což nebylo dlouhodobě udržitelné. Jedinou cestou, jak udržet náklady v rozumné výši, by bylo provozovat pay tv službu jako nadstavbu k anténnímu příjmu. Pokud by se operátor soustředil jen na vybrané placené programy a vynechal by ze své nabídky komerční stanice, které jsou v terestrice dostupné zdarma, mohl by nabídnout zájemcům televizní balíček s rozumnou marží.
Podobnou cestou se však zatím žádný IPTV operátor nevydal, jelikož případná absence programů Novy a Primy je pro poskytovatele televizních služeb v současné situaci nepředstavitelná. Tento fakt by spolehlivě odradil většinu zájemců o placenou televizi.
Pro další informace doporučujeme rozhovor s ředitelem služby Lepší.TV, který se vyjadřuje ke vztahům mezi placenými TV službami a samotnými televizemi. Vyjednávání s programmery je obtížné, říká Pavel Górecki.