Ilustrační foto poskytla PR agentura WS CzechSledovanost televizních programů byla v roce 2020 podle elektronického měření sledovanosti nejvyšší v celé 24leté historii peoplemtrového průzkumu. Prostřednictvím tiskové zprávy na to upozornila Asociace televizních organizací, která je zadavatelem elektronického měření. Diváci starší 15 let sledovali televizi v průměru 4 hodiny denně. Od ledna do prosince narostl průměrný čas strávený u televize o 43 minut.
Trend vyšší sledovanosti potvrdil i letošní leden, kdy průměrný čas u televize byl 4 hodiny 45 minut. Výrazně vzrostla i odložená sledovanost, k čemuž přispěli operátoři placené televize díky doplňkovým funkcím, jako je zpětné zhlédnutí. Odložená sledovanost díky tomu dvojnásobně vzrostla.
„Konec roku je již tradičně spojený s pestřejší nabídkou televizních pořadů i vánočních premiér. Dalo by se říct, že v mnohých rodinách patří společné sledování pohádek i filmů mezi vánoční rituály. Loňský prosinec nás přesto překvapil vysokou hodnotou ukazatele ATS (Average Time Spent) ve výši 4 hodin a 47 minut u osob starších 15 let. Průměrná odsledovaná doba se meziročně zvýšila téměř o půl hodiny,“ říká Hana Havlíčková, analytička ATO.
Diváci sledovali pořady v průběhu celého dne, nicméně zajímavé hodnoty byly naměřeny i během hlavního vysílacího času od 19.00 do 23.00, kdy se diváci průměrně denně dívali 1 hodinu 51 minut, od ledna do prosince 2020 tak tato hodnota narostla o 14 minut.
Zvýšený zájem diváků o klasickou nabídku televizního vysílání nepochybně ovlivňují i mimořádná vládní opatření a více volného času. Je evidentní, že k televizi jako médiu se lidé nadprůměrně obracejí v dobách, které jsou svým způsobem mimořádné.
Raketový nárůst odložené sledovanosti
Do popředí se dostává i odložené sledování televize, tedy sledování pořadů v časech, které si zvolí sám divák podle své nálady a časových možností.
„Při meziročním porovnání ledna 2020 (17 minut 45 sekund) s lednem v roce 2021 (34 minut 25 sekund) vidíme bezmála dvojnásobný nárůst odložené sledovanosti během dne, poměrově stejný nárůst je patrný i v měsíci prosinec. Růst odložené sledovanosti se stává trendem poslední doby. Nárůst hodnot je zcela jistě ovlivněn i větším množstvím času stráveným doma vlivem pandemie, nicméně věříme, že divák si vytvoří návyk, který nahraje televizi v jejím budoucím soupeření s internetem,“ vysvětluje Vlasta Roškotová, jednatelka ATO.
Výsledky elektronického měření dokazují, že televize je nadále oblíbeným médiem. Zvýšený zájem diváků o klasickou nabídku televizního vysílání nepochybně ovlivňují i mimořádná vládní opatření a více volného času. Je evidentní, že k televizi jako médiu se lidé nadprůměrně obracejí v dobách, které jsou svým způsobem mimořádné – tedy povodně, volby nebo Covid-19. To však nic nemění na skutečnosti, že televizní obrazovka zůstává zdrojem informací i zábavy a je nadále nejsledovanějším mediatypem, se kterým lidé tráví nejvíce času.
Data o sledovanosti vycházejí z Projektu crossplatformního elektronického měření sledovanosti a konzumace obsahu (PCEM), kterého se účastní reprezentativní vzorek 1900 domácností vlastnících TV přijímač, což odpovídá 4450 jednotlivcům. Projekt realizuje výzkumná agentura Nielsen Admosphere pro Asociaci televizních organizací.
Diváci sledovali pořady v průběhu celého dne, nicméně zajímavé hodnoty byly naměřeny i během hlavního vysílacího času od 19.00 do 23.00, kdy se diváci průměrně denně dívali 1 hodinu 51 minut.