Největší satelitní operátor Skylink momentálně nabízí vybrané exkluzivní pořady na svém brandovaném programu Skylink 7. Loni šlo o seriály Vítejte ve Švédsku a Domácí hřiště, letos to zkouší se zajímavou polskou kriminálkou Zmijovisko. Následovat budou další seriály a programy a celkové zatraktivnění programového obsahu v různých žánrech.
Průkopníkem exkluzivního obsahu na českém trhu byl operátor DIGI CZ, dnes vystupující pod značkou Telly, který jako první nabízel divákům exkluzivní sportovní obsah na kanálech DIGI Sport. O několik let později se do exkluzivní produkce pustil i operátor O2 TV – ten zpřístupnil několik programů pod značkou DIGI Sport. V posledním roce se exkluzivitou začíná zabývat i největší satelitní operátor Skylink, který už rok nabízí svým klientům kanál Skylink 7 a má s ním smělé plány i do budoucna. Loni šlo o exkluzivně uvedené seriály Vítejte ve Švédsku a Domácí hřiště, letos to zkouší se zajímavou polskou kriminálkou Zmijovisko.
Právě exkluzivita je pro větší TV operátory důležitá, a to především z marketingového hlediska. Každý divák má jiné preference. Někdo upřednostňuje například domácí fotbalové nebo hokejové soutěže, jiný dává přednost atraktivnímu fotbalu ze zahraničí. Prozatím se však žádný z operátorů nezabýval exkluzivní dramatickou produkcí, která by byla dostupná pouze v jeho nabídce.
Touto cestou se postupně vybral největší hráč na trhu Skylink, který těží ze své příslušnosti ke skupině Canal+. Skupina M7 Group je součástí portfolia majitele Canal+ a díky tomu může přinést nové programové prvky na český trh. Jejich podobu částečně nastínil Jaromír Glisník ze společnosti M7, který vede televizní služby pod značkami Skylink a freeSAT. Před časem poskytl obsáhlý rozhovor webu Parabola.cz, kde se vyjádřil i k exkluzivní produkci.
„Následovat boudou další seriály a programy, většinou z produkce CANAL+. Plánujeme změnu programového schématu a celkové zatraktivnění programového obsahu v různých žánrech. Velmi si ceníme podpory vysílatelů, kteří ukázkami atraktivních pořadů z jejich nabídky náš projekt podpořili. Nyní má každý zákazník možnost se přesvědčit o šíři a atraktivitě placené nabídky. Skylink 7 je pro nás určitou laboratoří, ve které se dá leccos odzkoušet a podle diváckého ohlasu případně rozšířit na samostatný televizní kanál,“ nastínil Jaromír Glisník další plány.
Program Skylink LIVE TV je u klientů operátora populární nejen díky exkluzivní produkci. Rovněž zahrnuje pořady a segmenty z vysílání jiných placených stanic v nabídce Skylinku.
Exkluzivní obsah by měl být důležitým poznávacím znakem placené televize
Pokud jde o exkluzivní obsah, ten by se měl rozšiřovat o další brandované stanice v budoucnu. „Oznámili jsme, že budeme investovat do exkluzivních programů. Nové televizní kanály jsou jen podmnožinou našich programových iniciativ. Přineseme rovněž exkluzivní seriály pro Skylink 7 a rozšíříme obsah videotéky Skylink Live TV,“ říká Glisník.
Program Skylink LIVE TV je u klientů operátora populární nejen díky exkluzivní produkci. Rovněž zahrnuje pořady a segmenty z vysílání jiných placených stanic v nabídce Skylinku. Díky tomu vzniká zajímavá programová mozaika a operátor si tím zvyšuje šanci, že část jeho klientů přejde od základního balíčku k vyšším programovým balíčkům.
Zajímavé je, že kanál se dle interních dat operátora skutečně těší velké popularitě diváků. V posledních měsících se co do odsledovaného času drží stabilně kolem 7. místa v pořadí televizních kanálů. Pro mnoho diváků sledujících základní televizní balíček je tak program Skylink 7 přirozenou volbou vedle nejsledovanějších komerčních programů.
Zatím není jasné, kdy by Skylink mohl spustit další exkluzivní programy pod svou značkou, a kolik by jich ve výsledku mělo být. Počet televizních kanálů není rozhodující. Důležitější je přinést obsah, který je atraktivní a není jinde k dispozici.
Tradičním TV operátorům konkurují telekomunikační společnosti s vlastní placenou televizí
Operátor rovněž hodlá rozšiřovat svou knihovnu videa na vyžádání. Hlavním zaměřením i nadále zůstává lineární satelitní televize, operátor však výrazně investuje i do své internetové služby Skylink Live TV.
Zatím není jasné, kdy by Skylink mohl spustit další exkluzivní programy pod svou značkou, a kolik by jich ve výsledku mělo být. Jaromír Glisník celkem správně poznamenává, že počet televizních kanálů dávno není tím, čím se dá zákazník ohromit. Je třeba přinést obsah, který je atraktivní a není jinde k dispozici.
Je zřejmé, že podobnou filozofii zvolí i další větší operátoři na trhu, pokud budou chtít v současné konkurenci uspět. Vlastní televizní platformu už mají všichni tři „velcí“ mobilní operátoři. O2 TV je lídrem na trhu placených televizních služeb přes internet, v prvním letošním kvartálu vykázalo 459 tisíc klientů. T-Mobile eviduje přibližne 170 tisíc klientů své Televizní služby. Vodafone se může opřít o zázemí a klientskou bázi největšího kabelového operátora UPC, kterého integroval pod sebe. Zároveň nabízí vlastní televizní platformu pod názvem Vodafone TV.
Na trhu je dostupných i několik menších TV služeb, které mohou velkým hráčům efektivně konkurovat nižší cenou a programovou nabídkou zacílenou na méně náročného diváka. Je mnoho domácností, které upřednostňují levnější programové balíčky a sledují především nejžádanější komerční programy. V jejich případě může ve prospěch placené televize zavážit doplňková funkcionalita, která není plně dostupná například ve volných terestrických platformách. Navíc, díky placené televizi mohou diváci sledovat programy největších komerčních televizí v HD rozlišení.
U diváků, kteří nejsou citliví na cenu, mohou operátoři zabodovat jen díky exkluzivnímu obsahu, kterým se mohou odlišit od konkurence. Pokud se Skylinku podaří přinést vlastní exkluzivní programy se zajímavým obsahem, může získat další velmi zajímavý náskok před svými konkurenty – co do počtu klientů.
Je mnoho domácností, které upřednostňují levnější programové balíčky a sledují především nejžádanější komerční programy. V jejich případě může ve prospěch placené televize zavážit doplňková funkcionalita, která není plně dostupná například ve volných terestrických platformách.
Základní fakta k televizní službě Skylink
- Provozovatel: M7 Group (Lucembursko)
- Značka Skylink je největším poskytovatelem placené satelitní televize v ČR a SR
- Nabízí TV balíčky na předplaceném principu od 119 Kč měsíčně
- Exkluzivně nabízí vybrané seriály na stanici Skylink 7
- Dostupnost: přes satelit (133 TV kanálů), přes internet (72 TV kanálů)
- Služba je dostupná na celém území ČR, přes internet lze programy sledovat v celé EU
- Internetová varianta je doplňkem ke klasické satelitní televizi
- Internetový TV balíček lze získat i samostatně
Další informace
Značka Skylink patří k nejstarším TV službám na českém a slovenském trhu. Zaměřuje se na bohatou nabídku programů přes satelit, v posledních letech však rozvíjí internetovou TV platformu Skylink LIVE TV. Službu provozuje lucemburská skupina M7 Group, která patří do portfolia CANAL+. Díky partnerství s nadnárodním operátorem může Skylink přinášet svým klientům exkluzivní dramatický obsah, který není jinde k dispozici.