Satelitní příjem v ČR mírně stoupá, internetová televize však roste rychleji
Pomalý růst satelitního příjmu je poměrně překvapivý, naopak stoupající podíl příjmu televize přes internet se očekává. Nejsilnější je tradičně televize přes anténu. Této platformě nahrává fakt, že jednotlivé televizní programy zde vysílají většinou zdarma.
Kontinuální přůzkum agentury Nielsen Admosphere pro Asociaci televizních organizací přinesl několik nových poznatků ohledně sledování televize v českých domácnostech. Tím nejdůležitějším je tradičně odhad rozdělení diváků mezi jednotlivé příjmové platformy, tedy zda někdo sleduje televizi přes anténu (DVB-T2), kabel, satelit nebo internet (IPTV, resp. OTT). Nejzajímavějším údajem je v tomto směru mírný růst satelitního příjmu, jenž meziročně vykázal zlepšení o necelý 1 procentní bod. Zatímco ještě v prvním kvartále 2021 deklarovalo sledování televize přes satelit zhruba 18,9 procenta českých domácností, ve třetím kvartále letošního roku to už bylo 19,7 procenta. Obdobně stoupal i podíl příjmu televize přes internet, tedy IPTV a OTT platforem, kde došlo k zlepšení z 20,9 na 21,9 procent.Podíl terestrické televize po přechodu na DVB-T2 mírně stagnuje, došlo ke změně z 45,7 na 45,0 procenta domácností. I tak je terestrická platforma nejdůležitějším vysílacím prostředkem pro komerční televize, které platí za možnost vysílání na anténě stovky milionů korun ročně. Česká televize musí dokonce tuto platformu upřednostňovat ze zákona, jelikož má přidělen vlastní DVB-T2 multiplex.
Terestrické platformě nahrává fakt, že jednotlivé televizní programy zde vysílají většinou zdarma, zatímco na satelitu kódují, a v internetových platformách rovněž vysílají pouze za poplatek. To může být klíčový důvod, proč si terestrika stále drží podíl přes 40 procent domácností.
Platící diváci postupně přecházejí od satelitního a kabelového příjmu k IPTV platformám. Zatímco podíl satelitu i přesto setrvává na přibližně 20 procentech, kabelová televize zaznamenala v posledním kvartále pokles na hodnotu 13,4 procenta.
Pomalý růst satelitního příjmu je ovšem poměrně překvapivý vzhledem k tomu, že cílová skupina satelitních diváků a příznivců IPTV a OTT se do značné míry překrývá. V obou případech totiž tyto platformy využívají především diváci, kteří jsou ochotni za televizní příjem platit. Satelit jim v tomto směru přináší obrovské možnosti, jelikož lze přijímat nejen české televizní programy, ale i řadu zahraničních stanic. Satelit rovněž poskytuje velmi široké možnosti pro individuální příjem zahraničních pay TV služeb.
Distributoři satelitní techniky totiž nabízí svým divákům i poměrně pestrou škálu přístupových karet, kde lze za poplatek přijímat TV stanice, které na české území přesahují pouze satelitní cestou. Obdobný rozvoj „přeshraničního příjmu“ lze vysledovat u internetové televize, kde lze sledovat jednotlivé nabídky pay TV služeb prakticky na celém území Evropské unie.
Internetová televize ovšem přináší obrovskou konkurenci nejen pro satelit, ale i pro kabelovou televizi. Její obrovská výhoda je v tom, že díky chytrým televizním aplikacím nemusí divák při aktivaci služby nic složitě řešit. Zatímco u satelitu a kabelu byla vždy nutná odborná technická montáž nebo aktivace, která trvala i několik dnů nebo týdnů, v případě IPTV je vše mnohem jednodušší. V podstatě stačí pouhá registrace v systému operátora přes on-line rozhraní, nastavení automatické obnovovací platby kartou, a instalace aplikace v rozhraní chytré televize. I průměrný uživatel zvládne tyto kroky za 15-20 minut, a může hned sledovat placené kanály.
Vzhledem k tomu není překvapením, že platící diváci postupně přecházejí od satelitního a kabelového příjmu k IPTV platformám. Zatímco podíl satelitu i přesto setrvává na přibližně 20 procentech, kabelová televize zaznamenala v posledním kvartále pokles na hodnotu 13,4 procenta. Ještě před rokem se její podíl pohyboval na úrovni 14,5 procenta domácností.
Zdrojem dat je kontinuální výzkum Asociace televizních organizací, která sdružuje prakticky všechny relevantní televize na českém trhu. Realizátorem průzkumu je společnost Nielsen Admosphere.
Zatímco ještě v prvním kvartále 2021 deklarovalo sledování televize přes satelit zhruba 18,9 procenta českých domácností, ve třetím kvartále letošního roku to už bylo 19,7 procenta. Obdobně stoupal i podíl příjmu televize přes internet, tedy IPTV a OTT platforem, kde došlo k zlepšení z 20,9 na 21,9 procent.