Satelitní příjem si stále drží zajímavou pozici, je dokonce oblíbenější než streaming
Tradiční příjem televize je velmi populární i v roce 2023, a zatím nic nenasvědčuje tomu, že by diváci od běžně vysílajících televizních programů utíkali. Právě naopak, z několika zemí přichází informace, že lineární televize si stále drží svou významnou pozici, a streaming ji zatím příliš neohrožuje.
Placené streamingové platformy už oslovují stovky milionů diváků, další stovky milionů konzumují bezplatný videostreaming na různých platformách, především na YouTube nebo na sociálních sítích. Zatím se však nenaplňují prognózy o konci tradičního sledování televize. Většina diváků má stále ještě potřebu konzumovat televizní obsah pasivně v předem stanoveném vysílacím čase. Internetová televize díky své rozšířené funkcionalitě sice umožňuje sledovat pořady, které jste nestihli v klasické televizi. Z hlediska reálného časového využití jednotlivých způsobů příjmu však jednoznačně vede tradiční způsob sledování televize.Překvapivé jsou rovněž závěry o podílech vysílacích platforem, především pokud se podíváme na satelitní příjem a kabelovou televizi. Obě tyto platformy jsou sice na ústupu, jelikož poskytovatelé placené televize postupně přechází na distribuci programů přes internet. Ovšem diváci, kteří jsou zvyklí na televizní příjem z minulosti – ať už přes satelit nebo kabelovou TV – u tohoto způsobu příjmu obvykle setrvávají, a internetovou televizi využívají jen jako doplněk.
O tomto trendu svědčí hrubé odhady z různých zemí, kde měl satelit historicky významnou pozici. Týká se to například Německa nebo Rakouska, ale i Velké Británie, a několika zemí střední a východní Evropy, kde dlouhodobě působí silní satelitní hráči – například v Maďarsku, na Slovensku nebo v Rumunsku.
Poněkud překvapivé jsou však nejnovější hodnoty z Polska, kde satelit dosahuje nejvyšší podíl na publiku navzdory faktu, že terestrická televize je v domácnostech mnohem rozšířenější. Vyplývá to alespoň z pravidelného měsíčního přehledu The Gauge, který začala v Polsku vydávat společnost Nielsen. Tento přehled vychází z reálné konzumace televizního obsahu v domácnostech v rámci panelu, kde agentura dokáže rozlišit, jakým způsobem sledují televizní obsah. Společnost Nielsen tento přehled publikuje pravidelně především pro americký trh, nicméně nyní poprvé publikovala data i pro polský trh. A podíly jsou velmi překvapivé.
První sada dat zahrnuje podíly plaforem za měsíc prosinec 2022. Satelitní příjem v Polsku v průběhu prosince dosáhl až 36procentní podíl na publiku, následovala kabelová televize s 28procentním podílem. Terestrická televize měla podíl 23 procent navzdory tomu, že ji využívá nejvíce domácností. Překvapením je však poměrně nízký podíl streamingu, jen na úrovni kolem 6 procent. Pro srovnání, na americkém trhu má streaming podíl na publiku kolem 30 procent.
Průměrný počet odsledovaných minut nelze zaměňovat s údaji o celkové rozšířenosti jednotlivých druhů příjmu. Tyto podíly však dávají ucelený obraz o tom, jakým způsobem diváci reálně sledují televizi. Na jedné straně může platit, že většina diváků má v domácnosti běžný anténní příjem, ale zároveň platí i fakt, že televizní programy přes anténu sledují diváci v menší míře než programy přes satelit.
Satelit je populárnější navzdory faktu, že část programů je placená
Podíly jednotlivých platforem se počítají podle metriky AMR, tedy average minute rating. V praxi to znamená, že polští diváci nejvíce času tráví sledováním právě televizních programů vysílaných přes satelit a kabelovou televizi. Pokud jde o samotný on-line streaming, podíly jednotlivých hráčů jsou až překvapivě nízké. Netflix dosahuje podíl 1,8 procenta, YouTube 1,3 procenta. Ostatní streamingoví hráči mají společně podíl 2,5 procenta.
Pokud vás zajímají podrobnější informace, můžete si přečíst celou tiskovou zprávu společnosti Nielsen v angličtině zde.
Jen pro úplnost, průměrný počet odsledovaných minut nelze zaměňovat s údaji o celkové rozšířenosti jednotlivých druhů příjmu. Tyto podíly však dávají ucelený obraz o tom, jakým způsobem diváci reálně sledují televizi.
Na jedné straně tedy může platit, že většina diváků má v domácnosti běžný anténní příjem, ale zároveň platí i fakt, že televizní programy přes anténu sledují diváci v menší míře než programy přes satelit.
Faktem rovněž je, že lineárně vysílající programy budou ještě dlouhou dobu dominovat bez ohledu na to, jakou cestou se k divákovi dostanou. V případě Polska je však překvapením, že diváci tyto programy sledují primárně přes placené nabídky satelitních a kabelových operátorů.
Lineárně vysílající programy budou ještě dlouhou dobu dominovat bez ohledu na to, jakou cestou se k divákovi dostanou. V případě Polska je však překvapením, že diváci tyto programy sledují primárně přes placené nabídky satelitních a kabelových operátorů.