Rostoucí televizní sledovanost v době celostátní karantény
K televizním obrazovkám nyní usedá denně necelých 80 procent Čechů. Celkový čas před televizí se pohybuje v rozmezí čtyř až pěti hodin denně. Značný nárůst času stráveného u televize je výrazný především u mladší divácké kategorie.
U dětí lze v důsledku uzavření škol pozorovat změny v mediálních návycích, sledovanost u nich narostla o 51% a průměrná denní doba u TV poskočila na 2,5 hodiny. Ještě výraznější nárůst televizní sledovanosti je vidět u diváků ve věku 15–24 let. Meziročně je vyšší o 54 % a diváci tzv. „generace Z“ tráví u televize přes 1,5 hodiny denně.
„Neplatí, že se mladí dívají pouze na videa na internetu nebo na filmy a seriály na VOD aplikacích typu Netflix. Televize hraje v jejich životě stále důležitou roli, což dokazují data,“ říká Pavel Müller, Head of Research & Marketing Department ve společnosti Atmedia.
Analýza agentury Atmedia vychází z dat elektronického měření sledovanosti ATO / Nielsen Admosphere v České republice a rovněž ze studie skupiny Nielsen ve světě.
Psali jsme: Odhad sledovanosti přes IPTV platformy: největší zájem je o zpravodajské kanály
Po vyhlášení celostátní karantény věnují lidé více času především zpravodajským formátům, některé z nich v době karantény zaznamenaly i nejvyšší sledovanost za poslední roky.Výrazně vyšší čas tráví Češi také u tematických stanic, zejména filmových a seriálových. Sledovanost televizních kanálů jako AMC, AXN, CS Film, FilmBox, Film+ nebo JOJ Cinema vzrostla v průměru o polovinu v porovnání s obdobím před zaváděním opatření proti šíření viru.
„Vyšší zájem o filmové a seriálové stanice u mladých diváků jsme pozorovali již delší dobu, ještě před vyhlášením opatření kvůli COVID-19. Oproti minulému roku je sledovanost těchto televizních stanic u diváků ve věku 15–24 vyšší o 89 %. Je vidět, že televizní kanály mohou svým kvalitním obsahem přilákat k obrazovkám právě i mladou generaci,“ doplňuje Müller. S uzavřením škol lze pozorovat také výrazný nárůst sledovanosti u dětských stanic. Cartoon Network, Disney Channel a Minimax mají v průměru o 43 % vyšší sledovanost.
Nárůst televizní sledovanosti hlásí také další zahraniční státy, a to v závislosti na tom, jak jsou postupně uplatňována opatření v souvislosti s onemocněním COVID-19. Výzkumná společnost Nielsen uvádí například pětinový nárůst televizní sledovanosti mezi diváky do 17 let v USA. Vyšší zájem je především o zpravodajské formáty, ale také dramatické pořady, mezi které se řadí filmy nebo seriály. V Jižní Koreji pak vzrostla televizní sledovanost o 17 %, v nejvíce zasaženém italském regionu Lombardie o 15 %.
Dle výzkumné agentury Nielsen by se mohla konzumace médií z důvodu většího počtu lidí uzavřených ve svých domovech zvýšit o 60 %. „Kvůli současné situaci ve světě je televize pro veřejnost jedním z nejdůležitějších zdrojů informací, ale také zábavy. Lidé chtějí mít neustálý přehled o dění kolem pandemické situace, zároveň hledají oddech od denního přívalu zpráv. V televizi nacházejí rozptýlení, a to i ti, kteří na to nejsou v každodenním životě v takové míře zvyklí,“ uzavírá Pavel Müller z agentury Atmedia.
Nárůst televizní sledovanosti hlásí také další zahraniční státy, a to v závislosti na tom, jak jsou postupně uplatňována opatření v souvislosti s virem COVID-19. Výzkumná společnost Nielsen uvádí například pětinový nárůst televizní sledovanosti mezi diváky do 17 let v USA.