RadioProjekt pod vlivem koronaviru. Proč se už půl roku nezveřejnily výsledky poslechovosti?
Vydejme se ještě na skok do května letošního roku, první čtvrtek v měsíci má dojít ke klasické prezentaci RadioProjektu. Na zasedání rádiových zastupitelstvích probíhá debata o tom, zda dojde ke zveřejnění na tiskové konferenci. Zatímco zástupci veřejnoprávního Českého rozhlasu hlasují pro, obě soukromé skupiny rádií jsou proti. Proč?
Ačkoli v rámci Q1 Českou republiku sužují události spojené s koronavirem jen v závěru března, došlo k výraznému posílení vlajkové lodi Českého rozhlasu, okruhu Radiožurnál. Samotné vedení totiž do světa posílalo náznaky, proč byli soukromí vysílatelé proti. V denní poslechovosti prý poprvé za posledních 15 let nezvítězilo Rádio Impuls, ale hranici jednoho milionu zdolal poprvé právě zpravodajský Radiožurnál.
V květnu totiž rádia už poprvé sčítají ztráty způsobené výpadkem inzerce, u řady z nich dochází k poklesu až o 60 %. Přestože výsledky jsou oficiálně nepublikované, řada stanic dostává alespoň informace o jejich konkrétní poslechovosti. Potvrzuje se trend, že posluchači dlouhodobě upřednostňují vždy jednu celoplošnou a jednu regionální stanici. Z kuloárních informací jsme se dozvěděli, že právě TOP 3 privátní vysílatelé mají mít nižší poslechovost než v předchozích vlnách.
Pozitivní zprávou je fakt, že lidé trávili s rádiem více času, což ostatní dokazuje obecný trend zvýšené konzumace médií obecně v době, kdy lidé tráví delší dobu doma, ovšem zároveň méně cestují. A poslech rádia se odehrává ve velké míře právě v autech.
Podíváme-li se i na letní měsíce, zadavatelé inzerce své kampaně z jara neposouvali v také míře, v jaké rádia doufala. Aktuálně to potvrzují výsledky hrubých odhadů mediálních investic. Jedná se však o ceníkové ceny, čistá hodnota může být často až o 70 % nižší, protože zadavatelé jsou dlouhodobě zvyklí na signifikantní redukci cen.
Pozitivní zprávou je fakt, že lidé trávili s rádiem více času, což ostatní dokazuje obecný trend zvýšené konzumace médií obecně v době, kdy lidé tráví delší dobu doma, ovšem zároveň méně cestují. A poslech rádia se odehrává ve velké míře právě v autech.
Kdy můžeme očekávat zveřejnění dalších výsledků poslechovosti průzkumu RadioProjekt? Jak nám potvrdila přímo společnost Median, příští výzkum bude zveřejněn až v únoru 2021, tedy za druhé pololetí 2020. Vzhledem k aktuální epidemiologické situaci se dozvíme, jak zpravodajsky silné období bude reflektováno ve výsledcích. Sběr dat pro RadioProjekt za druhý kvartál neprobíhal, výsledky tak logicky nemohly být ani publikovány.
Rok 2020 tak nebude plně reflektován. Paralelně s výzkumem RadioProjekt však nadále probíhá sběr dat do průzkumu MML-TGI. Ten se sice přímo nedotazuje na stejnou konzumaci média jako RadioProjekt, nicméně výzkum životního stylu nevykázal za stejné sledované období žádné zásadní posuny.
Jaký je tedy rozdíl vůči RadioProjektu? MML_TGI je pouze dotazník, nikoli měření. Z dat tak lze vyčíst, kolik lidí obecně poslouchá jaké rádio nejčastěji, nikoli kdy a jak dlouho.
Kdy můžeme očekávat zveřejnění dalších výsledků poslechovosti průzkumu RadioProjekt? Jak nám potvrdila přímo společnost Median, příští výzkum bude zveřejněn až v únoru 2021, tedy za druhé pololetí 2020.