Program televizí: Vlastní tvorba je sázkou na jistotu, u akvizic jdou televize do rizika
Programový ředitel ČT Milan Fridrich před časem přiblížil, jak programové oddělení posuzuje a vybírá domácí i zahraniční pořady, které by mohly diváka oslovit. Nakoupit již hotovou tvorbu ze zahraničí je pro každou televizi jednodušší jelikož máte k dispozici reference a můžete využít vlastní intuici.
„U akvizic máte k dispozici reference, můžete vycházet ze zkušeností z jiných zemí od jiných televizí. Máte určitou představu, kde seriál fungoval. Máte i určité profesní zkušenosti a umíte vyhodnotit kontext v rámci vlastního trhu, co může českého diváka zaujmout, co ho bude určitě bavit. Podle toho vybíráte akvizice,“ uvedl Fridrich na jedné z letošních programových tiskových konferencí České televize.
V otázce vlastní tvorby má televize mnohem náročnější úkol. „Při vlastní tvorbě musíte jít do rizika, při koupi akvizice je to jednodušší,“ připouští programový ředitel České televize.
K tématu: Tradiční sledování televize je pro diváka stále klíčové. Na hlavní obrazovce se prosazují IPTV služby
Komerční televize si nemohou dovolit neúspěch
Nový pořad, seriál nebo film si vyžaduje obrovské investice a neúspěch obvykle znamená výrazné ztráty zejména pro komerční televize. Ty si nemohou dovolit zaváhání, a proto se k novým projektům uchylují jen výjimečně. Nová dramatická tvorba je tak povětšinou doménou veřejnoprávní instituce, která si může dovolit zmíněné riziko.
Komerční televize Nova s Primou zůstávají u seriálů a formátů, které se osvědčily v minulosti. Proto Nova vysílá Ulici a Ordinaci v růžové zahradě a nemá v plánu tyto stálice opouštět. Proto investuje do dalších řad Tváře s hlasem a dalších licenčních formátů, které jsou sázkou na jistotu. Ze stejného důvodu se Prima pravidelně vrací k Česko Slovenskému Talentu. A nelze opomenout Českou televizi, pro kterou je sázkou na jistotu formát StarDance.
Jiná situace je u seriálů, které si už v průběhu přípravy testujete na potenciálním publiku. I přes seriálové stálice investují obě komerční televize značné prostředky do nových seriálů ve snaze získat další tituly se stabilním publikem. Nově se v posledních letech podařil výjimečný úspěch s Policii Modrava, Dámou a králem nebo Specialisty. Prima úspěšně vsadila na Modrý kód, Ohnivý kuře, Temný kraj či Vinaře.
Doporučujeme: Hudební televize mají své místo i v éře streamingových platforem