Prima nechala stáhnout spot z YouTube, který informuje o konci kanálů v O2 TV
Odstraňování obsahu ze serveru YouTube na základě žádosti držitelů autorských práv je poměrně běžnou záležitostí. V mnoha případech dochází ke stažení problémových videí už několik minut po jejich nahrání, pokud uživatel, který obsah zveřejnil, nemá vypořádána autorská práva.
Televizní skupina Prima v předchozích dnech požádala provozovatele videoplatformy YouTube o stažení některých nahrávek svého spotu, kterým informovuje o konci svých kanálů ve službě O2 TV. Spot se poprvé objevil ve vysílání jednotlivých kanálů FTV Prima. Od soboty rotoval na konci některých reklamních a upoutávkových bloků. Uživatelé následně tento spot nahráli na největší on-line videoplatformu YouTube. Zřejmě k tomu došlo bez souhlasu televize Prima.Server YouTube při včerejším pokusu o přehrání tohoto spotu informoval, že společnost FTV Prima vznesla tzv. copyright claim, tedy že si uplatnila autorská práva k předmětnému spotu, a požádala o stažení videa z této platformy. Předmětný spot se na YouTube v době psaní tohoto textu ještě nacházel na některém z jiných uživatelských účtů, ovšem vlastník autorských práv má právo jej nechat stáhnout, pokud se kdekoliv objeví bez jeho souhlasu.
Odstraňování obsahu ze serveru YouTube na základě žádosti držitelů autorských práv je poměrně běžnou záležitostí. V mnoha případech dochází ke stažení problémových videí už několik minut po jejich nahrání, pokud uživatel nevlastní nebo nemá vypořádána autorská práva k předmětnému obsahu. Předmětný spot Primy šířily soukromé uživatelské účty některých diváků. Prima sice tyto spoty umístila do svého standardního vysílání (psali jsme o tom zde), k dalšímu nezávíslému šíření na platformách typu YouTube a na sociálních sítích však evidentně nedala souhlas.
Obvykle platí, že upoutávky a informační spoty vlastní tvorby různých televizí umísťují jejich diváci a fanoušci na videoservery a různé sociální sítě. Ve většině případů tam tyto upoutávky zůstanou, i pokud je tam nenahrají samy televize nebo právoplatní držitelé autorských práv.
Za normálních okolností jsou televizní společnosti rády, když se jejich upoutávky, předěly, znělky a jiná poselství šíří virálně přes sociální sítě a YouTube. Přispívají tak k šíření povědomí o původní tvorbě a pořadech televizí.
Fanoušci často nahrávají videa a upoutávky oblíbených pořadů na YouTube a sociální sítě
Za normálních okolností jsou televizní společnosti rády, když se jejich upoutávky, předěly, znělky a jiná poselství šíří virálně přes sociální sítě a YouTube. Přispívají tak k šíření povědomí o původní tvorbě a pořadech televizí. V podstatě platí, že čím populárnější je určitá upoutávka nebo formát, tím větší bezplatnou reklamu jí udělají její fanoušci.
Když například před několika lety došlo ke stažení povedené kontroverzní reklamy operátora T-Mobile CZ, fanoušci z ní udělali až kultovní záležitost. Dodnes můžete na předmětný spot narazit i na YouTube.
V případě zmíněného informačního spotu televize Prima je situace poněkud jiná. Tento spot nepropaguje nový pořad nebo formát, ze své podstaty jen poukazuje na probíhající spor mezi televizní společností a operátorem O2 TV. Za těchto okolností je pochopitelné, že Prima chce mít další šíření spotu plně pod svou kontrolou.
Samotný spot je graficky poměrně jednoduchý a připomíná spíše pohyblivou prezentaci než televizní produkt. Obsahuje následovné poselství: „Ani přes veškerou naši snahu jsme se nedohodli na vysílacích podmínkách s poskytovatelem služeb O2. Můžete tak přijít o své oblíbené pořady, jako jsou například seriály Slunečná nebo ZOO. Bát se ale nemusíte, způsobů, jak přijímat naše vysílání, je celá řada,“ uvádí spot, přičemž zviditelňuje možnosti příjmu stanic FTV Prima, a propaguje infolinku a sekci „Jak naladit“ z webu iPrima.cz.
Další informace k tomuto spotu přinášíme v článku: Prima končí v nabídce O2 TV, tvrdí spot ve vysílání. Na stranu O2 se postavil konkurent Telly.
V případě zmíněného informačního spotu televize Prima je situace poněkud jiná. Tento spot nepropaguje nový pořad nebo formát, ze své podstaty jen poukazuje na probíhající spor mezi televizní společností a operátorem O2 TV. Za těchto okolností lze pochopit, že Prima chce mít další šíření spotu plně pod svou kontrolou.