Příjem televize: Satelit v Německu stále dominuje, velmi populární je i kabelovka
Přinášíme podrobnou analýzu televizního příjmu v německých domácnostech, tak jak jej zaznamenal kontinuální průzkum Astra TV-Monitor 2021 realizovaný agenturou Kantar. Německý trh je i v evropském kontextu velmi specifický, jelikož tamní diváci stále výrazně upřednostňují satelitní příjem a kabelovou televizi před internetovou televizí a dalšími platformami.
Pokud jste se někdy divili tomu, proč Němci mohou sledovat různé speciální verze streamingových programů přes satelit typu DAZN nebo Eurosport 360, odpověď vám může dát tržní podíl jednotlivých platforem podle průzkumu Astra TV-Monitor 2021, který zrealizovala agentura Kantar. Podle tohoto pravidelného monitoringu je satelit stále výrazně nejpoužívanější platformou pro televizní příjem společně s kabelovou televizi. Na druhém konci je překvapivě internetová televize IPTV a rovněž terestrická televize.Satelitní příjem v Německu dominoval i v roce 2021, a využívalo jej odhadem až 17 milionů domácností, což představuje podíl 45,7 procent. Na druhém místě je tradiční kabelová televize, kterou ještě stále využívá 15,5 milionu domácností, což představuje podíl 41,9 procent.
Překvapivě nízké zastoupení v německých domácnostech má internetová televize IPTV, kterou využívají jen zhruba 3 miliony domácností (přesněji 3,31 mil., což představuje podíl 8,9 procent). Zarážející v případě IPTV je fakt, že ani covidová pandemie nevedla k výraznému zvýšení podílu této platformy.
Výzkum přinesl i další dvě zvláštnosti. Terestrická televize má v této zemi extrémně nízký podíl, a využívá ji jen zhruba 1,33 mil. domácností, tedy přibližně 3,5 procenta. I tato hodnota má přitom klesající tendenci, ještě rok předtím měla terestrika podíl 4,1 procenta.
Druhou anomálii je stále ještě oblíbený příjem televizních programů v SD rozlišení přes satelit a kabelovou televizi. Miliony německých domácností stále sledují TV programy na starých CRT televizorech. Podle průzkumu se tato hodnota blíží až 3,5 milionům domácností, což je víc než těch, kdo sledují televizi přes internet.
Podrobněji se tomuto fenoménu věnujeme v samostatném textu:
Německé televize nabízí příznivcům satelitního příjmu velmi příznivé možnosti. Není divu, že pro Němce je satelit stále nejžádanější platformou. Nenarazíte zde ani na odpor při montování satelitní paraboly. Většina pronajimatelů bytů nebo jiných prostor vám instalaci bez problémů povolí. Satelitní programy jsou mnohdy i součástí společných televizních antén.
Komentovaná analýza výsledků průzkumu Astra TV-Monitor 2021
Kontinuální průzkum ohledně televizních platforem v Německu může být pro českého diváka a spotřebitele poněkud překvapivý. Průzkum však potvrzuje dlouhodobé trendy v německé společnosti i fakt, že globální hráči nabízející exkluzivní obsah v on-line prostředí to v této ekonomicky nejvýznamnější evropské zemi nebudou mít vůbec jednoduché.
Jinými slovy, Němci jsou skutečně konzervativní národ, alespoň pokud jde o přístup ke sledování televize. Tyto hodnoty ukazují, že v německém případě je stále klíčová především tradice volného satelitního příjmu, která umožňuje přijímat stovky různých programů buďto zcela bez poplatků, nebo jen s určitými předem jasnými poplatky.
Němci mohou přijímat desítky volně dostupných veřejnoprávních televizí v HD rozlišení, dále mají k dispozici i několik Ultra HD 4K programů. Kromě toho však mohou sledovat až stovky privátních volně dostupných stanic v SD i HD rozlišení, veškeré komerční programy v SD rozlišení a část z nich i v HD. Výsledkem je poměrně pestrá programová nabídka, kterou má každý Němec k dispozici bez jakýchkoliv poplatků.
Nutno dodat, že díky blízkosti k Německu můžeme tyto výhody volného příjmu různých programů využívat i my zde v České republice. Příjem televizí z Německa přes satelit nám umožňuje sledovat i atraktivní sportovní přenosy bez placení – konkrétně jde o vybrané závody Formule 1, fotbalové zápasy UEFA Europa League a Europa Conference League, německé fotbalové soutěže (highlighty Bundesligy, přímé přenosy z 2. Bundesligy a 3. ligy), hokejové přenosy (Servus Hockey Night), ale i mezinárodní podniky a světové i kontinentální šampionáty ve fotbale, v hokeji, v házené, atp.
Mimochodem, důležitost satelitu coby klíčové vysílací platformy si uvědomují i provozovatelé globálních streamingových platforem DAZN, Amazon Prime nebo Eurosport Player. Obsah, který ve většine jiných zemí můžete sledovat jen v on-line prostředí, mají Němci k dispozici i v podobě placených lineárních programů na satelitu. Touto cestou lze sledovat například sportovní programy DAZN1 a DAZN2, programovou pozici na satelitu měla i zmíněná služba Amazon Prime. A samotný Eurosport pro Němce vysílá takřka tucet satelitních eventových kanálů, které ožívají v době významných sportovních událostí.
A nemůžeme opominout ani fakt, přes satelit dodnes volně vysílá i německá verze panevropského kanálu Eurosport 1, a rovněž kanál SPORT1.de, který zejména o víkendech nabízí skutečně zajímavý program. Sportovní přenosy lze sledovat i na programech Servus TV DE, RTL a NITRO nebo na PRO 7 a PRO 7 MAXX.
Každý divák si v nabídce volně dostupných německých programů může najít to své, jen si musí dát tu práci a pořádně prohlédnout EPG jednotlivých stanic, díky čemuž může náhodně najít skutečné programové skvosty.
Za těchto okolností se ani nelze divit, že pro Němce je satelit stále ještě nejžádanější platformou pro příjem televizních programů. Navíc, v Německu nenarazíte ani na odpor při montování satelitní paraboly. Většina pronajimatelů bytů nebo jiných prostor vám instalaci bez problémů povolí. Satelitní programy jsou mnohdy i součástí společných televizních antén.
Doporučená související analýza z archivu: Satelitní příjem v ČR mírně stoupá, internetová televize však roste rychleji
Televizní příjem v Německu - kontinuální průzkum - rok 2021
-
Satelitní televize (SD + HD) / 17 milionů domácností - 45.7%
45.7%
-
Kabelová televize (digital + analog) / 15,58 mil. domácností - 41.9%
41.9%
-
Televize přes internet (IPTV) / 3,31 mil. domácností - 8.9%
8.9%
-
Terestrika (DVB-T + DVB-T2) / 1,33 mil. domácností - 3.5%
3.5%
Zdroj dat
Průzkum: Astra-TV Monitor 2021
Realizátor: Kantar
Základ pro výpočet podílů: 37,32 mil. domácností