Titulní fotografie pochází ze stránky produktu Sky Ticket od německého operátora Sky Deutschland. Screenshot je z webu Sky.de.Rozmach internetových televizních služeb a videa na vyžádání přináší jeden očekávaný fenomén. Ne každý divák využívající online službu za ní platí. V tomto případě se však nejedná o nelegální příjem, ale o zcela legální sdílení hesla ke službám, které umožňují sledování obsahu na více než jednom zařízení. Analytická agentura Ampere Analytics odhaduje, že na celém světě může být více než 50 milionů domácností, které tímto způsobem sledují předplatné, za které neplatí.
Sdílení placeného přístupu k online videoobsahu nutně neznamená, že dotyčný divák odmítá za obsah platit. Přibližně dvě třetiny „sdílečů“ tvrdí, že sami platí minimálně jedno předplatné k placené televizi. Prostřednictvím sdílení konta s někým cizím se však mohou dostat k obsahu, který „jejich“ původní služba nenabízí.
A zde se dostáváme k další komplikaci pro pay-tv operátory, a tou je přílišné tříštění a výrazný růst cen za vysílací práva. Standardně fungující operátor si mnohdy nemůže dovolit koupit víc než jednu nebo dvě opravdu atraktivní soutěže. Divák je tak nucen kombinovat nabídky od několika operátorů, pokud chce mít přístup k obsahu, na který byl kdysi zvyklý.
Hledání obsahu u různých operátorů se však neprojevuje pouze u exkluzivního sportovního obsahu. V západních zemích je velmi rozšířené především kvůli seriálové a filmové tvorbě, do které jednotliví poskytovatelé videoobsahu investují miliardy dolarů ročně. A nabízejí ji výhradně exkluzivně v rámci svých jednotlivých platforem. Divák tedy ví, že konkrétní seriál nebo obsah uvidí pouze na Netflixu a jiný atraktivní seriál může hledat například u Amazonu. Pokud ale chce pravidelně sledovat oba seriály, musí si zaplatit předplatné ke dvěma službám. Nebo za jistých okolností až ke čtyřem VOD službám. A to už může být problém, pokud jste opravdu příznivec kvalitní a zajímavé dramatické tvorby.
V západních zemích je sdílení přístupových hesel k různým online službám rozšířené především kvůli exkluzivní seriálové a filmové tvorbě, do které jednotliví poskytovatelé videoobsahu investují miliardy dolarů ročně. Divák tedy ví, že konkrétní seriál nebo obsah uvidí pouze na Netflixu a jiný atraktivní seriál může hledat například u Amazonu.
Pay-tv operátoři hledají možnosti spolupráce
Vraťme se však ke sportu. Konkrétní příklad z českého trhu – přenosy fotbalové Ligy mistrů a většinu zápasů domácí fotbalové Fortuna ligy lze sledovat výhradně u jednoho operátora, a tím je O2 TV. V praxi to však znamená, že abonenti této služby mohou být náchylnější sdílet své konto s někým jiným, kdo jim zase může poskytnout přístup ke sportovnímu obsahu z jiných služeb. Exkluzivita se v těchto situacích může paradoxně obrátit vůči tomu operátorovi, který ji využívá.
Proto poskytovatelé atraktivního obsahu v různých zemích hledají cesty, jak spolupracovat. Exkluzivita je sice pro operátory stále důležitá, ale vynaložené náklady na vysílací práva se nemusí vždy vrátit. Pokud se mezi sebou domluví víc hráčů, a začnou sdílet vysílací práva – a náklady – k nejatraktivnějším sportovním soutěžím, v dlouhodobém horizontu se to může ukázat jako výhodnější řešení.
Otázkou však zůstává, jak se mohou operátoři efektivně bránit vůči udílečům. Jednou z možností je zavedení cenově výhodného předplatného pro jedno, maximálně dvě zařízení tak, aby se zamezilo nadměrnému sdílení. Druhou možností jsou krátkodobé předplacené balíčky na k určitému typu obsahu tak, aby zájemce nemusel platit za celý měsíc, ale mohl si zaplatit například pouze 1 nebo 3 dny. V takovém případě by mohla poklesnout motivace některých diváků sdílet svá konta s někým jiným.
Citovaná agentura Ampere Analytics uvádí, že v posledních dvou letech počet sdílených kont vzrostl z 8 na 11 procent. Jedná se však o hrubý odhad na základě série kontinuálních výzkumů. Bude ovšem zajímavé sledovat, jaký dopad na sdílení bude mít současná koronavirová krize. Část domácností totiž bude přinucena optimalizovat své náklady. A to může v konečném důsledku znamenat i nárůst sdílení případně nárůst neautorizovaného příjmu.
Doporučená analýza: Pro diváka placené televize není důležitá jen exkluzivita, ale především kvalita
Inspirací pro tento článek byl text na webu Broadband TV News.