Podívejme se, jaké další zajímavé události může přinést letošní rok 2022. Už nyní je jasné, že v průběhu léta vznikne na českém trhu minimálně jeden velmi atraktivní sportovní kanál. Zřejmě dojde k určitým změnám ve fungování služby zpětného zhlédnutí u internetových služeb placené televize. A rovněž bude zajímavé sledovat vývoj vztahů mezi operátory placené televize a největšími komerčními stanicemi.
1) Zpětné zhlédnutí zůstane u drtivé většiny TV programů bez omezení
Z pohledu diváka však bude nejzásadnější změnou právě fungování služby zpětné zhlédnutí, která by měla doznat určitých změn prakticky u všech operátorů na trhu. Iniciátorem těchto změn je zejména televizní skupina Prima, která tlačí na pay-tv operátory, aby zablokovali možnost přetáčení reklam v jejím vysílání. O tomto problému jsme psali už několikrát, výsledná podoba kompromisu mezi Primou a operátory však zatím není veřejně známa.
Jisté je jen to, že společnosti působící na televizním trhu se budou muset přizpůsobit tomuto novému trendu. Prozatím je známé pouze rámcové východisko, že operátoři mohou dát svým klientům možnost připlatit si za přetáčení reklam. Je však otázkou, zda diváci budou ochotni za podobnou službu platit ještě něco navíc.
Je totiž velmi pravděpodobné, že většina diváků odmítne platit za přetáčení reklam, a raději budou sledovat ty programy, kde bude přetáčení i nadále zdarma. Druhou možností je individuální nahrávání pořadů z vysílání TV Prima prostřednictvím lineárních platforem. V takovém případě nemá operátor placené televize možnost přetáčení zablokovat.
Uvidíme tedy, na čem se jednotlivé strany dohodnou. Zatím lze předpokládal, že funkce zpětného zhlédnutí zůstane zachována u drtivé většiny nabízených TV stanic.
Většina diváků zřejmě odmítne platit za přetáčení reklam, a raději budou sledovat ty programy, kde bude přetáčení veškerého vysílání i nadále zdarma. Funkce zpětného zhlédnutí však zůstane bez omezení zachována u drtivé většiny nabízených TV stanic.
2) Nový sportovní kanál v podání Skylinku?
Už delší dobu je známé, že vlastník placené televize Skylink, nadnárodní skupina CANAL+, je exkluzivním držitelem vysílacích práv k ostrovnímu fotbalu pro nejbližší tři sezóny. Majitel Skylinku získal pro Českou a Slovenskou republiku skutečný klenot v oblasti fotbalových práv – anglickou Premier league. A je zřejmé, že s tímto produktem hodlá oslovit sportovní fanoušky a ještě více posílit svou pozici na obou trzích, kde pod značkou Skylink působí.
Zápasy Premier league lze nyní sledovat na programu Premier Sport 1, který je v nabídkách operátorů O2 TV, T-Mobile TV a Telly. Tyto tři značky spolupracují a přináší svým divákům exkluzivní produkt. Od sezóny 2022/23 však přenosy Premier league přejdou pod Skylink, a je otázkou, zda se tak stane na exkluzivní nebo ko-exkluzivní bázi.
Z tohoto pohledu lze prognózovat pouze to, že s největší pravděpodobností vytvoří Skylink nový sportovní kanál pro český a slovenský trh. Zkušenosti s tím už má v jiných zemích. Mnoho českých diváků zcela jistě zná programy CANAL+ Sport vysílající v Polsku. Vlastník Skylinku tak může vytvořit mutaci sportovního kanálu i pro ČR a SR, pokud bude chtít.
Nebo se Skylink může domluvit se svou konkurencí stejně tak, jako se to povedlo trojici O2, T-Mobile a Telly. V takovém případě by z toho těžili nejen klienti Skylinku, ale i dalších zúčastněných operátorů.
Každé řešení má své výhody i nevýhody, nicméně je jasné, že přesun práv k Premier league přinese zřejmě nejzajímavější „shake-up“ na českém trhu pay-tv.
3) Kolik zaplatí diváci za programy komerčních televizí?
Poslední bod této úvahy může tradičním televizním divákům připadat poněkud komický. Vždyť komerční televize jsou financovány z reklamy, a jsou tedy pro diváka dostupné zdarma. Proč by tedy diváci měli za jejich sledování platit?
Odpověď je přitom jednoduchá. Na televizním trhu už dlouhou dobu platí, že nic není zadarmo, a už vůbec ne program komerčních televizí. Za šíření přes anténu v DVB-T2 platí komerční televize operátorům multiplexu, a za šíření v kabelové televizi, na satelitu nebo přes internet zas platí operátoři televizím. Výsledkem je model, kdy diváci placených TV služeb platí určitou sumu za sledování TV Nova, TV Prima, a dokonce i TV Barrandov.
Letos se bude v rozhodující míře hrát o to, jak velká by tato suma měla být. Zda půjde ještě o stovky korun ročně, nebo zda se výsledná suma přiblíží k tísícům.
Zatím si dovolím prognózu, ze diváci by to letos na svých účtech za TV službu neměli výrazněji pocítit. Pay-tv operátoři jen velmi opatrně hýbou s cenami, a většina z nich si nemůže dovolit výraznější zdražení – už jen z konkurenčních důvodů. Pokud však bude cena za šíření TV Nova a TV Prima i letos stoupat, může to časem znamenat nutnost zvýšení cen i pro koncové zákazníky, tedy pro diváky.
Televizní trh námi v letošním roce 2022 připraví mnoho podnětů a námětů pro zajímavé články. O všem podstatném vás budeme i nadále informovat na TVKOMPAS.cz.