Před rokem skončila hudební televize VIVA. Mohla tato značka přežít?
VIVA dlouhou fungovala nezávisle. Globální mediální obr VIACOM ji koupil až poté co jí nedokázal efektivně konkurovat se svou vlastní globální značkou MTV. Už samotné spuštění televize VIVA dne 1. prosince 1993 bylo reakcí na to, že program MTV Europe nedával prakticky žádný prostor německé hudební tvorbě a soustředil se pouze na anglofonní publikum. MTV Europe tehdy vysílala centrální program z Londýna a německá verze byla spuštěna až v roce 1997 – mimo jiné i jako reakce na úspěch konkurenční VIVA TV.
Pokud jde o sledovanost, MTV v Německu po celou dobu tahala za kratší konec. V roce 2004 pak VIACOM v boji o sledovanost kapituloval a rozhodl se úspěšnější konkurencit koupit za necelých 400 milionů dolarů. Tehdy šlo o nejdražší akvizici VIACOMu mimo domovský americký trh.
Kritici tohoto kroku už tehdy předpovědeli, že akvizice výrazně ovlivní a omezí konkurenční prostředí na trhu hudebních televizí. V roce 2004 ještě neměli příznivci hudebních televizí přístup k online videoportálům typu YouTube a hudební televize byly jedinou možností, jak sledovat klipovou tvorbou. Obavy z omezení konkurence tedy byly namístě.
Definitivní zlom v dalším působení nastal v lednu 2018, kdy se VIACOM rozhodl vrátit program MTV Germany znovu do volného vysílání. Už tehdy bylo jasné, že tento krok se musí projevit i na fungování značky VIVA.
Konec VIVA TV umožmil 24hodinové vysílání německé verze Comedy Central
V prvních letech po akvizici dokázaly značky MTV a VIVA fungovat vedle sebe. VIACOM dokonce značku VIVA posílil tím, že ji exportoval na další evropské trhy a po určitou dobu (do roku 2007) ponechal i její druhý program VIVA Plus. Památnící si jistě vzpomenou i na kultovní alternativní televizi VIVA ZWEI. S koncem této značky však neměl VIACOM nic společného, tato televize skončila ještě před samotným převzetím.
Hlavní značka MTV byla tehdy doménou operátorů placené televize, zatímco VIVA vysílala volně. Určité změny však přišly po roce 2011, kdy VIVA byla nucena se začít o svou programovou pozici dělit s jinými projekty VIACOMu. Postupný vývoj dospěl v roce 2015 do fáze, kdy VIVA úplně vypustila lifestylové pořady a začala vysílat výhradně hudební videoklipy s minimem moderovaných bloků denně mezi 02:00 a 14:00. V této podobě vydržel program až do 31. prosince 2018.
Definitivní zlom v dalším působení nastal v lednu 2018, kdy se VIACOM rozhodl vrátit program MTV Germany znovu do volného vysílání. Už tehdy bylo jasné, že tento krok se musí projevit i na fungování značky VIVA. Ta se v posledních letech dělila o programovou pozici s Comedy Central a bylo jen otázkou času, kdy bude nahrazena. VIACOM nakonec v červnu 2018 oznámil, že tuto stanici ke konci roku zavře a rozšíří vysílání Comedy Central na 24 hodin denně.
V reakci na to podpořil další rozvoj volného vysílání MTV tím, že spustil druhý kanál s názvem MTV+. VIACOM tuto stanici prezentoval jako nový program, ve skutečnosti šlo o posunutou verzi vysílání MTV o jednu hodinu. VIACOM tím zároveň omezil působení dětského programu Nickelodeon na německém trhu, jelikož tento program přenechává svůj večerní vysílací čas právě stanici MTV+.
Ukončení vysílání programu VIVA bylo prezentováno jako snaha rozvíjet jiné značky VIACOMu na západoevropských trzích. Ve skutečnosti jde o přímý důsledek návratu MTV Germany na trh volně dostupné neplacené televize. VIACOM nechce mít dvě příbuzné značky cílící na stejné publikum, které jsou obě závislé na příjmech z reklamy. Proto jednu z nich zavřel.
V dobách nezávislého a konkurenčního fungování značek VIVA a MTV na německém trhu byla VIVA sledovanější. V roce 2004 pak VIACOM v boji o sledovanost kapituloval a rozhodl se úspěšnější konkurencit koupit za necelých 400 milionů dolarů. Tehdy šlo o nejdražší akvizici VIACOMu mimo domovský americký trh.