Poznámka: Platforma DVB-T2 láká menší televize. Ve čtvrtek startuje OK TV, a nemusí být poslední
Anténní platforma měla na českém trhu vždy extrémně silnou pozici, která souvisela s tím, že vysílání přes kabel se v 90. letech zdaleka nerozvíjelo takovým tempem jako v sousedních zemích. Většina diváků si historicky vystačila s nabídkou anténního příjmu, a to dokonce i v dobách analogových, kdy velká část domácností měla k dispozici pouze programy ČT 1, ČT 2 a Novu.
Rozvoji terestriky však významně pomohl přechod na digitální platformu DVB-T, a následná liberalizace trhu, kdy se terestrické vysílací licence staly de facto nárokovatelné. Tím započal i první výraznější „boom“ terestrického vysílání, kam se chtěla zařadit každá nová televizní stanice bez ohledu na to, zda pro ní měl tento způsob šíření ekonomický smysl. Proto jsme byli v prvních letech DVB-T svědky několika projektů, které buďto získaly licenci ale nevznikly, nebo i začaly vysílat, ale za šíření signálu neplatily.
Do první kategorie projektů, které nikdy nezačaly vysílat, lze zařadit například někdejší celoplošný kanál původně regionálních televizí RTA, a jejich sesterskou stanici TV7 nebo plnoformátovou Febio TV známého režiséra Fera Feniče.
Samozřejmě, není nic špatného na tom, když někdo získá vysílací licenci, a následně vyhodnotí, že by nedokázal vysílání uživit. To byl případ soukromé zpravodajské stanice Z1, která zahájila vysílání, ale po několika letech ho ukončila – podle dostupných informací bez dluhů – jen z důvodu, že majitelé ji odmítli dále dotovat. Právě tak by měl přemýšlet dobrý hospodář.
Vznikla však i řada televizí, které si na drahé terestrické šíření troufly, a následně ukončily svou existenci v dluzích. Do této kategorie lze zařadit lifestylové televize Public TV nebo Active TV, a několik dalších pokusů o lifestylové nebo produktové programy.
V roce 2024 se lze domnívat, že majitelé televizí už mají lepší představu o tom, zda mohou dlouhodobě dovolit terestrické šíření. Dobrou zprávou je, že se do terestriky pustily i původně placené televizní skupiny, které tento typ šíření pojaly jako své promo.
Nová vlna zájmu
Nyní však přichází další vlna zájmu o terestrické šíření, která průběžně přináší nové bezplatné programy. V roce 2024 se však lze domnívat, že jejich majitelé už mají lepší představu o tom, zda si toto šíření mohou dlouhodobě dovolit. Dobrou zprávou je, že se do terestriky pustily i původně placené televizní skupiny, které tento typ šíření pojaly jako své promo.
Díky tomu lze přes anténu sledovat například zajímavý program Paramount Network skupiny Paramount (původně Viacom), která v placených platformách provozuje například programy Nickelodeon nebo MTV. Součástí anténního příjmu je i program Spektrum Home od skupiny AMC Networks, která je známá díky svým sportovním programům Sport1 a Sport2 nebo kvalitní filmové a seriálové televizi AMC Channel.
A svůj bezplatný program provozuje i jedna z největších mezinárodních mediálních skupin Warner Bros Discovery, která k bohatému portfoliu svých placených stanic přidala i neplacenou Warner TV.
Pokud se v terestrickém vysílání angažují velké mediální skupiny, je téměř jisté, že jejich programy se dokážou uživit, a zaplatit i tento způsob šíření. Bude však zajímavé sledovat, jak moc se bude dařit novým nezávislým projektům typu Sporty TV, OK TV nebo dalším stanicím, které uvažují o terestrickém šíření. Pokud totiž nejste součástí velké mediální skupiny, máte mnohem náročnější pozici, a nemůžete příliš spoléhat na příjmy z placeného vysílání.
Klíčovým pilířem financování těchto stanic tak budou příjmy z reklamy, které se jim podaří získat. Český televizní trh – zvláště trh terestrických televizí – je však poměrně saturovaný, a každý menší hráč to bude mít velmi náročné, aby ufinancoval svůj provoz jen z reklamy a menších doplňkových příjmů.
Na příkladu původní televize Šlágr, a částečně i na příkladu televizní skupiny Barrandov můžeme vidět, jak to dopadá, když některá stanice přecení své síly, a setrvá v terestrice i tehdy, když na to její příjmy nestačí.
Můžeme držet palce „novému Šlágru“, novému spolumajiteli TV Barrandov, i několika dalším projektům, aby se jim v dalších letech dařilo lépe.
Pokud se v terestrickém vysílání angažují velké mediální skupiny, je téměř jisté, že jejich programy se dokážou uživit, a zaplatit i tento způsob šíření. Bude však zajímavé sledovat, jak moc se bude dařit novým nezávislým projektům typu Sporty TV, OK TV nebo dalším stanicím, které uvažují o terestrickém šíření. Pokud totiž nejste součástí velké mediální skupiny, máte mnohem náročnější pozici, a nemůžete příliš spoléhat na příjmy z placeného vysílání.