Poznámka k zastavení příprav veřejnoprávního rádia Lidovka
Vedení Českého rozhlasu oznámilo zastavení příprav ke spuštění nového okruhu s pracovním názvem Lidovka, důvodem by měl být nedostatek financí na spuštění a provoz nové stanice. Generální ředitel rozhlasu René Zavoral oznámil členům Rozhlasové rady, že ve strategii rozvoje do roku 2027 nepočítá se spuštěním nových stanic. Podrobnosti jsou k dispozici na webu Digitální rádio.
Tato informace je nicméně překvapivá, jelikož o novém veřejnoprávním rádiu Lidovka se mluvilo minimálně od loňského listopadu. A podle některých archivních textů na webu ČRo mělo jít o projekt nízkonákladový, tedy v podstatě o automatizovaný hudební program s minimálními údržbovými nebo provozními náklady. Z tohoto pohledu je přinejmenším zvláštní, že by vedení rozhlasu nedokázalo najít v rozpočtu peníze na podobnou nízkorozpočtovou stanici, zvláště když dokáže provozovat některé výrazně dražší a rovněž čistě digitální kanály – například okruh Radiožurnál Sport nebo Radio DAB Praha.
Chápu, že z pohledu potenciální posluchačské skupiny jsou zmíněné dvě stanice pro Český rozhlas mnohem důležitější. Jenomže připravované Rádio Lidovka mělo mířit především mezi důchodce, a ti jsou zase jednou z klíčových posluchačských skupin, kterou veřejnoprávní rozhlas obsluhuje. Tito posluchači mají omezené možnosti jak najít vhodnou programovou alternativu u soukromých rádií. Proto bylo přirozené, že Český rozhlas hodlal starší generaci oslovit i prostřednictvím samostatné celoplošně vysílající digitální stanice s velmi tradiční hudbou.
Z pohledu starších posluchačů je tedy škoda, že nový program zatím nevznikne. Vedení rozhlasu však mohlo uvést přece jen o něco uvěřitelnější důvod než je nedostatek financí.
Chápu snahu generálního ředitele připomínat politikům, že výše koncesionářského poplatku je nedostatečná. Mám však problém uvěřit tomu, že by Český rozhlas byl v tak špatné ekonomické situaci, aby si nemohl dovolit spuštění ještě jednoho nízkonákladového hudebního programu bez moderace.
Připravované rádio s pracovním názvem „Lidovka“ mělo mířit především mezi důchodce. Ti jsou jednou z klíčových posluchačských skupin, kterou veřejnoprávní rozhlas obsluhuje. Starší posluchači mají omezené možnosti jak najít vhodnou programovou alternativu u soukromých rádií.