Popularita lineární televize se postupně vrací, tvrdí jedna studie
Tradiční televize je z obsahového hlediska stále ještě schopna konkurovat streamingovým službám. Děje se tak navzdory tomu, že běžné televizní stanice produkují podle slov některých streamingových marketérů jen „druhotřídní zábavu“ ve srovnání s největšími streamingovými službami.
Může on-line streaming videa na vyžádání skutečně v nejbližších letech vytlačit lineární televizi, tak jak se obecně předpokládalo? Na trhu je aktuální studie Conquering Content od Hub Entertainment Research, která tvrdí, že tradiční televizní obsah ještě ani zdaleka nemá své nejlepší dny za sebou. Tato studie sleduje chování spotřebitelů při konzumaci televizního obsahu již od roku 2015. Nyní poprvé po dvou letech zaznamenala nárust popularity tradiční televize ve srovnání se streamingovými službami na vyžádání.Letošní vydání studie tvrdí, že necelé tři čtvrtiny respondentů, tedy možných televizních diváků uvedlo, že v posledním roce objevily zajímavý pořad v televizi, který nyní buďto sledují pravidelně v televizi, nebo jej vyhledávají prostřednictvím on-line streamingu. K tomuto konstatování se přihlásilo 71 procent respondentů. I když to samozřejmě neznamenaá, že by popularita streamingu coby technologie klesala, přináší to jiný zajímavý aspekt, konkrétně preferenci obsahu.
Znamená to, že tradiční televize je z obsahového hlediska stále ještě schopna konkurovat streamingovým službám. Děje se tak navzdory mnohokrát vyslovenému konstatování, že běžné televizní stanice produkují podle slov některých streamingových marketérů jen „druhotřídní zábavu“ (second tier entertainment) ve srovnání s největšími streamingovými službami.
Dlouhodobě sice platí, že streamingové platformy mají výrazně vyšší produkční rozpočty a jsou schopné vyprodukovat mnohem výpravnější seriály než tradiční televize. I přesto ale tradiční televizní společnosti těží z dlouhodobě budovaných tržních pozic, a mohou své publikum udržet i v silné konkurenci on-line platforem. A jak ukazuje zmíněný průzkum, mohou dokonce získat nové diváky z řad „přesvědčených streamerů“.
Tradiční televizní společnosti za tento efekt vděčí zejména faktu, že samy vstupují do světa streamingu. Zejména v Americe platí, že téměř každá volně vysílající televizní společnost má i svou vlastní streamingovou službu. A své on-line platformy postupně zakládají i kabelové televizní stanice, případně regionální televize.
Další zajímavý údaj z průzkumu hovoří o tom, že popularita tradiční televize vzrostla z historicky nejnižší hodnoty 15 procent naměřené v roce 2021 na nynějších 21 procent z letošního roku. Tento údaj je nicméně zkreslený, jelikož nezkoumá preference diváků podle technologických platforem, nýbrž podle jiných, velmi široce nastavených kritérií. Proto tradiční televize v tomto měřítku výrazně zaostává. Pokud bychom se však na divácké preference podívali čistě technologicky, zjistíme, že lineární televize bude dominovat u dvou třetin diváků.
Letošní vydání studie tak přináší především jeden velmi zajímavý poznatek. Tradiční televize získává zpět potenciál zaujmout i ty diváky, kdo se od ní odvrátili čistě k streamingovým službám. Budoucnost je tedy pro lineární televizi stále ještě poměrně růžová.
Dlouhodobě sice platí, že streamingové platformy mají výrazně vyšší produkční rozpočty a jsou schopné vyprodukovat mnohem výpravnější seriály než tradiční televize. I přesto ale tradiční televizní společnosti těží z dlouhodobě budovaných tržních pozic, a mohou své publikum udržet i v silné konkurenci on-line platforem.