Podíl placené televize dle ATO a Atmedia se zvýšil na 50 procent českých domácností
Podíl placené televize stoupá i v České republice, navzdory původně opačným prognózám. V ČR je totiž poměrně bohatá nabídka volně dostupných programů přes DVB-T a DVB-T2. Ukazuje se však, že pro značnou část diváků je důležitá mnohem širší programová nabídka, jen volně dostupné programy jim nestačí.
Mediální zastupitelství Atmedia, které reprezentuje především tematické placené stanice na reklamním trhu, přichází se zajímavou statistikou. Až polovina českých domácností má podle kontinuálního výzkumu Asociace televizních organizací přístup k placené televizi. Satelitní, kabelová nebo internetová televize představuje dle Atmedia hlavní zdroj TV příjmu až pro 50 procent českých domácností. Tato hodnota naznačuje, že i v České republice se postupně překlápí trend od neplaceného TV příjmu k placeným programům.„Počet českých domácností, které platí za příjem televizního vysílání, neustále roste. Již 50 % z nich má jako hlavní zdroj televizního vysílání některou z platforem placené televize. Z výsledků Kontinuálního výzkumu Asociace televizních organizací, na něž upozornila společnost Atmedia, vyplývá, že 21,3 % českých domácností využívá satelitní televizi, 15,5 % kabelovou televizi a 13,0 % IPTV. Narůstá rovněž zájem o tematické televizní stanice,“ uvádí agentura Atmedia v tiskové zprávě.
Z posledních dostupných výsledků Kontinuálního výzkumu Asociace televizních organizací za období od 3. čtvrtletí 2019 do 1. čtvrtletí 2020 vyplývá, že počet českých domácností, které sledují převážně televizní stanice šířené volně, klesl na zhruba 50 %. Stále je však vyšší než v okolních státech.
Diváci v okolních zemích dávají přednost placeným programům. Dalo by se říct, že nabídky pay tv operátorů v okolních zemích dominují. Například v Německu sleduje televizní stanice prostřednictvím satelitních, kabelových nebo IPTV operátorů 98 % domácností, v Rakousku je to 94 % a na Slovensku 88 % domácností. Všechny tři zmíněné země vysílají placené programy i v kódovaném režimu prostřednictvím terestrických sítí DVB-T2.
Z výsledků Kontinuálního výzkumu Asociace televizních organizací vyplývá, že 21,3 % českých domácností využívá satelitní televizi, 15,5 % kabelovou televizi a 13,0 % IPTV.
Doporučená analýza: Platby za komerční televize mohou časem u operátorů i jejich diváků narazit
Čeští diváci mají velký výběr volně dostupných stanic. Placená televize však vyniká ještě širší nabídkou programů
Nyní se však ukazuje, že podíl placené televize stoupá i v České republice, navzdory původně opačným prognózám. V ČR je totiž poměrně bohatá nabídka volně dostupných programů přes DVB-T a DVB-T2. Ukazuje se však, že pro značnou část diváků je důležitá mnohem širší programová nabídka, jen volně dostupné programy jim nestačí. Z okolních zemí se České republice v tomto trendu nejvíce blíží Polsko, kde má placenou televizi 64 % domácností.
„Zvýšení počtu domácností s placenou televizí může souviset s přechodem z DVB-T na DVB-T2. V souvislosti s ním se Češi rozhodují, zda si zakoupí set-top-box, nebo novou televizi, a zda budou nadále sledovat jen volně šířené televizní stanice, či dají přednost nabídce některého z operátorů placené televize,” vysvětluje Pavel Müller, Head of Research & Marketing společnosti Atmedia.
S nárůstem počtu domácností, které využívají placenou televizi, se mezi diváky zvyšuje i zájem o tematické televizní stanice. Ten zaznamenala také společnost Atmedia, v jejímž portfoliu jsou převážně TV stanice zapojené do oficiálního elektronického měření sledovanosti. Celé tři čtvrtiny těchto stanic najdou diváci pouze v nabídce placených operátorů.
„Podíl Atmedia vzrostl za poslední rok o 16 %. Nyní dosahuje průměrně 4,5 % v cílové skupině diváků od 15–69 let, což je nejvíce v historii této společnosti,“ doplňuje Pavel Müller. Podle něj stojí za tímto nárůstem jak rozšíření portfolia, tak zvýšení sledovanosti zastupovaných stanic. Tematické stanice z portfolia Atmedia osloví každý měsíc přes 5,3milionů diváků starších 4 let.
„Podle našich údajů se při pohledu na vývoj sledovanosti měřených TV stanic zvyšuje především zájem o filmové a seriálové TV stanice. Podíl na sledovanosti některých z těchto tematických stanic vzrostl za poslední rok i dvojnásobně. TV stanice AMC, AXN, CS Film, Film+, FilmBox a JOJ Cinema, které najdou čeští diváci jen u placených operátorů, společně měsíčně osloví 2,3 milionů lidí,” dodává Pavel Müller z Atmedia.
Obdobně roste také televizní sledovanost dokumentárních stanic, přičemž CS History, CS Mystery, Discovery Channel, National Geographic a Spektrum společně každý měsíc osloví 1,9 milionu diváků.
Další informace: Platby za televizi prostřednictvím mobilního účtu mohou výrazně pomoci pay-tv operátorům
Příjem televizního vysílání v podílech platforem
- Neplacená terestrická televize: 40-60 % podle dlouhodobých odhadů
- Podíl neplacené televize podle odhadů Atmedia: kolem 50 %
- Podíl placené satelitní, kabelové a internetová televize: 49,8 % podle výzkumu ATO
- ::: Podíl satelitního příjmu: 21,3 %
- ::: Podíl kabelové televize: 15,5 %
- ::: Podíl internetových TV služeb: 13,0 %
Počet českých domácností, které platí za příjem televizního vysílání, i nadále roste. Již téměř 50 % z nich má jako hlavní zdroj televizního vysílání některou z platforem placené televize. Z výsledků Kontinuálního výzkumu Asociace televizních organizací, na něž upozornila společnost Atmedia, vyplývá, že až 49,8 % českých domácností využívá nabídky operátorů placené televize.
* Zdrojem dat je Kontinuální výzkum Asociace televizních organizací, data po analýze poskytla novinářům agentura Atmedia.