Počet klientů IPTV a OTT ve střední a východní Evropě se může až ztrojnásobit
Odhad Digital TV Research je velmi konzervativní. Nominálni hodnoty mohou být výrazně vyšší. Pokud uvážíme jen český a slovenský trh, můžeme připočíst další 2 miliony domácností, které souhrnně využívají OTT služby od domácích poskytovatelů.
Popularita streamingových služeb ve střední Evropě by měla v následujících pěti letech výrazně růst. Analytická společnost Digital TV Research předpokládá, že ve střední a východní Evropě se počet klientů IPTV a OTT služeb zdvojnásobí do roku 2025. V konkrétních číslech to znamená, že za pět let by národní a nadnárdní operátoři v těchto zemích měli mít přibližně 26 milionů platících klientů. Pokud bychom se drželi konzervativnějšího odhadu, počet klientů by měl překročit 20-21 milionů. To je dvojnábek oproti nynějšímu stavu.Operátoři ve všech zemích střední a východní Evropy včetně Ruska mají dnes přibližně 10,2 mil. abonentů. Největším z tohoto pohledu je polský trh, kde IPTV a OTT služby využívá až 5 milionů domácností. Na druhém místě je Rusko s 4,8 miliony aktivních předplatných. Podle prognózy však bude IPTV a OTT v Rusku růst rychleji než v Polsku a Rusko se tak stane největším trhem i co do počtu aktivních předplatných.
Odhad Digital TV Research ohledně aktivních předplatných je přitom velmi konzervativní. Nominálni hodnoty totiž mohou být výrazně vyšší. Pokud uvážíme jen český a slovenský trh, můžeme připočíst další až 2 miliony domácností, které souhrnně využívají OTT služby od domácích poskytovatelů, především od Skylinku, O2 TV, Telly nebo od Slovak Telekomu.
Reálně může počet klientů IPTV a OTT služeb ve střední a východní Evropě být až trojnásobný oproti dnešku. Zejména na českém trhu je výrazný prostor k růstu, jelikož placená televize má zde nejnižší podíl ze všech okolních zemí.
Podobná situace je i v Maďarsku, kde počty aktivních předplatitelů jdou do milionů. Z tohoto pohledu je celkový počet abonentů ve střední a východní Evropě určitě vyšší než uváděných 10,2 mil.
Prognóza Digital TV Research se však soustřeďuje zejména na největší globální značky typu Netflix a Disney+ případně HBO Max. Pokud bychom do této prognózy zahrnuli pouze tyto provozovatele, aktuální hodnota 10,2 mil. by měla být přesná. Odhadovaný počet 26 milionů je z tohoto pohledu rovněž opodstatněný.
Reálně však může počet klientů IPTV a OTT služeb ve střední a východní Evropě být až trojnásobný oproti dnešku. Zejména na českém trhu je výrazný prostor k růstu, jelikož placená televize má zde nejnižší podíl ze všech okolních zemí. Počty abonentů tak mohou v nejbližších pěti letech výrazně růst.
Zajímavost: Nová videoslužba HBO Max nespoléhá jen na algoritmy. Filmy a seriály doporučují skuteční lidé