Placená televize ve Španělsku s rekordním počtem abonentů
Placenou televizi ve Španělsku sleduje podle nejnovějších dostupných dat přibližně 8.2 mil. abonentů. Z hlediska tržního podílu jsou sice placené služby v menšině, ovšem navzdory covidové pandemii se rekordní počet Španělů rozhodl pro placené TV služby.
Španělsko je v rámci západní Evropy velmi specifický trh. Navzdory faktu, že fotbal je tam už od 90. let takřka výhradně doménou placené televize, ta se dlouhodobě pohybuje ve stínu volně dostupných programů. Nicnémě koncem roku 2020 se jí podařilo přesáhnout magickou hranici 8.2 mil. abonentů, kteří sledují placené televizní služby. Při zohlednění faktu, že ve Španělsku je zhruba 19 milionů domácností, se podíl placené televize stále pohybuje jen těsně nad 40 procenty.To se může v nejbližších letech změnit mimo jiné i v důsledku pandemie Covid-19. Ta sice výrazně ovlivňuje spotřebitelské chování, ovšem významně stagnují i reklamní příjmy volně dostupných televizních programů. Vzhledem k této situaci je možné, že řada televizních společností bude nucena přehodnotit své působení a případně zkoumat možnost získání vyššího podíl příjmů z placené televize.
Španělé jsou – podobně jako Češi – velkými příznivci anténního televizního příjmu. Terestrická televize ve Španělsku má podíl 75 procent domácností, na kabelovou televizi a IPTV připadá 23 procent a zbytek využívá satelitní příjem. Terestrika je tedy motorem zájmu o televizní vysílání, ovšem pro samotné televize to znamená i velmi vysoké náklady za šíření signálu. Do budoucna tedy není vyloučeno, že některé televize přejdou z terestriky do placených platforem a využijí síly svých značek k nalákání diváků k přechodu na jiné formy televizního příjmu.
K podobné situaci došlo před časem i na Slovensku, kde jednička trhu TV Markíza opustila bezplatné terestrické vysílání a v komunikační kampani lákala diváky na služby pay TV operátorů. Markízu je nyní možné sledovat pouze v placených nabídkách. Do terestriky se sice vrátila, ovšem už jen v kódované formě za poplatek.
Kuriozita: Sportovní stanice s nejasným programem u vybraných přenosů