Placená televize v Evropě roste, koncem roku ji bude mít 262 mil. domácností
Na konci roku 2015 využívalo placené televizní nabídky zhruba 205 mil. domácností. Na konci letošního roku 2018 se tato hodnota zvýší na 262 mil. domácností, což indikuje růst zhruba o třetinu.
Tradiční pay-tv operátoři získali v posledních třech letech zhruba 8 milionů nových klientů a nyní se počet domácností s placenou televizí odhaduje na 186 milionů. Významným motorem růstu je Subscription Video on Demand (SVoD). Tyto služby momentálně využívá zhruba 76 mil. domácností.
Pod pojmem SVoD si můžeme představit různé zpoplatněné videotéky (Netflix, Amazon, v českém případě VOYO) nebo živou placenou televizi dostupnou online (různé OTT služby). Většina tradičních operátorů placené televize vedle běžných balíčků nabízí svým divákům i SVoD/OTT službu.
Celý segment placené televize v Evropě může v nejbližších letech očekávat příjmy ve výší až 50 miliard dolarů. Tradiční pay-tv operátoři získají z této sumy 36 miliard.
Celý segment placené televize v Evropě může v nejbližších letech očekávat příjmy ve výší až 50 miliard dolarů. Tradiční pay-tv operátoři získají z této sumy 36 miliard. V tomto případě však jde pouze o hrubý odhad. Z příjmů operátorů placené televize získávají značnou část i provozovatelé placených TV stanic, kteří za tyto prostředky nakupují exkluzivní sportovní nebo filmová práva.
Postupný očekávaný růst podílu placené televize na úkor volně dostupných platforem významným způsobem ovlivní i cenu nejatraktivnějších sportovních práv v následujícím období. Na platbách od operátorů placené televize je postaven byznys model nejvýznamnějších sportovních soutěží světa – především fotbalové Ligy mistrů, anglické Premier league nebo vybraných zámořských soutěží.
Jiný nedávný průzkum společnosti SES Video ukázal, že diváci placených TV služeb jsou ochotni platit vyšší částku než v minulosti.
Na nejnovější studii o počtu domácností využívajících placenou televizi upozornil na Twitteru i ředitel regulace Českých Radiokomunikací Marcel Procházka. Ten poukazuje na možný klesající počet domácností využívajících tradiční pay-tv služby. Přiložený graf ale naopak ilustruje růst tradiční placené televize i ve východní Evropě ze 79 mil. domácností v roce 2015 na 81 mil. domácností v roce 2018. V roce 2017 byla sice tato hodnota ještě vyšší, ale vývoj v letech 2015-2018 nelze vnímat jako pokles.
Právě příklon diváků směrem k placené televizi dobře ilustruje proč se většina atraktivních sportovních soutěží rovněž přesouvá stahuje z neplacené na placenou televizi. Výjimkou z tohoto pravidla je pouze německý trh, kde tamní operátoři a televize bojují o diváka i prostřednictvím neplacených programů. Díky tomu můžete na volně dostupných německých televizích sledovat řadu atraktivních sportovních přenosů, za které se jinde platí.