Placená satelitní televize stoupla o 35%, novináři ale vidí třetinový pokles
ČTÚ zpětně porovnává data z let 2012-2017, přičemž nezohledňuje změny na trhu TV operátorů satelitní televize, kde se z velké skupiny „neplatících účastníků“ stali platící klienti.
Například Televizní web dlouholetého mediálního odborníka Jana Potůčka přímo v titulku informoval o poklesu zájmu o placenou televizi celkově o 11 procent, přičemž satelit měl podle něj ztratit až třetinu klientů. Bližší pohled na data ale ukazuje zcela jiný vývoj. Zájem o placenou satelitní televizi naopak výrazně vzrostl – dle dostupných údajů až o 35 procent.
„Na konci roku 2012 měl placený satelit cca 770 tisíc předplatitelů, všechny placené služby 1,6 miliónu. Na konci roku 2017 měl placený satelit 1170 tisíc předplatitelů, všechny placené služby 2,1 miliónu,“ uvedl šéf největšího poskytovatele placené televize přes satelit v ČR Jaromír Glisník. Jeho vyjádření se objevilo přímo v diskuzi pod článkem na Televizním webu. Šéf portálu Jan Potůček mu jen stručně vzkázal, ať si to pořeší s ČTÚ, neboť jsou to jejich data.
Problém celé statistiky je v nekritickém srovnání minulých a současných dat ze strany úřadu. ČTÚ zpětně porovnává data z let 2012-2017, přičemž nezohledňuje důležitý aspekt transformace satelitní televize v ČR z neplacené na placenou platformu.
ČTÚ nerozlišuje placenou a neplacenou satelitní televizi
Skutečnost je ovšem taková, že ČTÚ ve své zprávě nijak nerozlišuje placenou a neplacenou satelitní televizi. Úřad se jen pokusil zmapovat vývoj účastníků televizních platforem podle dat, které má k dispozici. Zdrojem je Elektronický sběr dat, jehož prostřednictvím podávají televizní operátoři reporty o počtech svých klientů nebo přípojek.
Problém celé statistiky je v nekritickém srovnání dat ze strany úřadu. ČTÚ zpětně porovnává data z let 2012-2017, přičemž nezohledňuje důležitý aspekt transformace satelitní televize v ČR z neplacené na placenou platformu.
V roce 2012 bylo možné sledovat české televizní programy přes satelit prakticky zdarma (tedy bez měsíčního poplatku) prostřednictvím karet CS Link a Skylink. V následujících letech však došlo k zavedení tzv. Servisního poplatku, který větší část programů zpoplatnil. Tento krok měl za následek, že část diváků přestala zadarmo sledovat české televizní programy přes satelit. Ti, kdo zůstali a byli ochotni platit pravidelný poplatek, se však stali klienty placené televize.
Další informace: ČTÚ zjistil pokles satelitního příjmu v ČR. Údaje však nesedí s realitou
Statistiky účastníků satelitní televize z let 2012 a 2017 nejsou jednoduše srovnatelné
Jaromír Glisník ve vyjádření pro TVKOMPAS.cz potvrdil, že jeho platforma podávala úřadu report o všech svých aktivních klientech, včetně těch, kdo měli přístupovou kartu bez měsíčních poplatků. Drtivá většina klientů Skylinku tehdy byli neplatící účastníci. Na podzim 2012 ovšem došlo k postupnému zavedení servisního poplatku, vždy 24 měsíců po registraci příslušné karty.
Tím pádem počet platících „účastníků“ v letech postupného uplatňování Servisního poplatku rostl. Zároveň ovšem taky rostl počet těch, kteří jej v příslušném termínu neuhradili a byli odpojeni. „Odpojené účastníky samozřejmě ČTÚ nereportujeme,“ uvedl Jaromír Glisník.
V praxi to znamená, že statistiky počtu satelitních „účastníků“ z let 2012 a 2017 nelze vzájemně srovnávat. V roce 2012 totiž byl v systému ČTÚ evidován až 1 milion „neplatících satelitních klientů“, zatímco v roce 2017 už byl počet neplatících klientů prakticky na nule – jinými slovy, většina klientů přešla na placenou satelitní službu.
Z tohoto důvodu nelze ze zprávy ČTÚ vyvozovat pokles zájmu o placenou televizi tak jako to udělal Televizní web. Placená satelitní televize nestagnuje – naopak získala cca 400 tisíc nových klientů právě díky tzv. servisnímu poplatku. Zavedení tohoto poplatku sice vyvolalo řadu kontroverzí, ale faktem je, že díky tomu došlo k výraznému nárůstu účastníků placené televize.
Zavedení servisního poplatku způsobilo, že část diváků přestala zadarmo sledovat české televizní programy přes satelit. Ti, kdo zůstali a byli ochotni platit pravidelný poplatek, se však stali klienty placené televize.