Pár slov k odchodu Jaromíra Glisníka ze Skylinku a M7 Group, a poděkování
Pan Jaromír Glisník je známý svým velmi vstřícným chováním k novinářům. Touto cestou bych mu i já rád osobně poděkoval za otevřený, a pracovně velmi korektní vztah, který jsme si v průběhu posledních let vybudovali. A věřím, že se v budoucnu potkáme na některé z mediálních konferencí, kde právě jeho názory a myšlenky mohou být velmi cenné, zvláště když se bude vyjadřovat z pozice nezávislého konzultanta.
Známý manažer z prostředí placené televize, člen představenstva největšího satelitního a pay-tv operátora na českém trhu, opouští k 30.6.2024 společnost M7 Group provozující služby Skylink a freeSAT. Jaromír Glisník odchází z vůdčí pozice společností spojených se značkou Skylink po 17 letech. Hodlá se plně zaměřit na vlastní poradenskou a konzultační společnost. Jeho firma J61 Partner není v této oblasti žádným nováčkem, funguje již od roku 2012, a v dalším období bude určitě cenným partnerem pro jednotlivé účastníky na televizním trhu.Jaromír Glisník byl u všech významných milníků, kterými přešla satelitní služba Skylink. Původní název této společnosti byl Trade & Technology, a v nultých letech ji znali prakticky všichni příznivci satelitního příjmu v České republice a na Slovensku. Společnost svůj název později zjednodušila na TradeTec, a následně se pod značkou Skylink vyprofilovala jako největší poskytovatel placeného satelitního příjmu na českém a slovenském trhu.
Pan Glisník byl u adaptaci značky Skylink pro český trh, a nakonec vedl i přerod platformy z původně neplacené na placenou. Služba Skylink totiž nejprve figurovala jako technologický partner pro české a slovenské televize. a zajišťovala jim možnost vysílat jejich programy pro satelitní diváky formou kryptovaného satelitního vysílání. Platforma Skylink tehdy divákům poskytována možnost satelitního příjmu českých a slovenských programů za vstupný poplatek několika tisíc korun.
Situace se změnila po roce 2011, kdy české komerční televize začaly postupně od operátorů požadovat poplatky za šíření svých programů, tzv. carriage fees. Tyto poplatky jim platí prakticky každý divák satelitních, kabelových, a IPTV operátorů prostřednictvím svého operátora. Navzdory všeobecnému přesvědčení, že komerční televize vysílají „zadarmo“ je totiž současná realita přesně opačná. Pro komerční televize jsou přímé poplatky od diváků satelitní, kabelové a internetové televize již velmi důležité, a v podstatě tvoří desítky procent jejich příjmů.
Komerční televize sice vysílají přes anténu formálně bezplatně, ovšem za toto vysílání platí stovky milionů korun provozovatelům DVB-T2 multiplexů. Pokud jde o satelitní, kabelové a internetové operátory, tam televize naopak inkasují poplatky od těchto operátorů. Jinými slovy, pokud máte doma placenou televizi, platíte i Nově, Primě a dalším televizím za to, že je můžete sledovat. Bez ohledu na to, zda se na ně díváte.
I to byl jeden z důvodů, proč musel Skylink postupně zavést tzv. „Servisní poplatek“, a pak jej i pravidelně zvyšovat. Nakonec zavedl i placené základní programové balíčky. Osobně se domnívám, že pan Glisník se s tímto krokem původně vnitřně neztotožňoval, nicméně právě on ze své pozice musel zavedení těchto poplatků vysvětlovat a obhajovat v médiích. Zavedení poplatků bylo totiž jedinou možností, jak udržet v chodu finančně náročný provoz satelitní platformy, a nakonec i vyhovět stále rostoucím finančním požadavkům komerčních televizních společností.
Skylink se pod vedením pana Glisníka stal největším pay-tv operátorem na českém a slovenském trhu. Operátor následně odkoupil a začlenil pod sebe i konkurenční společnost freeSAT.
Pan Glisník je zároveň známý i svým velmi vstřícným chováním k novinářům. Touto cestou bych mu i já rád osobně poděkoval za otevřený, a pracovně velmi korektní vztah, který jsme si v průběhu posledních let vybudovali. A věřím, že se v budoucnu potkáme na některé z mediálních konferencí, kde právě jeho názory a myšlenky mohou být velmi cenné, zvláště když se bude vyjadřovat z pozice nezávislého konzultanta.