Operátoři jednají o nových kontraktech s Primou. Musí počítat s výrazným zdražením
Vzhledem k důvěrnosti není možné uvést konkrétní hodnoty ani míru zdražení, rámcově by však mohlo jít o desítky procent, v případě IPTV/OTT prý dokonce o vyšší desítky procent. Tuto informaci potvrdilo našemu webu několik pay-tv operátorů, které jsme oslovili, ovšem pod podmínkou anonymity. Prostor k vyjádření jsme poskytli i samotné televizní skupině Prima. Ta však nemohla poskytnout bližší komentář s odůvodněním, že tyto informace podléhají obchodnímu tajemství.
V tuto chvíli můžeme jen uvést to, co se nám podařilo zjistit z neformálních rozhovorů s některými operátory. Nové distribuční smlouvy s Primou by měla letos podepsat většina významných pay-tv operátorů na českém trhu včetně několika větších společností. Právě výsledek těchto jednání s největší pravděpodobností určí další vývoj cen za volně šířené stanice v placených nabídkách.
Prima se pokouší o zvýšení cen pro pay-tv operátory navzdory tomu, že své programy vysílá přes anténu zdarma, a to dokonce v HD rozlišení 1280×720. U kabelových, satelitních a internetových TV operátorů umožňuje vysílání až ve Full HD rozlišení 1920×1080. Ovšem z praktického hlediska není mezi oběma rozlišeními podstatný rozdíl. Na televizích s menší úhlopříčkou do 32 palců je totiž kvalita obrazu programů TV Prima v DVB-T2 a v placené televizi subjektivně velmi podobná.
Pokud by čeští operátoři nesouhlasili s vyššími cenovými požadavky Primy nebo Novy, mohou programy některé skupiny vyřadit. Tento krok však není příliš pravděpodobný vzhledem k poměrně silnému konkurenčnímu prostředí. Pokud by se o to některý z operátorů pokusil, riskoval by odchod značné části svých klientů ke konkurenci.
Posunou se operátoři k hybridním set-top-boxům?
Pokud Prima skutečně dotlačí operátory k vyšším cenám, může to mít významný dopad na ceny balíčků placené televize. Je totiž velmi pravděpodobné, že vyšší ceny bude v nových smlouvách požadovat i konkurenční Nova, která má vyšší podíl na trhu.
Podobnou situaci už řeší někteří operátoři na Slovensku ohledně TV Markíza. Ta podle společnosti UPC Slovensko rovněž požaduje výrazně vyšší poplatky za šíření. Markíza však na rozdíl od Novy a Primy nevysílá volně přes anténu. Diváci tak mohou její programy najít výhradně v nabídkách placené televize, což je pro velkou část z nich významný důvod sledovat televizi přes operátora a nikoliv přes anténu.
Pokud by čeští operátoři nesouhlasili s vyššími cenovými požadavky Primy nebo Novy, mohou programy některé skupiny vyřadit. Tento krok však není příliš pravděpodobný vzhledem k poměrně silnému konkurenčnímu prostředí. Pokud by se některý z operátorů pokusil programy komerčních televizí skutečně vyřadit, riskoval by odchod značné části svých klientů ke konkurenci.
Druhou možností je přechod k hybridním set-top-boxům, které kombinují placené stanice ze satelitu nebo internetu a volný příjem z antény. Realizace podobného kroku však naráží na časovou i logistickou náročnost, jelikož drtivá většina českých domácností není vybavena hybridní boxy.
Jedinou realistickou možností zůstává vyčlenění stanic Novy a Primy do samostatného příplatkového balíčku. Tímto způsobem by satelitní, kabelový nebo internetový operátor nemusel zvyšovat ceny pro všechny předplatitele. Jak nám ale řekl zástupce jednoho z operátorů, platné smlouvy s komerčními televizemi neumožňují toto řešení.
Operátorům tak momentálně zřejmě nezbude nic jiného než nové podmínky akceptovat. Výhledově se však budou muset velmi vážně zamyslet nad tím, zda má pro ně smysl dlouhodobě platit stále vyšší sumy za základní komerční programy, které navíc vysílají poměrně značné množství reklam.
Jedinou realistickou možností zůstává vyčlenění stanic Novy a Primy do samostatného příplatkového balíčku. Tímto způsobem by satelitní, kabelový nebo internetový operátor nemusel zvyšovat ceny pro všechny předplatitele. Jak nám ale řekl zástupce jednoho z operátorů, platné smlouvy s komerčními televizemi neumožňují toto řešení.
Druhá část analýzy: Souboj Primy s placenou televizí pokračuje. Má požadovat zákaz online archivu a přetáčení reklam