Omezování zpětného shlédnutí je už zhruba rok ostře diskutovaným tématem v zákulisí placené televize. IPTV operátoři nabízející svým divákům TV archiv na vyžádání se přirozeně brání snahám komerčních televizí omezovat tuto službu. A pro Novu s Primou jsou příjmy od pay-tv operátorů každým rokem důležitější. Reklamní čas totiž není nafukovací a televizní společnosti hledají zdroje dodatečných příjmů.
Z tohoto důvodu se například Nova s Primou odmítají zapojit do bezplatného vysílání HD programů v novém standadu DVB-T2. Dokonce otevřeně prosazují zpoplatnění programů na anténě. Nechtějí totiž poškodit svůj vztah s poskytovateli placené televize. Případné volné šíření nejžádanějších programů v HD by mohlo odlákat klienty od placených služeb a v důsledku by poškodilo nejen velké televize.
Názor: Návrat k domácím videorekordérům kvůli přeskakování reklam?
Trh se mění…
Pragmatické chování klíčových hráčů na trhu naznačuje, že televizní trh se postupně mění. Příjmy z placených služeb budou pro komerční televize stále důležitější vzhledem k tomu, že se postupně očekává pokles podílu neplacené anténní televize.
Důležitost pay-tv operátorů coby klíčových partnerů si v Nově dobře uvědomují. Svědčí o tom i sekce jejich portálu s názvem TV Jinak, kterou Nova nedávno zviditelnila. Na této podstránce Nova otevřeně propaguje placenou televizi i veškeré její výhody – včetně například zpětného shlédnutí pořadů. Dostává se tak do paradoxní situace, jelikož právě zpětné shlédnutí způsobuje, že diváci přeskakují dlouhé reklamní brejky.
Zatímco dnes ještě 30-40 procent využívá terestrickou televizi na svém hlavním přijímači v domácnosti, postupem času bude tato hodnota klesat. Souvisí to s přirozenou obměnou TV přijímačů a rostoucími nároky na kvalitu obsahu. Ceny kvalitních TV přijímačů s většími uhlopříčkami klesají. Když už si divák pořídí novou televizi, očekává od ní kvalitnější (HD) obraz. A ten mu v současné době mohou nabídnout zejména pay-tv operátoři.
Terestrické televizi může k udržení podílu pomoci paradoxně to, že se částečně zpoplatní. Pro část diváků je jednodušší a pohodlnější přijímat TV přes anténu – byť za poplatek – pokud zde najdou programy, které hledají. Z dosavadních zkušeností a prohlášení zástupců největších televizí je však zřejmé, že prostor pro volně dostupné programy se naplnil. Jakékoliv další stanice už mohou být jen placené.
Zpětné shlédnutí má zatím relativně nízký 6% podíl na celkovém počtu odsledovaných minut. Jeho důležitost však bude růst vzhledem k tomu, že diváci mohou být přesyceni reklamou na nejsledovanějších komerčních programech.
Hledání rovnováhy mezi reklamou a zájmy publika
Pay-tv operátoři mimo terestriky však budou i nadále držet rozhodující trumfy. Kromě vyššího rozlišení jim zůstane právě možnost zpětného shlédnutí a sledování pořadů na více zařízeních najednou. Zpětné shlédnutí má zatím relativně nízký 6% podíl na celkovém počtu odsledovaných minut. Jeho důležitost však bude růst vzhledem k tomu, že diváci mohou být přesyceni reklamou na nejsledovanějších komerčních programech.
Komerční televize mají před sebou nelehký úkol. Pokud se rozhodnou plošně omezit přetáčení svých pořadů v archivech placené televize, může jim v důsledku toho klesnout sledovanost. Diváci mohou začít vyhledávat jiné placené stanice, které zpětné shlédnutí neomezují. Nebo si budou jednotlivé pořady nahrávat ručně na paměťová média a reklamy stejně přeskočí.
Důležitou cestou pro komerční skupiny bude hledat rovnováhu mezi množstvím reklamy a motivací diváka ji nepřeskakovat. Součástí toho může být i vytvoření nových programů čistě pro klienty pay-tv operátorů. Pokud Nova s Primou časem rozšíří své portfolio o čistě placené kanály, lze přepokládat, že v nich bude mnohem méně reklamy. V takovém případě nebude nutné omezovat přetáčení pořadů. Na to ovšem musí přijít televizní společnosti samy.
Další informace: Statistiky odložené sledovanosti v ČR a ve vybraných evropských zemích