Nova Lady s problematickou dostupností. Proč ji někteří operátoři nezařadili?
Jednání s operátory mohou být svižná nebo pomalejší, ovšem vzájemná očekávání a finanční podmínky byste si měli vyjasnit dřív než zahájíte vysílání. Nova tuto fázi patrně podcenila. Absence programu Nova Lady v nabídkách některých významných operátorů je tak chybou vedení skupiny Nova.
Jsou to už dva týdny, co Nova po dlouhé době rozšířila portfolio svých bezplatně dostupných kanálů. Nejnovějším přírůstkem je „dámská“ televize Nova Lady, která se objevila v multiplexu 24 společnosti Digital Broadcasting, a její streamovaná verze je dostupná pro předplatitele videoportálu Voyo. Měla se rovněž objevit u většiny pay-tv operátorů, ovšem objevila se pouze v některých platformách. V dnešní autorské analýze se na TVKOMPAS.cz podíváme na možné příčiny tohoto stavu.Zarážející je, že novou stanici vůbec nezařadili satelitní operátoři. Navzdory tomu, že Nova v některých médiích naznačovala zařazení programu do satelitních nabídek Skylink a Telly, její program není v satelitních nabídkách těchto operátorů dostupný. A nutno dodat, že ani jeden z těchto dvou hráčů doposud nezařadil Novu Lady ani do nabídky internetové televize.
Zajímavé je, že sama Nova na svém webu informovala diváky, jak mohou naladit program Nova Lady v satelitní službě Skylink. Posléze však instrukce týkající se Skylinku rovněž stáhla. Na Facebook profilu k promo videu nového kanálu však lze najít zejména dva týdny staré odpovědi na dotazy diváků, kterým se nedaří tento program naladit navzdory tomu, že jej v nabídce očekávali. Pokud jde o Skylink, sama Nova v odpovědích přiznává, že tento operátor se prozatím rozhodl novou stanici nezařadit. A podobné konstatování lze vyslovit o dalších dvou zmíněných satelitních a IPTV/OTT operátorech, tedy o Telly a T-Mobile CZ.
Ještě než se dostaneme k předpokládaným důvodům nezařazení programu Nova Lady do nabídek významných operátorů, je potřeba připomenout, že absence tohoto programu v placených službách je chybou vedení skupiny Nova. Pokud přinášíte na trh nový televizní kanál, je u vyspělých mediálních skupin samozřejmé provedení hloubkového průzkumu trhu. A podobný průzkum by měl zahrnovat i odhad zájmu operátorů placené televize.
Jednání s operátory mohou být svižná nebo pomalejší, ovšem vzájemná očekávání a finanční podmínky byste si měli vyjasnit dřív než zahájíte vysílání. Nova tuto fázi zřejmě podcenila.
Něco podobného se před lety přihodilo televizi Prima v době zahájení filmového kanálu Prima MAX. Navzdory četným mediálním prohlášením o tom, že si diváci tento program naladí prakticky všude, realita byla taková, že premiérový večer nemohli vidět desítky procent potenciálních diváků. Program tehdy chyběl v nabídce O2 TV, na satelitu nevysílal vůbec, a Prima tehdy dokonce nezajistila ani dostatečné terestrické pokrytí – vynechala zejména diváky na severní Moravě (můj tehdejší komentář si můžete přečíst zde).
Prima však následná jednání s operátory uzavřela poměrně rychle vzhledem k tomu, že program Prima MAX operátoři považovali za atraktivní. U dámského kanálu Nova Lady je však situace jiná vzhledem k tomu, že pay-tv operátoři už mají své programové nabídky dostatečně pestré, a nepotřebují zařazovat nový český kanál za každou cenu.
Snad se zástupci Novy neurazí, ovšem je potřeba otevřeně říci, že diskontně působící program Nova Lady nenabízí příliš velký potenciál, ani kdyby jej Nova dala operátorům zadarmo.
Placené služby mnohem přísněji posuzují hodnotu a přínos nových kanálů
Vraťme se však k otázce z titulku – proč významní pay-tv operátoři program Nova Lady zatím nezařadili? U satelitních operátorů by šlo argumentovat omezenou programovou kapacitou – zejména v případě Telly, T-Mobile TV a značky freeSAT – ovšem fakt, že Nova Lady není ani u Skylinku, už leccos napovídá.
Možná bychom mohli přímo říct, že významní operátoři nemají za současných podmínek o nový kanál zájem. Proto stále jednají o pro ně přijatelnějších podmínkách. Skupina Telly se zatím k zařazení tohoto programu veřejně nevyjádřila, zástupci Skylinku však v médiích připouští, že jednání s Novou ještě probíhají.
Poněkud jiná je situace u operátora T-Mobile TV. V jeho případě se mluví o „technických změnách služby“, ať už si pod tím představíme cokoliv. Nicméně, tyto technické změny prý mají být důvodem, proč Nova Lady v nabídce absentuje. Podrobněji jsme o tom psali v článku Kdy se objeví nové stanice v T-Mobile TV …
Osobně netuším, jaké technické změny vedou k tomu, že operátoři kanál Nova Lady příliš nechtějí. Mohu jen spekulovat o změnách strategických a koncepčních, a tedy že placené služby postupně přichází na to, jaká je skutečná hodnota nabízených programů. Jinými slovy, není důvod, aby zařazovali do nabídek vše, co jim české komerční televize nabídnou jen proto, že jde o stanice pod značkou Novy nebo Primy.
Operátoři díky údajům ze svých OTT platforem moc dobře vědí, které programy jejich klienti sledují. Čísla sledovanosti v internetových TV platformách jsou v tomto směru vítanou pomůckou. Na základě těchto neveřejných dat mají placené televizní služby velmi podrobný přehled o reálné sledovanosti jednotlivých programů, alespoň v rámci své vlastní klientské báze. Tato data jsou klíčová při rozhodování o tom, který kanál do nabídky zařadit, a který už nikoliv.
Snad se zástupci Novy neurazí, ovšem je potřeba otevřeně říci, že diskontně působící program Nova Lady nenabízí příliš velký potenciál, ani kdyby jej Nova dala operátorům zadarmo. I samotné šíření jakékoliv stanice totiž stojí operátora peníze.
Samozřejmě, není vyloučeno, že se Nova Lady časem objeví u všech operátorů. Prozatím ale k tomu není důvod, jelikož jde o volně dostupný terestrický kanál.
Osobně jsem zvědav, zda naše největší komerční televize jednou dospějí do stavu, že nabídnou některé své programy jen v rámci placené televize. Každý kanál, který není na anténě zdarma, má totiž pro pay-tv operátory mnohem větší hodnotu než program „zadarmo“ plný reklamy, který nepřináší prakticky nic navíc.
Operátoři internetových TV služeb mají k dispozici velmi přesná data o reálné sledovanosti jednotlivých televizních programů v rámci své vlastní klientské báze. Tato data jsou klíčová při rozhodování o tom, který kanál do nabídky zařadit, a který už nikoliv.