Netflix se pokouší zamezit sdílení hesel k placenému streamingu
Každý z globálních hráčů nabízí minimálně jeden velmi žádaný seriálový titul, který není dostupný u konkurence. A pokud patříte mezi vybíravé diváky, je zřejmé, že si budete muset za obsah připlatit – případně se o předplatné Netflixu a dalších podobných služeb „podělit“ s někým jiným. A to může být v budoucnu problém.
Rostoucí konkurence na poli globálních streamingových služeb přináší nová úskalí nejen pro dominantního hráče Netflix. Průměrný divák si bude muset předplácet několik služeb současně, pokud by chtěl sledovat streamovaný obsah ve stejném rozsahu jako doposud. To zároveň znamená, že divákům vzrostou měsíční náklady na sledování online obsahu. Přitom však jde o cílovou skupinu tzv. „cord cutters“, tedy lidí, kteří neradi platí za televizi. Platit určitou fixní sumu za prémiový streamovaný obsah jim však nevadí. Otázkou je, kde je cenová hranice.Z dosavadních průzkumů vyplývá, že průměrný divák může za streaming utratit přibližně 30 dolarů měsíčně. To by při současných cenách vycházelo na kombinaci dvou streamingových služeb. Nyní však dochází k výrazné fragmentaci obsahu, která může způsobit, že řada diváků bude potřebovat víc než dvě služby. V předchozích 8 letech na vše stačil jeden placený účet na Netflixu. Nyní se mezi „nepostradatelné služby“ zařadí Disney+, která může investovat násobně více do obsahu než Netflix. Obrovské částky do vlastní tvorby a sportovních přenosů však vkládá i platforma Amazon Prime Video.
Pokud byste chtěli zkombinovat předplatné všech tří služeb, dostanete se nad hranici 30 dolarů. Na trhu je několik dalších providerů, kteří rovněž usilují o diváckou přízeň – z těch globálních nesmíme opomenout například HBO Max nebo Paramount+.
Krátkodobě může nová funkcionalita Netflixu pomoci, ovšem dlouhodobě nelze čekat, že by uživatelé platili několik služeb najednou. Lze spíš očekávat, že budou předplatné jednotlivých služeb střídat po jednotlivých měsících.
Každý ze zmíněných hráčů nabízí minimálně jeden velmi žádaný titul, který není dostupný u konkurence. A pokud patříte mezi vybíravé diváky, je zřejmé, že si budete muset za obsah připlatit – případně se o předplatné „podělit“ s někým jiným. A to může být v budoucnu problém.
Právě sdílení hesel totiž leží v žaludku zástupcům streamingové služby Netflix. Jeho vedení si uvědomuje, že značná část uživatelů sdílí přístupová hesla k placenému streamingu nejen v rámci rodiny, ale i přátel. S rostoucím počtem streamingových služeb se bude problém sdílených hesel jen prohlubovat.
Proto Netflix nedávno začal testovat dvoufázovou autorizaci sledovaného obsahu. Pokud se k vašemu účtu pod vašim heslem připojí někdo mimo vaší domácnosti, Netflix vám zašle informativní SMS, případně si vyžádá SMS kód. To může do značné míry zkomplikovat sdílení uživatelských účtů mezi přáteli.
V první fázi se autentifikace přes SMS dotkne jen malého počtu klientů. Netflix ji následně vyhodnotí a případně zavede plošně pro všechny. Jaká bude reakce uživatelů, to zatím nelze předvídat. Krátkodobě může nová funkcionalita Netflixu pomoci, ovšem dlouhodobě nelze čekat, že by uživatelé platili několik služeb najednou. Lze spíš očekávat, že budou předplatné jednotlivých služeb střídat po jednotlivých měsících.
V důsledku toho lze předpokládat, že se růst uživatelů SVOD služeb postupně zpomalí, případně tyto platformy narazí na přirozenou nasycenost trhu o něco dřív, než nyní předpokládají.
V předchozích 8 letech na vše stačil jeden Netflix. Nyní se mezi „nepostradatelné hráče“ zařadil Disney+. Obrovské částky do vlastní tvorby a sportovních přenosů vkládá i platforma Amazon Prime Video.
Související článek: Prosadí se u streamingových služeb model pay per view?