Někteří operátoři začínají diferencovat délku zpětného zhlédnutí u vybraných kanálů
Pokud má být zpětné zhlédnutí i nadále zdarma, je zřejmé, že nemůže zůstat u všech programů, tak jako doposud. Klienti pay-tv služeb však mají jistotu, že u nejžádanějších a placených programů, ani u většiny základních programů se podmínky měnit nebudou.
Zpětné zhlédnutí již odvysílaných televizních pořadů bude velmi silným tématem pro všechny v průběhu příštího roku 2022. Poskytovatelé televizních služeb přes internet budou muset flexibilně reagovat na požadavky jednotlivých televizí, které mohou mít různé podmínky týkající se délky a samotné dostupnosti funkce zpětného zhlédnutí nebo možnosti přeskakování reklam.Televizní skupina Prima jako první totiž požaduje výrazné omezení této funkce, a to již od března 2022. Zpětné zhlédnutí sice nechce plošně zakázat, ale plánuje jej zpoplatnit. Klienti operátorů placené televize by tak za využití této funkce museli platit pravidelný měsíční poplatek. Jeho výše by se měla odvíjet od toho, jaké procento diváků bude tuto možnost využívat. Primárním cílem TV Prima je přinutit diváky ke sledování reklam, které lze nyní přetáčet relativně bez omezení.
Někteří operátoři tak postupně přistupují k diferencování funkce zpětného zhlédnutí u vybraných kanálů. Například IPTV služba Kuki TV už v minulosti neumožňovala zpětné zhlédnutí nebo přetáčení reklam českých komerčních televizí v rámci svého nejlevnějšího programového balíčku z důvodu, aby nemusela zvyšovat jeho cenu. Rovněž Lepší TV má různou délku zpětného zhlédnutí, která u vybraných stanic může dosahovat až 100 dní, ale u většiny relevantních stanic má standardní délku 3-7 dní.
Služba SledovaniTV v tomto týdnu oznámila, že prodlouží zpětné zhlédnutí u programů České televize na 30 dní. U ostatních programů však rovněž zachová standardní lhůtu 7 dní. I tento krok lze vnímat jako přípravu na zavedení případných omezení této funkce u některých komerčních televizí.
Pokud má být zpětné zhlédnutí i nadále zdarma, je zřejmé, že nemůže zůstat u všech programů, tak jako doposud. Klienti pay-tv služeb však mají jistotu, že u nejžádanějších a nejatraktivnějších placených programů zůstane tato možnost zachována. Stejně tak u většiny základních programů.
Většina poskytovatelů placené televize přes internet přitom standardně uplatňuje 7denní lhůtu zpětného zhlédnutí u všech svých programů. Týká se to i nejvýznamnějších operátorů typu Skylink, O2 TV, Vodafone TV nebo Telly. Pro tyto společnosti je důležité, aby byly podmínky poskytování programů jednotné, a aby divák měl možnost využívat funkcionalitu zpětného zhlédnutí bez omezení alespoň po dobu 7 dní. Vzhledem k novým podmínkám komerčních televizí bude zajímavé sledovat, jak k tomu jednotliví operátoři přistoupí.
Divák si tak může postupně zvyknout na to, že u některých kanálů bude různá doba zpětného zhlédnutí, a u některých programů bude tato funkce zřejmě nedostupná. Operátoři tak mají na výběr, zda přistoupit na podmínky komerčních televizí ohledně zpoplatnění této funkce, nebo zda ponechat tuto poměrně klíčovou funkci zdarma.
Pokud má být zpětné zhlédnutí i nadále zdarma, je zřejmé, že nemůže zůstat u všech programů, tak jako doposud. Klienti pay-tv služeb však mají jistotu, že u nejžádanějších a nejatraktivnějších placených programů se podmínky měnit nebudou. Možnost dodatečného sledování obsahu a přetáčení reklam tak zůstane určitě zachována i v příštích letech. Stejně tak u většiny základních programů.
Související článek: Zákaz přeskakování reklam se vrací. Prima jde sebevědomě za svým cílem