UEFA Champions League je sice suverénně nejžádanějším fotbalovým produktem na planetě, ovšem český fanoušek po právu očekává i výraznou českou stopu. Především tehdy má výrazný důvod připlatit si za sledování prémiových sportovních kanálů.
Konkrétní příklad – když Slavia před dvěma lety postoupila do skupinové fáze Ligy mistrů, znamenalo to rekordy ve sledovanosti pro tehdejšího exkluzivního držitele práv, skupinu O2 TV.
„Rekord zaznamenala O2 TV nejen ve sledovanosti Ligy mistrů, ale také v objemu dat, která přes internetové vysílání a aplikaci v úterý večer protekla sítí O2. Maximální přenosová rychlost atakovala hranici 600 Gbps, což je pětinásobek obvyklé večerní špičky,“ tak zněla tisková zpráva společnosti z poloviny září 2019.
Letos se podobného rekordu jen dočkáme jen stěží. Bez českého účastníka v základní skupině LM se totiž pozornost většiny fanoušků přesune k zápasům Evropské ligy, potažmo Evropské konferenční ligy. V té mají Sparta se Slavii svou účast už jistou. Ovšem těžit z toho budou jiní držitelé práv – jmenovitě Česká televize a skupina AMC Networks se svými programy Sport1 a Sport2.
Týden, který všechno změnil…
Kdyby společnosti TV Nova, O2 TV, a T-Mobile CZ odložily své oznámení o zařazení kanálů vysílajících Ligu mistrů o jeden týden, mohly teoreticky významně ušetřit. V jednáních o vysílacích právech totiž hraje významnou roli i fakt, zda se v soutěži počítá s účastí lokálního fotbalového klubu nebo nikoliv.
Paradoxně, neúčast českých týmů v základní skupině může pomoci k výraznějšímu rozšíření Ligy mistrů u českých operátorů, jelikož bez českých týmů může být cena prémiových sportovních programů o něco dostupnější. Pokud jste obchodník, za Ligu mistrů s účastí Slavie, Sparty (nebo Plzně) si v ČR určitě řeknete víc než za soutěž bez těchto klubů.
Další analýza k tématu: Do zahájení prémiových Nova Sportů zbývají tři dny. Kdy se přidají další operátoři?
Sparta sice dlouhodobě nebyla favoritem na účast v základní skupině Ligy mistrů, Slavia však ano. Od Slavie se totiž čekal postup minimálně do 4. předkola LM, které by se vysílalo už výhradně na placených programech. O postup ji mohla připravit snad jen souhra velmi nepravděpodobných okolností. Jenomže, k těmto okolnostem v zápasech s maďarským Ferencvárosem skutečně došlo, a Slavia navzdory herní dominanci vypadla už ve 3. předkole – a bude hrát jen v Evropské lize…
Osobně jsem zvědav, jak tyto okolnosti ovlivní další vývoj na trhu placené televize. Jak jsme už psali ve včerejší analýze, Nova deklaruje snahu zpřístupnit své programy Nova Sport 3 a 4 co nejširšímu publiku. Ovšem, Evropskou ligu na těchto programech vysílat nebude. A Liga mistrů bude mít pro české diváky i operátory zřejmě nižší hodnotu nyní, když už se ví, že soutěž bude bez českého účastníka.
Liga mistrů má pro operátory obrovskou hodnotu i bez české účasti, jenže…
Aby nedošlo k omylu, uvědomuji si obrovskou hodnotu a atraktivitu vysílacích práv k Lize mistrů i bez české účasti. Zároveň ale připomínám, že ani exkluzivita těchto práv doposud nepřinesla jejich držitelům tolik nových abonentů, aby se obrovské investice vyplatily.
Slovenský Orange měl tři roky na Slovensku úplnou exkluzivitu na Ligu mistrů, navzdory tomu však získal jen nižší desítky tisíc nových klientů. A skupina O2 TV sice na českém trhu získala stovky tisíc klientů, ale potřebovala k tomu minimálně 6-7 let takřka úplné exkluzivity. Nyní však i ona bude mít Ligu mistrů jen na koexkluzivní bázi, čímž přijde o obrovskou konkurenční výhodu před dalšími operátory, kteří budou tuto soutěž sdílet.
Tím se dostáváme ke konstatování z titulku – návratnost investic do vysílacích práv Ligy mistrů bude bez českých týmů celkem určitě nižší. Jak moc nižší, to už záleží především na šikovnosti operátorů, kteří mají nebo budou mít zmíněné sportovní programy v nabídce.
Na závěr ještě faktická poznámka k Evropské lize. Kanál ČT sport bude mít právo první volby, skupina AMC získala druhou volbu. Pro fanoušky to je skvělá zpráva vzhledem k tomu, že tyto programy jsou dostupné u velmi širokého portfolia operátorů. Pokud vás tedy zajímá český fotbal na evropské scéně, svého televizního operátora až na výjimky měnit nemusíte.
Aby nedošlo k omylu, uvědomuji si obrovskou hodnotu a atraktivitu vysílacích práv k Lize mistrů i bez české účasti. Zároveň ale připomínám, že ani exkluzivita těchto práv doposud nepřinesla jejich držitelům tolik nových abonentů, aby se obrovské investice vyplatily.